Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deprimerande bilder  (läst 14712 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Deprimerande bilder
« Svar #60 skrivet: 18 sep-08 kl 20:07 »
Åhh, fru Jansson. Har under em. gått och värkt på att skriva just ett sånt inlägg du just gjort. Kan bara instämma och säga att jag inte kunde skrivit det bättre själv. ;)

Jenny
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #61 skrivet: 18 sep-08 kl 22:49 »
Återigen: Barfotaverkare är inte alla stöpta i samma form. Det finns många skolor som tycker olika saker inom barfotaverkningen. Och det finns människor som verkar utan att ha egentlig kunskap. Eller som den hovslagare som tog på sig att verka min häst när min hovslagare hade semeter. Han verkade på sulan vilket gjorde att min häst som aldrig annars e öm inte kunde ridas på flera veckor för att han var så öm. Den hovslagaren är en duktig hovslagare men kan inte tillräckligt om att verka hästar som inte skall skos.
Detta inser även djurskyddsmyndigheten.

Då skulle jag anmäla den hovslagaren! En utbildad hovslagare ska ju i första hand kunna verka hästen, i andra hand kunna fixa passande beslag! Och där är min erfarenhet att en utbildad hovslagare som haft en längre tid av utbidlning är betydligt bättre än en person som gått en helgkurs.... Men det är min erfarenhet och inte nödvändigtvis en sanning!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #62 skrivet: 18 sep-08 kl 22:52 »
jo men du måste ju endå slipa lite gran ungefär var 5 vecka tills dom sliter rätt och då blir det dyrt.

Det finns inte att jag skulle anlita någon "bara" för att den var billig" Hovslagaren måste vara bra (om inte kommer det hursomhelst att kosta mig en förmögenhet i vetrinärkostnader) och jag är beredd att betala för att gå en bra hovslagare precis som jag är beredd för att betala för en bra tränare etc.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #63 skrivet: 19 sep-08 kl 00:02 »

Jag håller åxå med fru Jansson!

Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #64 skrivet: 19 sep-08 kl 13:24 »
Rätta mig om jag har fel, men barfotaverkning är inte samma sak som att hästar bara går utan skor väl? Det är alltså inte samma sorts verkning som en vanlig hovslagare gör på en häst som av olika anledningar inte har skor, en unghäst eller ponny t ex.

Jag kommer ihåg att jag läste om den där historian som någon nämnde längre upp i tråden om den barfotaverkade hästen som knappt kunde stå på sina stackars fötter, den som ägaren och den s k barfotaverkaren gömde någonstans för att slippa åtal.

Det jag reagerade på den gången, och andra gånger jag läst/hört om barfotaverkning är att det är så underligt sekt-liknande. Varför? Det är ju bara ett sätt (oavsett bra/dåligt) att sköta hästarnas hovar, inte någon slags religion? Eller?

Det finns flera olika metoder även inom barfotaverkningen, alltifrån Strassermetoden, till s.k. "vildhästverkning" etc. Det finns också olika åsikter ang. att hästen ska "härdas" för att klara ridning på alla underlag barfota vilket gör att man tycker det är o.k att hästen under perioder har ont för att det senare ska kunna gå barfota. Många av dessa metoder har också vissa vinklar de alltid håller sig till, d.v.s. varje häst ska ha samma vinkel trots olikheter i benställning och dyl.
Många s.k. "barfotaverkare" har lärt sig att verka genom att ha gått en eller flera helgkurser.

En kvinna i England som använde strassermetoden blev för ett tag sedan dömd för djurplåger http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

Med "vildhästverkning" menas oftast att hästens hovar verkas enligt en "mustanghov" medan verkligheten är sådan att vildhästars hovar formas av den miljön den lever i. Det finns ex.vis hästar som lever på sandstränder och som har hovar liknande "skidor" http://media.sacbee.com/smedia/2008/04/24/20/366-5M25FEET.standalone.prod_affiliate.4.JPG

Min personliga åsikt är att jag inte accepterar att hästen har ont, då slås genast skor på så att den kan röra sig obehindrat. Sedan köper jag inte att varje häst verkas precis likadant utan vill ha en anpassad verkning som passar just min häst.  Hästen är individuell och att miljön spelar stor roll och att man inte kan verka hästen efter en specifik mall utan att allt måste ske utefter individens förutsättningar.

Sedan tycker jag att det är positivt om hästen kan gå barfota och fungera obehindrat och utan smärta men behöver den skor för att klara det arbete (eller för övrigt röra sig obehindrat på ex.vis isunderlag) så ska självklart skorna på. Att mer eller mindre konstant ha på hästen boots vet jag inte heller om det är så bra i längden.

Inte att förglömma så får vissa utbildade hovslagare på tafsen för att de kan ha en tendens till att lämna för hög trakt, den ska vara lagom och inte för hög eller för låg! Med för låg trakt blir hoven lätt för lång.
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 13:44 av Sar »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 19 sep-08 kl 13:34 »
Jag håller absolut med Fru Jansson också. :) Och Sar  :)

Men vill poängtera att jag har inget emot något som är "nytt", tvärtom. Men jag kollar upp saker o ting och köper inte något rakt av bara för att ngn är duktig på att prata för sin sak.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jennyt

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 19 sep-08 kl 19:57 »
Jag tror inte att någon som deltar i denna diskussion köper något nytt rakt av. Då hade vi inte hållit på och tjafsa fram och tillbaka ;) Vad jag också tror att vi alla reagerar på är när vi upplever att någon drar förhastade slutsatser om oss bara för att vi t.ex. väljer att ha våra hästar barfota, att vi väljer en speciell ras eller att vi inte har täcken på våra hästar. Eller att vi har täcken för all del. Även vi människor vill ju känna att vi är acceperade av flocken och det känns inte kul när folk pekar finger och viskar bakom ryggen bara för att man har valt att göra på ett speciellt sätt eller valt att gå en specifik väg. Jag vill så klart inte bli kallad hästplågare bara för att jag väljer att ha mina hästar barfota. Men det fattar ni säkert för jag antar att det är vad man reaegerar på att en del fanatiska barfotafantaster säger det samma om människor som skor sina hästar. Personligen tycker jag att båda påståendena är förhastade och enkelspåriga!

Rätt kul diskussion by the way Jenny
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #67 skrivet: 19 sep-08 kl 19:59 »
Strassermetoden vet jag ingenting om och tänker därför inte uttala mig om dem heller.

???Men vad den bild du länkar till har med "vildhästverkningen" förstår jag inte.  ???

Om man vill veta mer om vildhästmodellen kan man kolla in på www.friskahovar.se

De som låter få sina hästar skodda har oftast inte ens gått en helgkurs...  ;)

Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #68 skrivet: 19 sep-08 kl 21:37 »
Strassermetoden vet jag ingenting om och tänker därför inte uttala mig om dem heller.

???Men vad den bild du länkar till har med "vildhästverkningen" förstår jag inte.  ???

Anledningen till att jag visade bilden är att det inte bara finns en (1) modell för hur vilda hästars hovar ser ut. I "friska hovars" fall har man valt den s.k. mustanghoven som förebild men kallar den för "vildhästmodellen", ngt som inte alls stämmer eftersom de vilda hästarnas hovar kan se ut på många olika sätt beroende på miljö och genetik.

Jag skulle ju också kunna skapa en "vildhästverkning" men med ex.vis Camarguehästarnas hovar vilket skulle vara lika "sant" men se totalt olikt ut jämfört med en mustanghov.

När man ser hur olika hovformen kan vara på olika hästar så tycker jag att det säger sig självt att man inte kan stirra sig blind på att alla hästars hovar ska vara verkade enligt vissa givna vinklar, det kommer alltid att behövas ta hänsyn för den individuella hästens hovar och benställning, verkningen ska vara fysiologisk korrekt för just den hästen.

De som låter få sina hästar skodda har oftast inte ens gått en helgkurs...  ;)

Nej, de förstår oftast sina egna begränsningar och överlåter skoningen till någon som har långt längre utbildning och erfarenheter i frågan. ;) Däremot så skulle många hästägare tjäna på att utbilda sig mer inom hovlära för att lättare kunna avgöra vad som är bra eller inte. Man lägger ner mkt tid och pengar på träning och utbildning av sig själv och hästen men har ofta väldigt liten kunskap om just hovarna som till mångt och mycket är grunden för hästens hälsa.
« Senast ändrad: 19 sep-08 kl 21:40 av Sar »

guba

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 20 sep-08 kl 09:10 »
Den här tråden var en roande läsning. Trångsyntheten och enfalden florerar på hög nivå.

Självklart skall hästar vara barfota om de klarar det vilket de allra flesta hästar gör vid hagvistelse, promenadridning/körning och lättare motionering. En del klarar alltid att vara barfota.

Lika självklart skall hästen skos om den inte klarar av barfotagången eller om arbetet så kräver.

Av mina fem så är alla barfota i största möjliga utsträcknig, även vid kortare och lättare jobb. Underlaget styr så klart.
Skall de däremot jobba 8 - 10 timmar om dagen så är det lika självklart att de skos oberoende av underlag, det arbetet klarar inte en oskodd hov  av oavsett verkningsmetoder.
Halt väglag kräver skor med broddar, att köra barfota är inget annat än att medvetet riskera sin hästs fortsatta levnad med hälsan i behåll.

Vad är det som är så konstigt med det?

Rent spontant känner jag att barfotaförespråkarna är oerhört mycket mer fanatiska för "sin" metod medans skoförespråkarna är betydligt mer flexibla och öppna för att variera hästens hovskötsel efter behovet.

Fanatism tar sig toner när metoderna inte riktigt kan försvaras som verkligt fungerande och bra för ändamålet. Då tar man till en sista utväg, att trycka ner sina antagonister med alla till buds stående medel.

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #70 skrivet: 20 sep-08 kl 17:58 »
Du menar väl en oroande läsning

guba

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 20 sep-08 kl 22:01 »
Du menar väl en oroande läsning
Så sant, men jag törs inte ta till för hårda ord ::)

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #72 skrivet: 20 sep-08 kl 23:26 »
Ingen här har väl varit speciellt envis med att tycka att alla hästar ska vara barfota. Bara för att man själv vill ha, och kan ha det betyder ju inte att man tycker att ALLA  tvunget ska ha sina hästar barfota, kosta vad det kosta vill. Jag har inte läst något sådant inlägg. Så jag hävdar nog att det snarare fördömms väldiga på denna tråden.
Eller e det något jag missat...?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 21 sep-08 kl 19:28 »
Eftersom jag håller med Guba i hennes inlägg och jag varit en av dem som varit positiv till barfotagång i denna tråd, så tror jag inte att vi missat något Anna Panna.

Jennyt

guba

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 21 sep-08 kl 21:13 »
Eftersom jag håller med Guba i hennes inlägg

Hennes, hennes ,HENNES??? :o :o ::) ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #75 skrivet: 21 sep-08 kl 21:22 »
 ;D ;D :-*

Jennyt

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 21 sep-08 kl 22:00 »
Oj då :-[ ;D

Ja,.... i dessa tider är ju allt möjligt ;)

guba

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 21 sep-08 kl 22:51 »
;D ;D :-*
:-*

Oj då :-[ ;D
Jo det sved ordentligt, okvinnligare man än jag finns inte, men jag har kommit över det nu. Gör bara inte om det!! ;)

Jennyt

• Västergötland
SV: Deprimerande bilderåsikter
« Svar #78 skrivet: 22 sep-08 kl 14:57 »
Oh nej, inte kommer jag göra om detta gigantiska misstag. :o Har gått och hoppats på att jag inte orsakat dig en större identitetskris :-[ Jag får bli bättre på att kolla upp persondata innan jag vräker ur mig mina åsikter. ;)

Jennyt

ulfen

• Trapper
    • -
« Svar #79 skrivet: 22 sep-08 kl 15:52 »
Det är nog ett måste att det  finns karlar som styr upp trådarna här

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser