Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag kan då inte begripa......  (läst 14388 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
jag kan då inte begripa......
« skrivet: 17 sep-08 kl 13:49 »
varför man inte använder tryckt virke till vindskivor? jag ska byta på 2-3 byggnader ock dom är ca 10-15 gamla men en del är genomruttna, har alldrig sett eller hört om nån som använt tryckt virke, har kollat priser ock har hittat i bland BILLIGARE än obehandlat, min fundering är använda tryckt virke måla dom klä vatt brädan med plåt så borde dom hålla länge va?  är jag konstig som har denna fundering? ock jo det är roligt att arbeta men att byta vindskivor på rangliga stegar vart 10år kan man va utan eller?

hälsningar lillbonnen

muffman

• Gäst
SV: jag kan då inte begripa......
« Svar #1 skrivet: 17 sep-08 kl 13:53 »
Tanken slog mig också men jag satte dit vanliga obehandlade och plåt på vatt brädan. Jag tror att det håller länge med plåt på. Grannhuset har samma och det har suttit i 18 år utan att  bli dåliga.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 sep-08 kl 13:59 »
Tanken slog mig också men jag satte dit vanliga obehandlade och plåt på vatt brädan. Jag tror att det håller länge med plåt på. Grannhuset har samma och det har suttit i 18 år utan att  bli dåliga.

ohh va skönt en till med denna fundering trodde ja va konstig med en sån tanke,, här har dom inte använt plåt så det är genom ruttet på vissa ställen,,

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 17 sep-08 kl 14:35 »
Problemet med tryckt virke är att de är av sämsta träkvalité. Hade de varit av bra material hade de inte kunnat gå att tryckimpregnera då inte västskan kommer in i träet.
Risken är att på kort tid så slår sig träet och böjer av åt alla olika håll. Samtidigt som det inte kommer att hålla längre än vanligt virke som du underhåller som man ska.
Min erfarenhet är att använda vindskivor av bra kvalité och använda sig av täckplåtar - alltså inte trä från nocken ner till foten som täcker vindskivorna.

Sen finns ju annat elakt man kan säga om tryckimpregnerat men vill man anväda sig av det så varsågod.

ES

trädman

« Svar #4 skrivet: 17 sep-08 kl 22:21 »
Själv har jag sågat ut brädor till vindskivor och vattenlister av hyfsad tallkärnved. De har ganska bra beständighet, även helt obehandlade. På sina ställen är vattenlisterna också av plåt, vilket verkar förlänga livet på vindskivorna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 sep-08 kl 23:38 »
Första gången jag bytte vattbrädor använde jag tryckt virke. Jag målade inte förrän året efter, eftersom jag tyckte att det borde väl brädorna tåla. Men jädrar vad de var torra och spruckna! De lever ett hårt liv uppe på taket, exponerade för vädrets påverkan. Så nu brukar jag alltid måla brädorna innan de sätts upp, och använder inte tryckt virke. Man får nog räkna med att de har rätt kort livslängd jämfört med övriga delar av taket.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 18 sep-08 kl 02:01 »
Brukar inte vara någon bra idé att måla på tryckimpregnerat.
Målar man däremot vanliga rötbrädor ordentligt så stoppar det i ca 8-10 år - plåtklätt i 30,,,,  ja kanske tom längre.

Ombordaren

« Svar #7 skrivet: 18 sep-08 kl 03:00 »
Jag bytte mina för 3 år sedan, och har lagt på utspädd linoljefärg varje sommar, tjockare och tjockare. Nästan sommar blir det ren linoljefärg, sen ska det väl klara sig några ord.

Vet någon vad som händer med det tryckta som man lämnar in till kommunen? Går det att rena rökgaserna från förbränningen eller läggs det på hög tills vidare...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 sep-08 kl 06:49 »
Det går bra att måla tryckt virke om man låter det torka först.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #9 skrivet: 19 sep-08 kl 00:23 »
Tycker färgen "biter" dåligt även om man ströar upp tryckat och låter det torka,,,,länge!.
Dock med reservation att vissa färgtyper kanske funkar bättre än andra på ovanst typ av virke????.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 19 sep-08 kl 17:07 »
Vet någon vad som händer med det tryckta som man lämnar in till kommunen? Går det att rena rökgaserna från förbränningen eller läggs det på hög tills vidare...
Jo, det går att rena rökgaserna från förbränningen av tryckimpregnerat trä, men man eldar det i särskilda pannor, inte ihop med "vanliga" sopor. Såna pannor finns bl.a. hos SAKAB i Kvarntorp.
Fast det läggs förmodligen på hög i väntan på att det ska bli 120 kubik så man kan lassa upp 3 containrar och köra iväg med krokabilen och tippa av hela rasket på förbränningsanläggningen...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

massey-35

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 20 sep-08 kl 16:11 »
tryckt virke är fuktigt pga impregneringen. om du sätter det tajt mot vanligt virke så får du en rätt så häftig mögelgrund att stå på.
därför använder man aldrig tryckt i själva huskonstruktionen, det måste vara en liten luftspalt imellan ..
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #12 skrivet: 23 sep-08 kl 09:29 »
Citera
Tycker färgen "biter" dåligt även om man ströar upp tryckat och låter det torka,,,,länge!.

Eftersom tryckt virke är blött när det är färskt måste man torka ut det innan man målar, svårt för färg / olja att tränga in i fuktigt virke.
Ett par sommarmånader och sedan kolla med fuktmätare.

Slamfärg är ett färgalternativ på vindskivor och andra utsatta ställen, torkar ut mellan regnen till skillnad från lackfärg som stänger inne fukten.
Har ett uthus med samma vindskivor sedan 1920- talet och de håller ett tag till....... dessa är målade med slamfärg. Kanske ett dåligt exempel eftersom virket är så kådmättat, tätvuxet och hårt så det känns som att spika i en kvist, men ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser