blir det ju en heldel när man sågar ved med motorsåg,frun vill samla i hopa det ock använda det till strö till kaniner, synpunkter på det??? min tanke är att det är kedje olja i det ock det blit massa kvistar mm i det , kanske går att sila genom nåt finmaskigt nät,, ock lägga ut det på skullen för torkning?
Jag har 6 kubik blandad spån/kutter från ett lokalt snickeri i logen som jag använder till kaninerna. Och det går alldeles utmärkt. För övrigt brukar jag lägga lite halm ovanpå så att de inte behöver sitta direkt på nerkissat spån.
Det finns nog ingen kedjeolja i spån från ett snickeri
Halaj!Om du skall vänta tills kedjeoljan har torkat bort så får du nog vänta länge. Men jag har för mig att det skall finnas någon slags biologiskt nedbrytbar kedjeolja.Den lär inte torka den heller, men borde väl vara snällare mot djuren?//T
Ett tips, Jag kör motorsåg varje dag, brukar hälla rapsolja i sågen, bara att köpa på mataffären, den e lite billigare än vanlig kedjeolja, den funkar hyfsat. Ibland skär svärden (1,1 aldrig 1,3 el 1,5), men det är ju skit samma bara köpa nytt liksom, så slipper man ha cancerogen olja i ögonen, halsen, näsan mm varje dag. Kan va nåt för kaninerna också.
Det finns milövänlig sågkedjeolja, lite dyrare men det är det ju värt. Bra för både djur & människa och miljön. Samt att man slipper förstöra kedjorna.
du missuppfattade mig tapio,,, jag menade torka ut fukten ur spånet det är färska träd jag sågar. lägga det direkt i säck då möglar eller ruttnar det kanske.
Halaj!.Annars har jag god erfarenhet av att lägga nykrossat/skuret spånmaterial i wellpappkartonger, fast materialet är blött.Material (grenar o.d.) som har passerat en kompostkvarn.Det torkar finfint under tak utan att mögla/ruttna.Försök bara inte att lyfta kartongen!//Tman blir ju nyfiken på vad du använder "bosset" till? är det till att elda upp med?
Halaj!Elda med?Nej, nej!Sådant slöseri på gott bôs!Eldning kan lätt kvantifieras. I pengar. Timförtjänsten skulle väl bli 10 öre/tim.Bortkastad tid.Trädgårdsglädje däremot är svårt att mäta.Jag använder bôset till att täcka marken runt diverse buskar o.dylikt, för att minska på ogräset.Bôs från grangrenar till surjordsväxter och bôs från lövsly till neutrala växter.Jag har en fjantig princip om att inget växande ska lämna min trädgård, utan det skall återgå i en eller annan form och göra nytta.//T
i say potatoe you say potetoe... det jag kallar boss kallar t för bös... kul med dialekter ock utryck... fler ord för stickor bark spån mm,,?