Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husquarna 727 rökgång?  (läst 6961 gånger)

Sommartorparn

Husquarna 727 rökgång?
« skrivet: 18 sep-08 kl 17:51 »
Nu har jag hållit på och försökt elda i spisen flera gånger och känner att jag gör rätt, men det ryker in väldigt mycket, även om jag kan se att det ryker fint genom skorstenen också. (En enda gång måste det ha varit perfekt vindförhållande, för då stod jag ut med att laga mat på spisen - annars står jag mest och hostar i dörren). Det fungerar perfekt med den öppna spisen i det andra rummet som har samma skorsten.

Jag kan dock inte hitta någon rökgång från spisen. Min teori är att röken går upp från springorna kring plattorna genom skorstenen. Problemet skulle då vara att vi inte längre har någon stor öppen skorsten. Förra ägaren satte in ett rör, som sotaren har kollat (vi var då inte där, det var mäklaren som fixade sotaren åt oss). Men nu tror jag att röret är för trångt för just vedspisen, om nu röken kommer från alla möjliga håll, och inte från en spisrökgång.

Har Husquarnan alltså ingen egen skorsten? Och om den har det, varifrån leds röken ut?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Husquarna 727 rökgång?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-08 kl 20:27 »
Har alltså skorstenen bara en enda rökgång?! (gå upp på taket och se efter).

Det har förekommit ibland (fastän det har varit förbjudet sedan urminnes tider) att man kopplar ihop flera eldstäder på samma rökgång.

ceson

« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 07:33 »
Citera
Förra ägaren satte in ett rör, som sotaren har kollat

Det är inte så att röret går till öppna spisen och att kanalen till spisen
är igensatt? har du kollat i skorstenen när du eldar i köksspisen var
röken kommer? här kämpar jag en ojämn kamp med världens listigaste
fågel kajan,som har en förmåga att sätta igen skorstenar.

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 19 sep-08 kl 07:39 »
Nej det ryker jättebra ur skorstenen. Min fråga är egentligen: Finns det en kanal från spisen och var? Finns det ingen annan med Husquarna vedspis?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 sep-08 kl 11:04 »
Men hur många rökgångar (pipor) ser du i skorstenen om du tittar uppifrån? Om det är flera, ryker det ur samma rökgång oavsett om du eldar i öppenspis eller vedspis, eller kommer röken ur olika rökgångar beroende på eldstad?

Det här problemet har nog inte med vedspisens fabrikat att göra utan med hur installationen av vedspisen är gjord.

Rökuttaget från en vedspis är normalt en oval stos långt ner mitt på spisens baksida, i jämnhöjd med ugnens underkant.
Om inte spisen är alltför grundligt inmurad utan går att dra fram, så gör det och titta närmare på hur installationerna är gjorda. Du kan också få ledtrådar genom att öppna alla sotluckor som finns och studera hur rökgångarna går, släpp ner lod uppifrån i de olika rökgångarna och se efter om de kommer fram någonstans eller om det rasar sot ur någon viss sotlucka. Dokumentera (skriv, rita, fotografera) allt du upptäcker, så tar det nog inte alltför lång tid innan du har helt klart för dig hur skorstenen och spisinstallationerna är beskaffade.

Winnie

« Svar #5 skrivet: 19 sep-08 kl 11:35 »

Det har förekommit ibland (fastän det har varit förbjudet sedan urminnes tider) att man kopplar ihop flera eldstäder på samma rökgång.

På vad grundar du detta?

Detta är på inget sätt förbjudet!!!! Det är upp till lokala skorstensfejaren att besluta, sen att det är mindre vanligt att de godkänner det är en annan sak!!!

Och ja: Jag kan hänvisa till regelverket i fråga....
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 11:53 av Winnie »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 19 sep-08 kl 20:53 »
Min källa är en artikel om skorstensproblem i Teknisk Tidskrift från slutet av 1940-talet. Men det är möjligt att det förbud som avsågs i den artikeln inte fanns med i någon lagstiftning utan ingick i de flesta städers dåvarande lokala byggnadsstadgor.
Ett problem som togs upp i artikeln var hur försäkringsbolagen skulle ställa sig till att ersätta skador pga soteld på en skorsten som inte var byggd enligt gällande föreskrifter. Skulle man återställa den till det skick den hade före skadan, skulle man vägra ersätta någonting alls eller skulle man se till att den blev föreskriftsenligt ombyggd?
Det var tydligen mycket vanligt på den tiden i flerfamiljshus i Stockholm, att vedspisar och kakelugnar i lägenheter rakt ovanför varandra var inkopplade på samma rökgång trots att det sedan länge var förbjudet.

Winnie

« Svar #7 skrivet: 20 sep-08 kl 01:05 »
Nu spårade förvisso tråden ur men jag fortsätter ändå...

Enl BBR så kan fler än en eldstad anslutas till samma rökgång om det kan påvisas att det ej finn några risker med det.
Läs BBR 5.4.3.1

Om nu den berörda installationen är sådan att ett insatsrör mynnar ut i en gemensam rökgång/skorsten så kan det vara värt att prova att strypa draget till de andra anslutna eldstäderna....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 20 sep-08 kl 11:14 »
Det är ju också risk för stora sotansamlingar där rökkanalerna går ihop, eftersom rökgaserna kyls av kalluft som dras med från den för tillfället oanvända rökgången, och när de kyls så att tjära och vatten kondenserar ut, så fastnar sotpartiklar också där.
Precis samma fenomen som man kan se på bilar med avgasåtercirkulation (EGR), nämligen att EGR-röret brukar sota igen just där det är anslutet till det kalla insugningsröret.

Winnie

« Svar #9 skrivet: 20 sep-08 kl 12:48 »
Just därför skall spjällen till eldstäder som inte är i drift vara stängda...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 20 sep-08 kl 14:17 »
Men det hjälper inte mycket när spjället är gjort så att det inte kan blockera rökgången fullständigt. För att inte riskera inrykning och CO-förgiftning pga efterglöd är det ju vanligt att ett spjäll lämnar 10-20 % av arean öppen även när det är "stängt".

TorparMicke

« Svar #11 skrivet: 21 sep-08 kl 21:01 »
hejsan

På vår 727.a så sitter rökröret uppepå spisen med ett synligt rör. Det finns modeller med "bakmonterade" rökrör som du inte ser och som går in i skorstenskanalen direkt. Vi har märkt att det kan ryka in från gång till gång vid tändning och det enda som hjälper är att vara ihärdig med tunna tidningsremsor i "sotluckan" som sitter mitt under ungsluckan. du ska värma/elda där tills det "råmar" och det du värmer med sugs in i ett huj.

/ Micke
det går visst !!

kolaren

« Svar #12 skrivet: 29 sep-08 kl 23:05 »
Klart att spisen är ansluten till skorstenen. Baktill garanterat, om du inte ser ett rör ovanpå. Sotaren borde kunna rensa åt dig.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #13 skrivet: 05 okt-08 kl 09:13 »
En skorsten fungerar inte bra om den inte är varm och torr. Det är först då det blir riktigt drag i den. För att den skall bli torr och varm måste du elda ofta.

Bla bla...

Kan det vara så att skorstenen är kall och fuktig? Lägg handen på skorstensstocken. Känns den kall så fungerar nog inte skorstenen som det är tänkt.

A.
« Senast ändrad: 05 okt-08 kl 09:18 av (Anders) »

JJ Grävling

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 17 okt-08 kl 01:54 »
Jag har också en Husqvarna 727, men även på min så sitter röret på toppen. Hade också problem med att jag fick in röken, men jag tog bara fram sotrakan och en ficklampa, kikade in genom sotluckan under ugnen och hittade till slut kanalen längst in. Givetvis var den helt igensotad, och efter en snabb amatör-sotning så blev det fullt drag i spisen. Nu brinner det som bara den, och ingen rök i huset! När blev din spis sotad sist? Kan du ha samma problem som jag hade?

/Grävlingen

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 21 okt-08 kl 21:53 »
Jag har också en 727:a. Den har två anslutningsmöjligheter, upptill och baktill. I mitt fall används den övre. (Anslutning baktill är visst bättre, minns ej varför.)

Skorstenen är gammal. Övre delen har en stor kanal, flera dm X flera dm. Nedtill är den förgrenad i två kanaler, som också är rätt så stora. Den ena går till köket, den andra till ett rum. I köket sitter både köksspis och imlucka på den enda kanalen. Det gäller då att ha imluckan stängd när man eldar, annars ryker det in något fasligt. Kommer nu på att jag även borde stänga den andra kanalen (där jag f.n. inte har någon eldstad).

Winnie har helt rätt i detta! Sommartorparn borde kolla att eventuella andra kanaler och anslutningar som finns i samma pipa är stängda!

Anders

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #16 skrivet: 21 okt-08 kl 22:22 »
I dag är det ju en baggis att sota en vedspis.
På min spis sitter det en liten lucka mellan ugnen och värmeskåpet. Genom denna kan man lätt dra ut aska och sot. Givetvis bör man ha dragit bort den flygaska som lägger sig ovanpå ugnen, tas bort från eldstaden.
Det finns nu också en himla bra grej. Det är en tunna med filter i. Tunnan kopplas till en vanlig dammsugare och med en separat slang från tunnan sugen man ut all aska och sot innifrån spisen. Kan bli nödvändigt att sätta på en mindre slang så att man når ända in till skorstenen genom sotluckan under ugnen.
En sådan tunna kostar ungeför 150 Kr på ÖB.

Sommartorparn

« Svar #17 skrivet: 22 okt-08 kl 07:18 »
Tack för svaren! Ska kolla upp alltihop i sommar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
G-son

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser