Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sågspån  (läst 3282 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
sågspån
« skrivet: 16 sep-08 kl 13:17 »
blir det ju en heldel när man sågar ved med motorsåg,frun vill samla i hopa det ock använda det till strö till kaniner, synpunkter på det???  min tanke är att det är kedje olja i det ock det blit massa kvistar mm i det , kanske går att sila genom nåt finmaskigt nät,, ock lägga ut det på skullen för torkning?

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: sågspån
« Svar #1 skrivet: 16 sep-08 kl 13:41 »
Jag vet inte men blir det inte en massa damm av det. Jag har själv tänkt på att använda det under hyvelspånet för att suga upp väta men det är kanske som du säger för mycket olja i. Vi tar in det i vedboden och när det är tort användar vi det tillsammans med annat tort spill till att tända upp med. Tidningspapper och några rejala nävar av det torra som vi kallar "skruffs" ger ett mycket varmt och lätt sätt att tända brasan.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 16 sep-08 kl 13:50 »
Jag har 6 kubik blandad spån/kutter från ett lokalt snickeri i logen som jag använder till kaninerna. Och det går alldeles utmärkt. För övrigt brukar jag lägga lite halm ovanpå så att de inte behöver sitta direkt på nerkissat spån.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-08 kl 13:57 »
blir det ju en heldel när man sågar ved med motorsåg,frun vill samla i hopa det ock använda det till strö till kaniner, synpunkter på det???  min tanke är att det är kedje olja i det ock det blit massa kvistar mm i det , kanske går att sila genom nåt finmaskigt nät,, ock lägga ut det på skullen för torkning?

Halaj!

Om du skall vänta tills kedjeoljan har torkat bort så får du nog vänta länge.
Men jag har för mig att det skall finnas någon slags biologiskt nedbrytbar kedjeolja.
Den lär inte torka den heller, men borde väl vara snällare mot djuren?

//T

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 16 sep-08 kl 13:58 »
Jag har 6 kubik blandad spån/kutter från ett lokalt snickeri i logen som jag använder till kaninerna. Och det går alldeles utmärkt. För övrigt brukar jag lägga lite halm ovanpå så att de inte behöver sitta direkt på nerkissat spån.

Det finns nog ingen kedjeolja i spån från ett snickeri
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 sep-08 kl 14:22 »
Vi använder sågspån till strö och några märkbara mängder olja är det då inte.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 16 sep-08 kl 14:33 »
Det finns nog ingen kedjeolja i spån från ett snickeri
Vad "sågar" de då  med?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 16 sep-08 kl 15:25 »
Ett snickeri har finare maskiner typ Bandsåg och mindre rundsågar som inte behöver olja på samma vis som t ex motorsågar. Det är enligt min vetskap bara motorsågar och sådant som pösar ut kedjeolja.

timmertomten

« Svar #8 skrivet: 16 sep-08 kl 17:30 »
Ett tips, Jag kör motorsåg varje dag, brukar hälla rapsolja i sågen, bara att köpa på mataffären, den e lite billigare än vanlig kedjeolja, den funkar hyfsat. Ibland skär svärden (1,1 aldrig 1,3 el 1,5), men det är ju skit samma bara köpa nytt liksom, så slipper man ha cancerogen olja i ögonen, halsen, näsan mm varje dag. Kan va nåt för kaninerna också.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 sep-08 kl 20:41 »
Halaj!

Om du skall vänta tills kedjeoljan har torkat bort så får du nog vänta länge.
Men jag har för mig att det skall finnas någon slags biologiskt nedbrytbar kedjeolja.
Den lär inte torka den heller, men borde väl vara snällare mot djuren?

//T

du missuppfattade mig tapio,,, jag menade torka ut fukten ur spånet det är färska träd jag sågar. lägga det direkt i säck då möglar eller ruttnar det kanske.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #10 skrivet: 17 sep-08 kl 02:18 »
Ett tips, Jag kör motorsåg varje dag, brukar hälla rapsolja i sågen, bara att köpa på mataffären, den e lite billigare än vanlig kedjeolja, den funkar hyfsat. Ibland skär svärden (1,1 aldrig 1,3 el 1,5), men det är ju skit samma bara köpa nytt liksom, så slipper man ha cancerogen olja i ögonen, halsen, näsan mm varje dag. Kan va nåt för kaninerna också.
Det finns milövänlig sågkedjeolja, lite dyrare men det är det ju värt. Bra för både djur & människa och miljön. Samt att man slipper förstöra kedjorna.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

timmertomten

« Svar #11 skrivet: 18 sep-08 kl 17:00 »
Det finns milövänlig sågkedjeolja, lite dyrare men det är det ju värt. Bra för både djur & människa och miljön. Samt att man slipper förstöra kedjorna.

Jag e lite skeptisk till den biologisk nedbrytbara sågkedjeoljan, både hur miljövänlig den egentligen är, och dess funktion. Sist jag körde på sån slutade sågen att smörja helt, snacka om varma svärd...Dessutom kläggar den igen hela sågen (inklusive oljepumpen på två sågar).

Rapsoljan dricker man ju, och den FUNGERAR, svärden (1,1) skär ju även man kör på mineralolja.

Tapio

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 sep-08 kl 17:39 »

du missuppfattade mig tapio,,, jag menade torka ut fukten ur spånet det är färska träd jag sågar. lägga det direkt i säck då möglar eller ruttnar det kanske.

Halaj!

Ähh, ibland är man dummare än tåget. Det stod ju att läsa innantill i ditt inlägg.
Men jag fokuserade inte på trämaterialet, utan oljan.

Annars har jag god erfarenhet av att lägga nykrossat/skuret spånmaterial i wellpappkartonger, fast materialet är blött.
Material (grenar o.d.) som har passerat en kompostkvarn.
Det torkar finfint under tak utan att mögla/ruttna.
Försök bara inte att lyfta kartongen!

//T

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 sep-08 kl 19:32 »
Halaj!

.

Annars har jag god erfarenhet av att lägga nykrossat/skuret spånmaterial i wellpappkartonger, fast materialet är blött.
Material (grenar o.d.) som har passerat en kompostkvarn.
Det torkar finfint under tak utan att mögla/ruttna.
Försök bara inte att lyfta kartongen!

//T

man blir ju nyfiken på vad du använder "bosset" till?  är det till att elda upp med?

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 sep-08 kl 20:56 »
Halaj!

Elda med?
Nej, nej!
Sådant slöseri på gott bôs!
Eldning kan lätt kvantifieras. I pengar. Timförtjänsten skulle väl bli 10 öre/tim.
Bortkastad tid.
Trädgårdsglädje däremot är svårt att mäta.

Jag använder bôset till att täcka marken runt diverse buskar o.dylikt, för att minska på ogräset.
Bôs från grangrenar till surjordsväxter och bôs från lövsly till neutrala växter.

Jag har en fjantig princip om att inget växande ska lämna min trädgård, utan det skall återgå i en eller annan form och göra nytta.

//T

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 sep-08 kl 19:13 »
Halaj!

Elda med?
Nej, nej!
Sådant slöseri på gott bôs!
Eldning kan lätt kvantifieras. I pengar. Timförtjänsten skulle väl bli 10 öre/tim.
Bortkastad tid.
Trädgårdsglädje däremot är svårt att mäta.

Jag använder bôset till att täcka marken runt diverse buskar o.dylikt, för att minska på ogräset.
Bôs från grangrenar till surjordsväxter och bôs från lövsly till neutrala växter.

Jag har en fjantig princip om att inget växande ska lämna min trädgård, utan det skall återgå i en eller annan form och göra nytta.

//T

i say potatoe you say potetoe...   det jag kallar boss kallar t för bös... kul med dialekter ock utryck... fler ord för stickor bark spån mm,,?

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 21 sep-08 kl 20:37 »

i say potatoe you say potetoe...   det jag kallar boss kallar t för bös... kul med dialekter ock utryck... fler ord för stickor bark spån mm,,?

Skruffs

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 21 sep-08 kl 23:36 »
Bös/boss är för mig det dammiga tråkiga som blir kvar efter en höbal... Jag har svårt att koppla samman det med spån och stickor...  ;)

På Jamska är "båss" torvströ eller annat strö för djur.

Dialektala skillnader är kul!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 2 användare
torbjorn, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser