Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död kyckling - av vad?  (läst 7753 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Död kyckling - av vad?
« Svar #20 skrivet: 25 sep-08 kl 10:29 »
Nu är kycklingen i källaren betydligt piggare, och man ser inte längre att den andas. "Luftrörsbesvären" verkar vara över. Den äter och dricker och sandbadar - och pratar lite när jag kommer ner  :D

Men den är rätt så ostadig på benen ännu, även om vingarna är tillbaka på ryggen, så den får bo kvar ett tag till. H*n flaxade rejält med vingarna när jag tog ut h*nn/*m ur buren sist  :)

carmen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 sep-08 kl 22:13 »
Hej Jenny!

Hur går det för dem?

mvh
Carmen

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #22 skrivet: 01 okt-08 kl 13:57 »
Kycklingarna är döda och hönan Elin är sjuk.  :'(

Finns ingenstans att kylförvara döda sjuklingar här, och när jag sa till veterinären att jag sett på SVAs sida att man kan få skicka hobbyhöns på gratis obduktion om veterinären skriver en remiss sa han att han inte hade en aning om det(=och definitivt inte tänkte medverka var helt klart underförstått), och att det var rysligt onödigt att obducera höns när man hade så få och de inte hade symptom som tydde på några "allvarligare" sjukdomar. Anmälningspliktiga gissar jag att det betyder...?

Hönan har fått Esbetre mot coccidios och får nu antibiotika.

Lenka

« Svar #23 skrivet: 01 okt-08 kl 15:21 »
Hej Jenny,
jag har också dåliga kycklingar. Jag ringde själv till SVA och de sa att jag ska skicka en kyckling till obduktion. Det kommer att kosta några hundra lappar men det är värd pengar tycker jag.
Jag mår jättedålig  :'( jobbig gå till hönshuset med lill pojken och se de döende.
Jag ska skicka min kyckling idag till SVA. De vill ha den innan helgen. Fick några råd hur ska jag packa in den (har ingen transport låda).
Livet är inte roligt varje dag.. :(

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 okt-08 kl 23:08 »
Kycklingarna är döda och hönan Elin är sjuk.  :'(

Finns ingenstans att kylförvara döda sjuklingar här, och när jag sa till veterinären att jag sett på SVAs sida att man kan få skicka hobbyhöns på gratis obduktion om veterinären skriver en remiss sa han att han inte hade en aning om det(=och definitivt inte tänkte medverka var helt klart underförstått), och att det var rysligt onödigt att obducera höns när man hade så få och de inte hade symptom som tydde på några "allvarligare" sjukdomar. Anmälningspliktiga gissar jag att det betyder...?

Hönan har fått Esbetre mot coccidios och får nu antibiotika.

Dog alla kycklingar?

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #25 skrivet: 02 okt-08 kl 10:12 »
Dog alla kycklingar?

Nej, "bara" den som jag hade i källaren och försökte få frisk, och den som dog knall och fall utan förvarning för tre(?) veckor sedan. Övriga 5 är fortfarande friska och pigga - ser det ut som i alla fall.

Har försökt känna på hullet på mina övriga höns, och de som "släpper till" känns fasta och fina, utan utstickande ben.

Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser