Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja kupmått?????  (läst 12070 gånger)

Flekka

• Höns spår - Gorm rår. Gammalt hönsordspråk.
    • Västmanland
Välja kupmått?????
« skrivet: 19 sep-08 kl 10:20 »
Till våren ska jag bli biodlare. Jag har tagit kontakt med traktens förening och det är klart med avläggare. Har läst och läser litteratur för att vara förberedd, får låna redskap etc till en början.

Men vilka kupor ska jag välja? Föreningen har svea, men jag vill ha så lätthanterligt som möjligt eftersom jag är rädd om ryggen. Ni andra som tycker det är viktigt med lätta kupor, vad har ni och hur fungerar det? Någon som har testat plast tex?

Genbank för Bohuslän-Dals svarthöna

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Välja kupmått?????
« Svar #1 skrivet: 19 sep-08 kl 10:35 »
Hejsan!

Jag skulle råda dig Nackakupan, med rammåttet 3/4 Langstroth.

Tänk att du ska lyfta 25 kg i ögonhöjd som en full skattlåda med honung väger i Lågnormal.

Vad en Svea-låda väger vet jag inte, men det blir väldigt höga "torn"

Själv började jag med Lågnormal och har övergått till Langstroth.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Flekka

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 10:49 »
Men om man har lägre skattlådor och ramar så behöver man fler varv eller hur? För att bina ska få rum med lika mycket honung?

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 11:17 »
c-kupa?  beror på storleken på pattarna vilken kupstorlek man ska ha ;D

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 19 sep-08 kl 11:55 »
Men om man har lägre skattlådor och ramar så behöver man fler varv eller hur? För att bina ska få rum med lika mycket honung?

Langstroth och Dadant är djupare/bredare än t.ex. LN och Svea, så tornen blir inte lika höga.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-08 kl 15:34 »
Att odla bin i lätta cellplastkupor fungerar alledes utmärkt, bina trivs lika bra i dessa som i träkupor.

Visst skall man tänka på vikten när man arbetar med att lyfta dessa lådor.
De vanligaste rammåtten i Sverige är fortfarande LN och Svea.
En full LN låda med honung väger ca 25 kg, Svean något mer eftersom kakytan är något större på den (bortåt 30 kg). Sedan kan man använda halvramar som svea ramar också vilket betyder att du halverar vikten. Dessvärre finns det nästan inga sveakupor i plast utan då får du förlita sig till trälådor.

Jag kan inte vikten på en full låda 3/4 langstroth / hellåda langstroth / Dadantlåda det kan säkert många andra här fylla i.

Det finns ett annat rammått som kallas för HLS (halv lågnormal-svea), dvs lågnormalens bredd men halvsveans höjd. Jag har själv ett antal lådor med detta ramformat och gillar det. En full låda väger ca 12-15 kg och är alledes utmärkta att lyfta. Finns som cellkupor i plast.

Fördelen med detta ramformatet är att man kan använda mycket av LNs sakerna då alla breddmått är de samma. Eftersom det finns gott om begangnat LNs saker är det lite billigare att starta upp sin biodling på detta om man inte avser att köpa mycket nytt.
Det finns Langstroth och Dadant som begangnat också men utbudet är mycket mycket mindre.
Langstroth kommer (troligtvis) att vara mycket mer utbredd i framtiden även här i Sverige. Globalt sett är det rammåttet som är mest spritt över världen.

Det jag kan säga (och jag tror många håller med mig) är att svea är ett ramformat som är på stark tillbaka gång och kommer troligtvis att minska ännu mer i framtiden.

//Roger

Flekka

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-08 kl 17:17 »
Tack för det svaret Roger!

Är det så att det kan vara bra att ha en trälåda som yngelrum och exempelvis plast till skattlådorna? Trädadantlåda med 3/4 langstroth i plast ovanpå? Trä- eller plastramar spelar väl inte så stor roll viktmässigt? Och passar de flesta rammått i viken slunga som helst, eller måste de matchas?

Angående HLS, kan man ha svea yngelrum till HLS skattlådor? 12-15 kg låter bra tycker jag.

En annan fråga: Måste man lyfta av skattlådorna egentligen? Varför inte lyfta ur ram för ram och placera i transportlåda? Sedan lyfta av den tomma skattlådan och börja titta på nästa?

wictor

« Svar #7 skrivet: 20 sep-08 kl 08:51 »
Dadant är 1,6 gånger större än LN, vilket gör att en Dadantlåda motsvarar 16 stycken LN-ramar, detta är ett mycket bra format till yngelrum. Det är få drottningar som fyller mer än en sådan låda.

En 3/4 Langstroth ram är mindre än en LN, närmare bestämt 0,9.
Det medför att om en full skattlåda LN väger 20 kilo så väger en full skattlåda 3/4 LS bara 18 kilo. Då är det bättre att ha exempelvis 3 skattlådor 3/4 LS istället för 2 LN. Man slipper lyfta lika tungt, och framför allt inte så högt.

En kupa med Dadant yngelrum och 3 skattlådor 3/4 LS blir ungefär 80 cm hög + botten och tak.
En kupa med 4 LN blir runt 90 cm hög + botten och tak.
En kupa med 4 Svea blir cirka 120 cm hög + botten och tak.

quintus

« Svar #8 skrivet: 20 sep-08 kl 14:30 »
för att få slut på det tomma, meningslösa och  innehålslösa snacket, så lite FAKTA

mått inv.,antal ramar,kg honung (tänk på att vax, ramar och låda ocksä väger någonting).

Lågnormal 382x230 x 382,10,19
Svea 316 x 308 x 316,8,17,9
½ Svea 316 x 154 x 316,8,8
L - S 382 x 308 x 487,13,35,9
½ L - S 382 x 154 x 487,13,16,1
Norsk 380 x 270 x 380,10 23,5
½ Norsk 380 x 170 x 380,10,13,8
Wieslander 382 x 286 x 382,10,25,5
Langstroth 464 x 240 x 370,10,25,8
Farrar 464 x 167 x 370,10,17
Dadant 464 x 294 x 464,12,39
Shallow 464 x 145 x 464,12,16,9

Quintus

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 20 sep-08 kl 16:03 »
för att få slut på det tomma, meningslösa och  innehålslösa snacket, så lite FAKTA

??? ::)

wictors beskrivning var väl jättebra, det säger ju vad det faktiskt handlar om; hur högt det blir och hur tungt det väger. Tomma siffror hittar man ju lätt i varje bok som handlar om biodling.

Edit: jag ångra mitt ordval, sorry quintus.
« Senast ändrad: 21 sep-08 kl 20:14 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

G Frick

« Svar #10 skrivet: 20 sep-08 kl 18:07 »
mille
Vad är det för fel på fakta?
Nu har ju Quintus gett oss kompletta data. Jag förstår inte ditt snack om "tomma siffror"
Flekka - du har nu alla fakta på bordet - det är bara att tänka till.
Lycka till!

quintus

« Svar #11 skrivet: 20 sep-08 kl 18:43 »
Han känner sig kanske friare när man fabullerar fritt:

---

Vad en Svea-låda väger vet jag inte...

En full LN låda med honung väger ca 25 kg, Svean något mer...

Jag kan inte vikten på en full låda 3/4 langstroth / hellåda langstroth / Dadantlåda...

Dadant är 1,6 gånger större än LN, vilket gör att en Dadantlåda motsvarar 16 stycken LN-ramar...

Quintus
« Senast ändrad: 20 sep-08 kl 18:56 av quintus »

wictor

« Svar #12 skrivet: 20 sep-08 kl 20:01 »
Hej Quintus

Jag vill bara säga dig att jag fabulerar inte fritt när jag säger att en Dadantlåda motsvarar 16 LN-ramar.

En ursäkt kanske vore på sin plats?

quintus

« Svar #13 skrivet: 20 sep-08 kl 21:49 »
Citera

Jag vill bara säga dig att jag fabulerar inte fritt när jag säger att en Dadantlåda motsvarar 16 LN-ramar.

1 Dadant's ram yta är 1138 mm2. I en Dadantlåda finns det 12 ramar. Den sammanladga ytan är då 13 656 mm2.

1 LN ram's yta är 699 mm2.

13656 : 699 = 19,5 LN ramar

Dvs du inte bara fabulerar. Du kan inte räkna heller.

Citera

En ursäkt kanske vore på sin plats?

Det tycker jag med. Jag väntar på din ursäkt.

Quintus

« Senast ändrad: 20 sep-08 kl 22:02 av quintus »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 20 sep-08 kl 23:15 »
mille
Vad är det för fel på fakta?
Nu har ju Quintus gett oss kompletta data. Jag förstår inte ditt snack om "tomma siffror"
Flekka - du har nu alla fakta på bordet - det är bara att tänka till.
Lycka till!

Det är inget fel alls på fakta, jag reagerade mest på quintus trista inställnng att vår diskussion var meningslös. Jag är ledsen om jag spädde på den ilskna tonen, det var onödigt.

Han känner sig kanske friare när man fabullerar fritt:

Om det är mig du menar så får du nog läsa lite noggrannare i min signatur... ;)

När det gäller Dadant så finns det väl även 10-ramars?

quintus

« Svar #15 skrivet: 21 sep-08 kl 00:14 »
Citera

Det är inget fel alls på fakta, jag reagerade mest på quintus trista inställnng att vår diskussion var meningslös.

När majoritet av diskussionsbidrag är pladder (se ovan där jag citerar några), hur meningsfull diskussionen är? Det jag reagerade på var att det var alltför många bidrag utan att de bidrog med någe.

Citera

När det gäller Dadant så finns det väl även 10-ramars?

Står inte i mitt bidrag:  Dadant 464 x 294 x 464,12,39???  Här pratades Dadant! Utan någon tidigare förbehåll för 10 ramars. Skifta inte spåret för att rädda ansikte tack.

Citera

Om det är mig du menar så får du nog läsa lite noggrannare i min signatur... ;)

Om du menar "Forumveteran", så jag föredrar att bli opererad av en kirurg som jobbar på avdelningen i 2 år istället att bli opererad av en städerska som har jobbad där i 15. Det som gäller är att det man skriver har relevans. Inte att man varit med länge.

Quintus

« Senast ändrad: 21 sep-08 kl 00:26 av quintus »

quintus

« Svar #16 skrivet: 21 sep-08 kl 02:08 »
Hmm.... 699 kvadratmillimeter.  Jag kan inget om biodling.  Vilken yta på ramen är det som avses?

Du har rätt. alla mått skall vara cm2 och inte mm2 (ibland fingrar inte hinner ikapp hjärnan som har sprungit iväg till något annat). Fast det inte påverkar omräkningen till antal LN ramar, för att decimalfel var både hos Dadant som hos LN så antal LN ramar enligt beräkningen är korrekt.

Det handlar om ramens innermått. Så klart.

sorry

Quintus

wictor

« Svar #17 skrivet: 21 sep-08 kl 08:16 »
Jag gjorde en beskrivning av ett kupformat där man använder Dadant 10 ramar (=16 LN) och däröver Langstroth 3/4 10 ramar.

Ett synnerligen bra format, använt av en betydande andel av landets yrkesbiodlare. Passar även utomordentligt för hobbyodlare som vill ha en rationell skötsel, lättarbetat och inte så höga kupor.

Det finns visserligen Dadant 12 ramar, men vanligare är 10 ramar!

quintus

« Svar #18 skrivet: 21 sep-08 kl 09:23 »

Jag gjorde en beskrivning av ett kupformat där man använder Dadant 10 ramar (=16 LN) och däröver Langstroth 3/4 10 ramar.

Det finns visserligen Dadant 12 ramar, men vanligare är 10 ramar!

Dadant (som standard) innebär per automatik 12 ramar, OM man nu inte explicit anger 10 ramar.

Jag har 14:30 "definierad" Dadant med 12 ramar och du 18:40 skrivit:

" Dadant är 1,6 gånger större än LN, vilket gör att en Dadantlåda motsvarar 16 stycken LN-ramar..."

Inte ett spår om några 10 ramar. DadantRAMEN är visserligen 1,6 gången större än LN ramen men debatten gällde KUPOR. inte ramar. Det har inte angetts att debatten skulle gälla ramar.

Du snackar skit. (Dvs du fabullerar igen. Utöver att du inte kan räkna och inte bett om ursäkt). Du hävdar att du har skrivit om Dadant med 10 ramar. Kanske. I dina drömmar.

Quintus.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 21 sep-08 kl 09:30 »
När majoritet av diskussionsbidrag är pladder (se ovan där jag citerar några), hur meningsfull diskussionen är? Det jag reagerade på var att det var alltför många bidrag utan att de bidrog med någe.

Synd att du tycker att vi pladdrar, det här är ett diskussionsforum och det hade ju blivit ganska trist om alla inlägg bara varit ren fakta. Sedan om en del av det som skrivs är fel så är det ju mycket bra att du rättar till och talar om fakta. Men det kan man göra på olika sätt utan. Utan att förminska alla som deltar i en diskussion.

Står inte i mitt bidrag:  Dadant 464 x 294 x 464,12,39???  Här pratades Dadant! Utan någon tidigare förbehåll för 10 ramars. Skifta inte spåret för att rädda ansikte tack.
Det menade jag inte heller. Det var en fråga, eftersom jag trodde att 10-ramars var ett vanligt format. Det svarade wictor på, tack!

Om du menar "Forumveteran", så jag föredrar att bli opererad av en kirurg som jobbar på avdelningen i 2 år istället att bli opererad av en städerska som har jobbad där i 15. Det som gäller är att det man skriver har relevans. Inte att man varit med länge.
Signaturern är längst ned och det jag menade var att jag är en mamma och en inte en "han"... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser