Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor till får?  (läst 10125 gånger)

Kajsa

• Blekinge
SV: Betfor till får?
« Svar #20 skrivet: 29 sep-08 kl 19:54 »
Hittade den här sidan om varför man kan ge betfor till får. www.danisco.com/cms/connect/foder/sv/animals/sheep/betfor

Undrar om det inte är här du hittade din information Kimma?

Kajsa
« Senast ändrad: 29 sep-08 kl 20:01 av Kajsa »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 29 sep-08 kl 20:42 »
Hittade den här sidan om varför man kan ge betfor till får. www.danisco.com/cms/connect/foder/sv/animals/sheep/betfor

Undrar om det inte är här du hittade din information Kimma?

Kajsa
Jo, mina länkar går till samma sida.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #22 skrivet: 30 sep-08 kl 07:51 »
Ja, och sidan kommer från producenten ::) Klart man ska ge betfor då!!!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #23 skrivet: 30 sep-08 kl 08:02 »
Ja, och sidan kommer från producenten ::) Klart man ska ge betfor då!!!
Visst är det så men man kan inte frångå laboratorieresultat och analyser av betforet och därigenom dra en logisk slutsats att djuren mår bra av det. Att det finns ämnen i betfor som alla gräsätare har utbyte av. Sen är frågan om man ska frånta djuren en så enkel och hyffsat billig energikälla. För betfor innehåller inte överdrivet mycket protein, (inte för får iaf) det får i den bemärkelsen inte djuren att växa fortare, däremot får de lite mer energi iom sockerhalten och om det är det du menar med kraftfoderuppfödning är jag med. Utöver det kan jag inte se nåt fel i att ge en liten mängd betfor även till allmogeraserna. Betforet innehåller ju även kalcium, fosfor, magnesium och kalium, ämnen som alla jordlevande varelser behöver för att fungera.  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

« Svar #24 skrivet: 30 sep-08 kl 13:17 »
Man får väl göra som man vill, men jag har en idé om att man enbart ger sådant som växer ovan jord till idisslare. Betfor är ett kosttillskott som blandas i bl.a kraftfoder.
Ämnena du tog upp finns på andra ställen, t.ex i brännässlor. Det gavs förr till djuren som mineraltillskott och funkar bra idag också.
Eller som det stod i Land 30/31 -01: Nässlan är nog den nyttigaste och näringsrikaste växt vi har i vår natur.
Ger man djuren grenar, torkat löv och gran/tall också, utöver ett bra grovfoder, att sysselsätta sig med räcker det bra.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 30 sep-08 kl 13:25 »
Samtidigt visar de på alarmerande låga näringsnivåer i svenska marker, var senast uppe på morgonens nyheter idag att grovfodret och veten framförallt inte håller de nivåer så att de anses vara fullgott foder för våra djur under kommande vinter och att vi måste hålla extra koll på våra djurs näringsbehov. Jorden är helt enkelt utarmad.  :-\

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 sep-08 kl 13:41 »
Färre mineraler i svenskt vete

Halterna av järn och koppar sjunker i svensk spannmål, varnar forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Halterna av flera mineraler täcker inte längre djurens behov och nu efterlyser forskarna fler studier kring hur människors hälsa påverkas.

anette i bugared

• -
« Svar #27 skrivet: 30 sep-08 kl 15:40 »
Färre mineraler i svenskt vete

Halterna av järn och koppar sjunker i svensk spannmål, varnar forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Halterna av flera mineraler täcker inte längre djurens behov och nu efterlyser forskarna fler studier kring hur människors hälsa påverkas.

Hur många ger vete till sina får? (En enkel fråga, lägg inte in mer i den än vad där står, tack.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 30 sep-08 kl 21:48 »
Det talades inte bara om vetet utan även om grovfodret.

anette i bugared

• -
« Svar #29 skrivet: 01 okt-08 kl 09:03 »
Det talades inte bara om vetet utan även om grovfodret.
???
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 01 okt-08 kl 09:11 »
???

På morgon nyheterna nämdes inte bara vete utan även grovfodret, ensilaget och höet.

(jag bara återger vad som sas på tv nyheterna)

Charlotte

• -
« Svar #31 skrivet: 01 okt-08 kl 09:14 »
  Jag hörde reportaget på radion igår när jag körde bil (så jag hörde inte helt ordagrant) då talade man om SPANNMÅL (inte bara vete) och även Vallväxter.
 Kanske jorden utarmats så att man inte kan tänka: Vi ger inget tillskott, för det gjorde man inte "förr", vi lever ju inte "Förr"...
                                      Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 01 okt-08 kl 10:28 »
Betfor är ett suveränt fodermedle till får. Jag är aldrig utan det hemma, även om det inte är någon strykande åtgång!
Om ett djur är hängigt eller sjukt ger jag betfor och det är då en bra hjälp på vägen till hälsa igen. Det innehåller fibrer för magen, kompletterar betet/grovfodret om sockerhalten är låg, det är snabb energi om djuret är nedsatt och det håller magen i trim.
Naturlig medicin...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lasse Lucidor

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 02 okt-08 kl 13:05 »
Det är väl bra att man tar vara på biprodukterna vid sockerframställningen? ??? Skall man kompostera det annars.  Vi människor tar den onyttiga delen, det  rena sockret och får bl a kärlsjukdomar,, fåren får den nyttiga delen av sockerbetan med fiber mm...??
Bor med min sambo och son uppe på kullarna ovan Forsakar, Degeberga i Skåne. Har några höns och skaffar snart några får. Trädgården är nog största passioner där både grönsaker och prydnadsväxter odlas.

Birgit

« Svar #34 skrivet: 05 okt-08 kl 20:36 »
Angående spannmålen har jag sett och läst lite om det också och det gällde konventionell odling med konstgödning av vad som framgick på TV och i Land. Alltså precis som jag gissade: intensivproduktion med konstlade medel är inte nyttigt. Botemedlet kunde vara att man använde koskit!!!!
Om man vet att socker är beroendeframkallande och onyttigt hos folk, varför vill man att djuren ska dras med i detta av också?
Förstår inte resonemanget.

Mysse

« Svar #35 skrivet: 11 okt-08 kl 22:59 »
Frågor får svar, alltid kul med lite debatt. I rättvisans namn bör jag väl tillägga att de riktigt stora köttraserna, som texel, antagligen har större behov av proteintillskott.
Betfor funkar som foder. Frågan är dock varför. Havre torde vara billigare och ger den energi och det fett som behövs. Det är nog dessutom enklare att få tag på. Sedan återstår proteinet. Är kanske inte helt påläst om betfor, men jag tror inte deti nnehåller särskilt mycket protein.

Enligt min mamma (som är rätt erfaren när det gäller får), så hjälper betfor idisslare att bättre tillgodogöra sig proteinet i det foder de får.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Birgit

« Svar #36 skrivet: 12 okt-08 kl 08:25 »
Ja, men fortfarande inte ett naturligt fårfoder! Ta reda på vad fåren åt/fick förr för att kompensera behovet istället för att tro på alla nypåfund.
Med naturligt menar jag sånt som får själva söker upp och käkar! Får gräver inte t.ex.

Charlotte

• -
« Svar #37 skrivet: 12 okt-08 kl 08:48 »
 "Förr" eller som vildfår? Antagligen fick väl fåren "Förr" (de som ska bevaras i genbankerna, inte vildfår) betor och rovor? Eller var det inte så? Eller är det meningen att utveckla Allmogefåren till vildfår? ;)
Vi som inte har Allmogefår kan ju kanske laborera och förädla så att vi får vildfår som klarar sig ute  utan foder i Nordiskt vinterklimat men det rätta för Allmogefåren borde ju vara bla utfodringen från "Förr" också ständig inomhusvistelse på vintern...
  Om man kan ta tillvara proteinet i ett grovfoder (speciellt ett BRA grovfoder) ännu bättre så man slipper kraftfoder i större utsträckning  eller helt utan (något man kommit fram till genom forskning) är inte det bra det heller?
 "Förr" gav man kanske bara rovor och betor för att man råkade ha det och märkte att det var bra?
Är det riktigt moraliskt sett ur en miljösynpunkt att inte utnytja det mesta möjliga i fodret om man kan göra det med hjälp av restprodukter? (Förutom att får mår bra av Betfor och gillar det).
                                        Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 12 okt-08 kl 12:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #38 skrivet: 12 okt-08 kl 15:40 »
Nej Charlotte, jag pratar inte vildfår. Allmogefårens historia sträcker sig längre tillbaks än förra sekelskiftet. Visst stängdes fåren in på vintern, framförallt om det var rikligt med snö, men inte överallt och alla får.
Sådant syns bland annat på ullens konstruktion. Om den är ämnad för ett hårt klimat eller inte. Ullen ändrar karaktär beroende på hur du håller fåren.
Däremot vet jag inte varför du alltid "hugger" tillbaka med avarter? Jag förnekar inte att det fanns negativa företeelser förr. De var däremot inte allena rådande och inte vart år heller. Å andra sidan hade ju inte människorna det så bekvämt heller, så varför tror man att djuren skulle ha det bättre än människor? Däremot var djuren väldigt viktiga. Så de lärt inte djuren dö i onödan. Naturligtvis var ju målet att så många som möjligt överlevde vintern.
Men jobbar man med äldre raser bör man vara intresserad av agrar historia och även kunna översätta den till nutid. OCH IGEN, JAG PRATAR INTE OM SVÄLTUTFODRING, SÅ ATT DJUREN MÅSTE BÄRAS UT PÅ BETE SOM DE ALLTID!!!!!! GJORDE FÖRR. Jag pratar om rutiner i skötseln som är orsaken till att vi har våra gamla raser idag! Våra äldsta raser av lantbruksdjur ser ju ut och beter sig som de gör p.g.a omständigheter de utsatts för före vår tid. Så du Charlotte, tror att de behåller de egenskaperna om du ger dem kraftfoder och allt annat nytt? Skyddar dem från naturliga företeelser osv? Räddar varje liv till vilket pris som helst, alltid väljer största och "finaste" baggen osv. Kreativa djur med egen vilja och bestämda åsikter slås ut, för de är besvärliga. Sådana egenskaper som "förr" i tiden behövdes för att överleva. Nu avlar man istället på dummast/mest blasé egenskaper. För de stör inte ordningen i produktionen. Sockerbetor tillhör inte naturligt foder utan något som allmogen fått lära sig "är bra för fåren" som så mycket annat, som att hornen stör tillväxten osv. Man måste skilja på vad som är gammalt och GAMMALT!
Ett annat exempel: i Australien har de gjort undersökningar om parasitresistens hos får. Vissa har det ju naturligt. Där har man börjat avla på dessa egenskaper för att komma ifrån resistens hos parasiterna. Gör man så här är man rubbad! Många av de gamla raserna har framföralt haft det. Men när man börjar rutinmässigt avmaska djur, för säkerhetsskull, slår man även ut detta försvar hos fåren. Medlen i sig är giftiga och ju oftare du stoppar i djuren preparaten, desto mer gift utsätts de för som i sin tur stör balansen i kroppen. nu är ju som väl är dessa regler ändrade, men tyvärr pratas det för lite om förebyggande osv. som krav hos djurhållare.
Tycker det räcker med att läsa dagens forskningsrön om diverse preparat och företeelser vi utsätter oss själva för, för att sambanden ska vara tydliga. Det mesta idag visar ju att alla genvägar inte leder till bättre hälsa. Ekogrödor t.ex innehåller mer vitaminer och mineraler. Likaså växter som får växa sakta. Djur som enbart lever på gräs m.m. betbart producerar bättre fettsyror än de kraftfoderkäkande.
Men du tror inte på sånt heller???? Eller bara på sånt som gynnar dig?
Dessutom om du är av annan åsikt, framför den fullt ut istället för att förvränga mina åsikter som något extremt och oetiskt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #39 skrivet: 12 okt-08 kl 17:26 »
Intressant tanke att avla på de som är "mest besvärliga" för att de har största möjligheten att klara sig. Det är sådant som jag har tänkt och jag har många gånger beundrat sådana djur men aldrig tänkt att jag borde avla på de egenskaperna.

Jag tycker det är mycket intressant att läsa det som Birgit skriver, jag får många tankeställare och man kan förstå att det har tagit både tid och kraft att få så mycket kunskaper. Jag är övertygad om att många av oss skulle behöva lära oss mera om gamla sätt att t ex hålla djur och försöka förstå hur allt samverkar i naturen.

Jag får ofta en känsla av att det går utför allt snabbare med vårt sätt att leva. Det är skrämmande. Om jag då åtminstone kunde sköta mina får på ett naturligt sätt vore det ett sätt för mig att må bättre. Skövlingen av regnskogarna, växthusgaserna, all plast som översvämmar jorden, alla gifter vi sprider t ex, allt detta kanske jag inte kan göra så mycket åt. Det hör nog inte hemma på fårforumet ens. Tankarna drog iväg med mig.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare
LarryGeano, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser