Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Kan du laga mat för 10 kr/portionen? (trädgårdslandet räknas inte.)

ja
28 (96.6%)
nej
0 (0%)
kanske
1 (3.4%)

Antal personer som röstat: 23

Omröstningen har avslutats: 28 sep-08 kl 18:48

Författare Ämne:  Kan du laga mat för 10 kr/portionen? Omröstning  (läst 10041 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Kan du laga mat för 10 kr/portionen? Omröstning
« Svar #20 skrivet: 17 okt-08 kl 13:15 »
Köpte en sopphöna (på extrapris) förra veckan, kokade den, åt lite av den och fryste in resten och soppspadet. Så det verkar som om morgondagens middag blir gratis om man räknar som man vill. Och det gör man ju.

:D DÅ åt jag gratis idag, för allt var från igår!  ;D ;D ;D

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #21 skrivet: 18 okt-08 kl 20:37 »
Vi åt lunch ute idag hela familjen (sex pers) för 80kr inkl dricka. Förvisso korv m bröd på Ikea, men vi blev ju mätta och nöjda och det är huvudsaken ;)

Jag tycker inte det är några problem att lag mat för tio kr per person, det beror helt på hur man planerar sina inköp!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #22 skrivet: 28 okt-08 kl 17:20 »
Jag har ännu inte riktigt lyckats med 10kr portionen.  ;)

Jag tror vi räknar lite olika när vi räknar på vad varige portion kostar.

Det som störde mig i skolmats diskussionen var att det var inte det barnen stoppade i munnen som räknades utan en massa omkostnader som till exempel personalens lön, transporter, mm.
Jag tror inte att de vågar tala om exakt hur mycket det barnen äter kostar. :-\

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 28 okt-08 kl 20:28 »
Tror inte min "vardagsmat" kostar mer än en tia/port i nästan alla fall.
En bit griskött (jag betalar 18 kr/kg för en gris) potatis, egna grönsaker.

Lamm (betalar 50-55:- kilot)  ett till två hekto/port räcker.

Ox fransyska eller "sämre" betalar 50-60:- kilot.

Torsdagens ärtsoppa kostar mycket lite, liksom äggakagan.

Hemgjort vin eller lättöl som kostar mindre än 2:-/burken.

Middagen är inte det som är dyrast, utan ostabiten till frukostmackorna, osten har blivit ganska dyr, om det ska vara något med den.  Brödet är hembakat.

Vi är bara två i hushållet, skulle vi vara fem, skulle det bli lättare att fixa för en tia.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 28 okt-08 kl 20:58 »
Kom på att göra rårakor idag
Det är billg mat.
Läste i ICAs nya kokbok att de går att göra i våffeljärnet.
Det ska jag prova nästa ggn. :D
Hedemorahöns

Lars Pers Maria

• -
« Svar #25 skrivet: 28 okt-08 kl 21:12 »
Utan att skuldbelägga någon kan jag ändå inte låta bli att oroa mig för alla som alltid letar den billigaste maten, ex pasta för 2-3 kr kllot, tre falukorvar för 59 kr mm. Skulle ni vilja producera pastan? Hur mycket tjänade bonden? Hur mycket kött fanns det i korven. Om den hette falukorv är det ju reglerat. Förstår ni vad jag menar? Prisjakten på livsmedel har gått överstyr. Man vi får förmodligen det vi betalar för...
Eller inte betalar för...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Våmhuskullan

• -
« Svar #26 skrivet: 29 okt-08 kl 12:47 »
Utan att skuldbelägga någon kan jag ändå inte låta bli att oroa mig för alla som alltid letar den billigaste maten, ex pasta för 2-3 kr kllot, tre falukorvar för 59 kr mm. Skulle ni vilja producera pastan? Hur mycket tjänade bonden? Hur mycket kött fanns det i korven. Om den hette falukorv är det ju reglerat. Förstår ni vad jag menar? Prisjakten på livsmedel har gått överstyr. Man vi får förmodligen det vi betalar för...

du har rätt i det där ;)
och i längden är det billigare att äta "ren" mat. man blir mättare och håller sig frisk lättare.

Kerstin Linnea

« Svar #27 skrivet: 29 okt-08 kl 19:17 »
Ja det är klart, ekologiska biffar och dito grönsaker från konsum är klart bäst och sen behöver man förstås inte äta varje dag  ;D ???......
Allvarligt , hur många har råd att välja det bästa och nyttigaste i dag -Räck upp en hand  alla med smörjobb....
Där jag bor kostar vanliga morötter mellan 7-18 kr kilot......
Försök att förstå att många människor i "välfärds sverige" i dag har problem att få ekonomin att gå ihop trots arbetslust och goda avsikter... :(...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #28 skrivet: 29 okt-08 kl 19:34 »
Arbetslust och goda avsikter fint skrivet.
Hedemorahöns

Kerstin Linnea

« Svar #29 skrivet: 29 okt-08 kl 22:36 »
Tack... :-[...
Jag har en karl här som blivit arbetslös IGEN trots 6 mån provanställning , märk väl att han har skött sig, aldrig varit sen, har varit allmämt trevlig , jobbat som  f-n med övertid osv ....Och ändå fick han inte vara kvar , och han som mår rent dåligt av att vara utan jobb  :'(....
Jag tycker så synd om min gulliga gubbe som verkligen vill jobba......
Och så känner jag folk som är fullt nöjda med att lyfta soc bidrag och verkar inte vilja jobba.... ???...Obc det är människor jag känner väl , så det är inga fördomar det handlar om :P...
men här vill man jobba och med framtida utsikter på arbetsmarknaden så får man snart hitta alternativa försörjnings saker  ;)  :-[...

ingegärdsgårn

« Svar #30 skrivet: 29 okt-08 kl 23:03 »
I morgon blir det 1 kg blandfärs ā 50 kr/kg på extrapris. Det blir biffar som räcker till 6 personer, egen lök, egen potatis, samt köpta morötter rivna tillsammans med egna äpplen och lite citron. Till efterrätt blåbär och hallon med mjölk. Bären från skogen.
Mjölk: 7 kr (extrapris om man köper 6 l / gång.)
köttfärs 50 kr
kryddor och salt
morötter ca 7 kr
citron halv ca 3 kr
socker
runt 65-70 kr i råvaror.
Frukost: Gröt med eget äppelmos- fortfarande billigt!
Kvällsmat: smörgås, fil, ost, keso, rester....äpple
Osten är svindyr!;Mjölet har blivit dyrt också..

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 30 okt-08 kl 06:38 »

Sådan mat är dyr.  Kostar en falukorv så lite som 20:- kilot är den förutom dålig, dyr. Den innehåller 40% köttråvara, dvs översätt till 50:-/kg.   En fläskotlett  och hemmalagad potatismos är inte dyrare och bättre råvara.

Pasta för 6:-/ kilot är tradig föda, det går att göra fin pasta för samma pris.

Handlar man nära producent, får man fin mat till lågt pris, och överblickbar kvalite.

Vurre

« Svar #32 skrivet: 30 okt-08 kl 08:55 »
Ja det är klart, ekologiska biffar och dito grönsaker från konsum är klart bäst och sen behöver man förstås inte äta varje dag  ;D ???......
Allvarligt , hur många har råd att välja det bästa och nyttigaste i dag -Räck upp en hand  alla med smörjobb....
Där jag bor kostar vanliga morötter mellan 7-18 kr kilot......
Försök att förstå att många människor i "välfärds sverige" i dag har problem att få ekonomin att gå ihop trots arbetslust och goda avsikter... :(...
Det är i hög grad en fråga om prioriteringar. Jag tittar häpet i andras kundvagnar när jag är och handlar. Visst, chipsen har gått ner i pris på senare år med jättepåsarnas ankomst... liksom jätteflaskorna med läsk. Nu menar jag inte att forumets medlemmar köper skräpmat, men kollar man i butiken är det oerhört mycket hel- och halvfabrikat (färdigkokta bönor!), förutom en massa konstiga blandningar. Smörblandad rapsolja på flaska? Filmjölk med sylt i? Mjölpåsar för olika slags bröd, så att man slipper tänka själv. Fruktessens med socker, aromämnen och vatten som säljs som dryck på 2-literstetra. Skippar man sån skit har man pengar över att köpa mat och dessutom orkar man bära hem storpack.
snus? vad är priset på en pris?

Gurkan4

« Svar #33 skrivet: 02 nov-08 kl 12:40 »
Färdigkokta bönor är inte att förakta, det är inte alltid man har tid att blötlägga och koka dessa.

jag tror nog jag kan laga mat för under 10 kr. Potatis, morötter, lök, bönor, säsongens grönsaker/rotfrukter, bönor och linser. Det underlättar en del av att vi är veggisar och inte äter kött, kött är dyrt idag. Fast det är klart grönsaker med om man någon gång skulle vilja ha något som inte är i säsong...  ;D

ClaesMotKlass

• -
« Svar #34 skrivet: 02 nov-08 kl 12:53 »
jag äter ofta för under 10kr:

5 fiskpinnar (Ica's, willys eller netto) ca 3,30
1dl ris 1KR
RIVNA MORÖTTER CA 1KR

8 MAMMASCANS KÖTTBULLAR ca 3,50
1dl ris 1KR
RIVNA MORÖTTER CA 1KR

brukar slänga i en dl artor majs paprika eller herrkuvert(frysta) när riset har 5min kvar att
koka...kostar mindre en en krona

andra gånger blir det dyrare sovel som laxspett eller kyklingfile

Men jag tror inte jag äter middag för mer än 300kr/månaden
alternativ light

Gurkan4

« Svar #35 skrivet: 06 nov-08 kl 16:05 »
idag äter vi potatis- och purjolökssoppa med varm senapsmacka och vatten
soppan är beräknad till tre portioner

Potatis 200 gram 1,5 (6 kr kg)
Purjolök 6 kr (vet att hela löken kostade drygt 9 kronor och jag använde 2 tredjedelar)
Buljong 2 kr (köpt)
Creme fraiche 5 kr (hela burken 15 kr, använde drygt 1 tredjedel)
Vatten både i maten och som dryck till
bröd 50 öre skivan
ost 1 kr per macka
senap 50 öre per macka

så en portion soppa med en varm ostmacka ca 6 kr.

fast soppor är klart lätt att komma under med och soppan ovan vet jag inte om jag skulle vilja servera till barn som ska orka med en hel skoldag. Bättre som en lättare kvällsmat!

knivjohan

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 25 jun-09 kl 23:31 »
Här tänkte jag bara slänga in en liten fackla sådär från höften;
Sist vi "fridök" i våra favoritcontainrar hittade vi 8 L juice, 4.5 L cashewnötter och 5 L couscous.
= gratis. lägg därtill min infrysta Svinmålla, rör samman väl ..

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 26 jun-09 kl 12:22 »
Köper man en hel gris, och antiingen odlar eller köper rotfrukter i säckavis, blir de flesta måltider ca en tia.
Ibland kostar man ju på sig mer, t.ex. en lammstek, för en dryg hundring, men den räcker till fler måltider, så priset går sällan över 25:-.

De billigaste målen ligger ju på en femma.

När man räknat efter, så blir man aldrig sugen på en varmkorv, man vet vilken middag man kan få för pengarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser