Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deprimerande bilder  (läst 14711 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Deprimerande bilder
« Svar #80 skrivet: 22 sep-08 kl 15:53 »
Det är nog ett måste att det  finns karlar som styr upp trådarna här
;D Ja och guba är karl i allra högsta grad  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jennyt

• Västergötland
« Svar #81 skrivet: 22 sep-08 kl 16:11 »
Hihihi...ja, det känns ju verkligen som om du ulfen gjort ett stort manligt bidrag i denna tråd ::) ;).....men om det är så du själv upplever det så kanske inte jag ska ta den villfarelsen ur dig ;) :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

guba

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 22 sep-08 kl 16:43 »
;D Ja och guba är karl i allra högsta grad  :-[
Sådant där gillar jag, folk som vet vad de talar om 8) :-*

Jennyt

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 22 sep-08 kl 16:51 »
Jaja guba jag har förstått att du är en karlakarl nu :-[......men menar du att du inte anser att jag vet vad jag pratar om generellt eller bara i detta specifika fall. ???

Hmmm känner mig lite vass idag ;) ligger på soffan sjuk och understimulerad. Gubben är ute med tösen och fixar elen till hagarna.......vill vara med.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #84 skrivet: 22 sep-08 kl 16:52 »
Sådant där gillar jag, folk som vet vad de talar om 8) :-*
;) :-* :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

guba

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 22 sep-08 kl 17:08 »
men menar du att du inte anser att jag vet vad jag pratar om generellt eller bara i detta specifika fall. ???

Just i detta specifika fall var du ute och snedseglade så ordentligt att du förmodligen inte ens hade en båt inom synhåll ;)

Även om jag inte alltid håller med dig så innebär ju inte det att du inte vet vad du talar om, utifrån dina förutsättningar, dina mål och din övertygelse.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 22 sep-08 kl 17:45 »
Det är ju ytterst sällan man träffar på någon som tycker samma i alla ärenden. Det blir ju förrästen rätt så odynamiskt då. Det viktiga är väl just att man respekterar varandras olikheter ändå. Jag har ju tex uttalat mig om barfotagång på snö och insåg att du tex bor bra mycket längre norrut än vad jag gör.(om jag nu kollat rätt ;)) Här lyckades vi skynda oss ut med släden en gång förra vintern och ta en tur på 30 min innan snön smalt bort. Då hade vi klart boots med brodd på. Du har ju så klart helt andra förutsättningar vad gäller vinterväglag, om jag nu har rätt.

Mauira

• Småland
« Svar #87 skrivet: 22 sep-08 kl 18:59 »
För att återgå till hovar *harklar sig*  :P

Så kan jag berätta att jag ridit hästen i fråga nästa varje dag sen i onsdags och hans bakhovar är jättefina (har fått höra att han sliter ner bakhovarna jättemycket och ömmar desto mer men inte då) :D

Han ömmar absolut ingenting, pigg och glad och går fram överallt :)
Han har redan mer ork också, så framstegen kommer fort känns det som  ;D

Född 84:a, 2-barnsmamma med ett stort djurintresse.
Hästägare, hundägare, kattägare.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #88 skrivet: 22 sep-08 kl 19:17 »
För att återgå till hovar *harklar sig*  :P

Så kan jag berätta att jag ridit hästen i fråga nästa varje dag sen i onsdags och hans bakhovar är jättefina (har fått höra att han sliter ner bakhovarna jättemycket och ömmar desto mer men inte då) :D

Han ömmar absolut ingenting, pigg och glad och går fram överallt :)
Han har redan mer ork också, så framstegen kommer fort känns det som  ;D

Vad skönt att höra!
Glad för din och din hästs skull.
F-n vikken tråd du drog igång. Jag får nästan be om ursäkt över att jag tog upp det här med barfotaverkare.  :-X   Det viktiga e att din häst mår bra.
Lycka till även i fortsättningen!
...med eller utan skor... ;) 
Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Mauira

• Småland
« Svar #89 skrivet: 22 sep-08 kl 19:46 »
Ja, riktigt skönt, nu ska vi bara få ordning på musklerna också, så han inte är lika kantig över bog och bakpartiet :)

Absolut ingen fara :)
Tycker själv diskussionen skor vs barfotaverkning är intressant.. och roande  ;D

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #90 skrivet: 22 sep-08 kl 19:47 »
Tycker själv diskussionen skor vs barfotaverkning är intressant.. och roande  ;D

Jo, det skulle den ju kunnat vara...   ;)
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 22 sep-08 kl 20:02 »
Riktigt roligt med din häst Mauria ;D Alltid lika spännande med projekt som ingen annan orkar ta sig på

Jennyt

Mauira

• Småland
« Svar #92 skrivet: 22 sep-08 kl 20:57 »
Ja, fast ibland undrar man vad man ger sig in på :)

Mitt fullblodssto skaffade jag två månader efter min första häst fick tas bort.
Hade henne i 10 år, red in henne själv när hon var 8 år och vi var som ler och långhalm.

Mao svårt att fylla upp den platsen.

Satte ut en annons och fick ett mail ang stoet.

Fbl-sto född 2001. Problemhäst, har haft ett ordentligt anfall av fång. Speciell, lite ilsk osv.
Jag föll som en fura efter att ha sett bilden på henne och åkte och hämtade henne nån månad därefter.

Nästan 4 timmar tog det att lasta, hon sparkade sönder släpet och veterinären fick tillslut plegga henne. Inte särskilt vacker var hon heller, mager och omusklad efter all vila i box osv, pga fånganfallet.
Hovarna var gräsliga och det tog över ett halvår innan skorna satt kvar mer än nån vecka i taget..

Hon har varit väldigt speciell, dominant och ibland livsfarlig, men jag älskar henne över allt annat :D
Hon har både denna och förra sommaren gått på rejält bete, och inget fång på gång öht :)

Nu är hon dräktig och på 1,5 år har vi kommit långt.
Hovarna är i kanonskick och hon är mycket stabilare i psyket, om än väldigt stoig periodvis.

Senaste tillskottet är ju då ett 5-årigt stort åbäke på 176 cm.

Han har opererats för lösa benbitar för ett par år sen och har fuskat en del med bakpartiet när han inte hålls igång. Fortfarande vill han inte riktigt gå fullt ut i benet som han opererades i, men det blir bättre och bättre när han hålls igång.

Man ser även där dom opererade då han har en ganska rejäl galla där.. varför kan veterinärerna inte riktigt säga.

Ganska bra hull, men väldigt omusklad och kantig baktill, och inte särskilt snygg nu, men ack så snäll :)
Han har vilat under sommaren, något som inte alls funkade för honom..

Han har även patellaupphakningar (jobbig att hålla på med när man ska kratsa bakhovar osv), men det trodde både jag och hovslagaren skulle bli bättre när han fått upp musklerna igen.

En hel del att jobba med men jag ser till vad han kan bli, inte vad han är nu.
Han har tränats på bra och även tävlat i hoppning i våras, så vi hoppas på att komma dit så småningom :)

Har visserligen inga tävlingsambitioner, iaf inte med honom, men vill ju hålla igång när fullblodsstoet går på mammaledighet :D

Mauira

• Småland
« Svar #93 skrivet: 22 sep-08 kl 21:08 »
Måste ju visa en bild på två av mina raringar..

Just nu är de som Helan och Halvan..
Fullblodet lär väl spricka innan fölningen i mars   :P :-\

Jennyt

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 22 sep-08 kl 21:20 »
Han kommer bli såååå fin. Kul att för en gångs skull se ett fullblod som jag faktiskt kan jämföra med mina fjordingar ;) ;D De har för övrigt oxå varit några riktiga projekt att bita i. Nu fyra år senare kan jag skörda min frukt. Skam den som ger sig :P :-*

guba

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 22 sep-08 kl 21:21 »
Det där var inga deprimerande bilder :)
Vad är det för stam på fullblodet?

Mauira

• Småland
« Svar #96 skrivet: 22 sep-08 kl 21:26 »
Jennyt: Jag tror och hoppas på det iaf. Han är underbart snäll, och så fruktansvärt lugn.
Vilket jag prioriterar just nu efter att ha bråkat med fullblodet alltför många gånger.. haha

Skulle kunna låta min 4-åring rida på honom själv om han bara varit lite lägre  så man lätt kan plocka ner henne från ryggen utan att sträcka sönder sig.. ;D

guba: Fullblodets pappa är Docksider och mamma är Easy Romance.
Import från Irland.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #97 skrivet: 24 sep-08 kl 19:21 »
Apropå Djurskyddsmyndigheten å Barfota verkning:

www.sundhast.se/harmony.htm
Klicka på "Djurskydd"

Om nån nu var intresserad.

guba

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 24 sep-08 kl 21:40 »
www.sundhast.se/harmony.htm

Så här står det också.
"Vissa djurskyddsrisker finns dock om lekmän efter en kort helgkurs börjar verka hästar"

Det är väl en av huvudkritikerna som varit i detta ämne, kreti och pleti går en kurs några timmar och ger sig sedan på att verka hästar i tron att de lärt sig allt som behövs för att klara uppgiften utan att ställa till skada.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #99 skrivet: 24 sep-08 kl 21:52 »
Så här står det också.
"Vissa djurskyddsrisker finns dock om lekmän efter en kort helgkurs börjar verka hästar"

Det är väl en av huvudkritikerna som varit i detta ämne, kreti och pleti går en kurs några timmar och ger sig sedan på att verka hästar i tron att de lärt sig allt som behövs för att klara uppgiften utan att ställa till skada.

Och alla har hållit med!

På kursen, som jag gått, släpps man inte iväg innan man verkat flera hovar perfekt och förstått vad man gjort. Sen har man ju endast blivit rekomenderad att verka sina egna FRISKA hästar med ett proffs som kommer och kontrollerar då och då. Ofta e det ju så att det kommit en välutbildad hoterapeut och har verkat ens hästar en tid. Sen har detta proffs rekomenderat kurserna. Så hästarna (iallafall de deltagandes hästar som var på den kursen jag var på) har ofta friska hovar som man på kursen får lära sig att underhålla. man blir tillsagd att inte verka hästar som han sjuka hovar eller hovar som ser annorlunda ut. Så det e inget konstigt eller sektlikt. Bara en kurs där man får mer kunskap om sin häst.
Det e ju lätt att kritisera något man inte deltagit i. Därför gick jag kursen. blev glatt överaskad! kan verkligen rekomendera att gå en kurs med Ove...tror jag han hette,,, :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser