Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja kupmått?????  (läst 12129 gånger)

wictor

SV: Välja kupmått?????
« Svar #40 skrivet: 25 sep-08 kl 20:38 »
Hej Quintus - den femte

Tänkte bara komplettera vårt resonemang med några tankar framsprungna ur tomma intet de senaste dagarna som fyllts med allt annat än bin och biodling. Vi har snarare ägnat oss åt att pressa äppelmust och av detta frambringat olika produkter, ungefär hälften blir vin och den andra halvan cider. Det verkar faktiskt vara större åtgång på äppelcider än honung i detta landet Sverige.

Det jag tidigare talat om - kupstorlekar och rammått - framspringer ur otaliga egna försök. Så tycker jag att vetenskap skall bedrivas. Gör försök - utvärdera.
Gör nya försök - utvärdera igen.
Och upprepa.
Och därunder tiden och även därefter - dra slutsatser.

Jag har ägnat mig åt bin under 30 års tid.
Jag började med lågnormal, och mörka mordiska bin. Det fungerade jättebra - i Norrland. (med heltäckande dräkt i dubbla lager)
Sedan har jag haft bin på LN, på Svea, på Langstroth, på 3/4 langstroth, på Dadant. Alla sorters bin också som finns i Sverige.

ALLT jag gjort har noggrant dokumenterats.

Många av mina experiment har även upprepats av biodlande kolleger på ett flertal ställen runt omkring i landet. Även dessa experiment har dokumenterats.

Det jag kommit fram till är att den "exakta" sanningen inte finns. Inte inom biodling, såväl som den inte finns inom såväl grisfarmning, fåruppfödning, mjölkproduktion, äggframställning eller broilerframfödning. Jag har bekanta inom alla dessa olika gebit, och alla håller med - den exakta sanningen finns inte.

MEN man kan komma sanningen ganska nära.

Det gör man inte genom att slänga ur sig en massa siffror och sen går man därifrån - lämnandes bakom sig en massa villrådiga discipler som fortfarande inte vet vilken ände de skall börja i - och som blir tvungna att pröva alla fel som alla andra redan gjort innan de hittar "sin egen väg", kanske samma väg som grannen redan gått på i årtionden.

Så till exempel när jag säger att bioding lätt skötes på Dadant 10 ramar och med skattlådor 3/4 Langstroth, då är detta en kunskap som baseras på långvarig erfarenhet efter otaliga försök med varierande format.
Denna mångåriga kunskap från såväl mig som andra måste då vägas emot att bara få ett antal siffror om "format" presenterat för sig utan närmare definiering av vad dessa olika format har för för- respektive nackdelar.

Min erfarenhet av biodlare (inte biodling) är att många har börjat med ett format - och sedan blir detta en sanning på gränsen till religion.
Men bina är knappast religiösa.
Så är det också med olika ramformat. Vissa format passar vissa bin bättre.

Exakt likadant med mjölkkor. Vissa format på båsplatser passar vissa kor bättre, vissa är längre, vissa är kortare, vissa bajsar i rännan och vissa uppe på liggbordet.

Så är det med bina också. Vissa ynglar tidigare, andra senare. Vissa placerar pollenet si och andra så. Vissa fyller ytterramarna med honung och skippar den översta skattlådan.

Det som är det intressanta då är inte att hitta det ultimata för det kommer vi aldrig att hitta.

Det som är det intressanta är att hitta det optimala, alltså det som passar de "flesta" bisamhällen, utan alltför stora åthävor.

Det jag hittat genom mina egna försök genom årtionden är att ett Dadant 10 r yngelrum räcker för de allra flesta situationer, och ger minimalt med svärmning.
Däröver 3/4 Langstroth skattlådor. Numera med plastramar.

Mina försök har lett mig framåt. Till en biodling som är enkel - rationell - produktiv.

(Ja - jag har fortfarande kvar bin på såväl Svea som LN mest i jämförande syfte, men jämförelserna pekar ju bara åt ett håll, så inom ett par år är de formaten nog utrangerade)

Om någon vill ta till sig mina erfarenheter så står det dem fritt.

Jag kan i vart fall visa svart på vitt varför det blivit som det blivit, och även vart min biodling kommer att förändras framöver.

Det tror och tycker jag nog väger lite tyngre än att bara visa på några siffror över ramytor, utan varken förklaring eller analys.

Det skulle vara intressant att se "den femtes" presentation över vad för format denne använder, analys över varför, samt argument för eller emot.

Lyckero

« Svar #41 skrivet: 25 sep-08 kl 22:20 »
wictor skriver bland annat att "Det jag kommit fram till är att den "exakta" sanningen inte finns." Kanske skulle man också kunna uttrycka det som om att det mycket väl kan finnas en bästa metod för en viss situation men att denna påverkas av en så stor mängd av yttre faktorer att det blir praktiskt omöjligt att beskriva.

Det som gör biodling extra intressant är att det är levande, i alla fall tycker jag det. De bisamhällen jag har idag ser inte exakt likadana ut imorgon. Och inte omgivningen heller. Så det som skulle kunna vara den optimala lösningen för just ett bisamhälle vi en tidpunkt behöver inte alls vara bra för ett annat någon annan stans eller vid en annan tidpunkt. Hoppas ni förstår vart jag vill komma.

Som nybörjare vill jag inte bara ha reda på vad jag ska göra utan också varför. Då får jag förutsättningar att anpassa mina kunskaper till den situation jag och mina bin har.

När jag själv gick en kurs i biodling irriterade jag mig många gånger över alla färdiga svar på hur saker och ting skulle skötas. När jag påpekade att detta nog inte skulle fungera för mig fick jag mer eller mindre rakt svar att jag då borde tänka över om biodling var något jag skulle satsa på.

Nu har jag i alla fall några bisamhällen som verkar må bra. Mycket tack vara de kunskaper som förmedlas på detta forumet. Här finns massor av erfarenhet och kunskap att ösa ur. Inte bara färdiga lösningar.

Så tack wictor och ni andra som delar med er. Fortsätt med det! Vi är många som läser, funderar och använder era erfarenheter för att sedan själva hitta metoder som passar oss bra.

quintus

« Svar #42 skrivet: 26 sep-08 kl 01:08 »

den "exakta" sanningen inte finns." Kanske skulle man också kunna uttrycka det som om att det mycket väl kan finnas en bästa metod för en viss situation men att denna påverkas av en så stor mängd av yttre faktorer att det blir praktiskt omöjligt att beskriva.

Huvudet på spiken, MEN MAN MÅSTE FÖRSÖKA FÖRSTÅ VARFÖR ÄR DET SÅ!

Jämför man biodling med andra djurslag så - hos grisar, hästar, kor osv har man kntroll över parningen. Det har man inte hos bin.

Hos andra djurslag har man kontroll över utfodringen som är optimerad. Det har man inte hos bin. Det var många biodlare i år som fick 5-10 kilo honung och då fick man stödfodra hela sommar för att bin skulle inte svälta.

Delvis tack vare det samma bin (som man inte har) kan uppföra sig på olika sätt beeroende av de lokala klimatiska förhållanden - som man inte behöver räkna med hos andra djurslag.

osv osv.

Andra djurslag är genetiskt konsistenta. Hos andra djurslag bedriver man målmedveten avel. Att prata om avel i samband med biodling är bara nys. Hur många biodlare kan säga - jag köper drottningar från den och den drottningodlare och jag kan vara säker på att trots att det handlar om olika årsgångar får jag bin som uppför sig likadant? Biodlare och drottningodlare avlar inte. de bara parar högst olika individer. Oika hela tiden. Ta den sahlige Sahlin som jagade de "bästa bin" för Hallands Väderö. Drönarsamhällerna var från olika delar av "landet" (det lokala Hallandslandet) och man kunde aldrig ana sig till vad som kommer ut från nästa års parningar. Ta Lurö. Man placerade där SAMTIDIGT flera olika mtDNA stammar. Dvs drottningar som parades där SAMMA år kunde producera HELT olika avkommor. Det finns inga genetiskt konsistenta linjer, för att man inte bedriver linjeavel i landet (för att man vet inte hur skall man göra det). Man avlar inte med sikte på stabila egenskaper. Så även om många andra faktorer spellar in skulle stabila egenskaper släta ut de värsta avvikelserna.

Och så här skulle man kunna fortsätta i all oändlighet.

Avel som skulle stabilisera egenskaper skulle underlätta för biodlaren för att kunna jobba mera rationellt.

Quintus

« Senast ändrad: 27 sep-08 kl 11:51 av quintus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 2 användare (1 dolda)
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser