Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FÖL 2009  (läst 13952 gånger)

Gräbban

• -
SV: FÖL 2009
« Svar #60 skrivet: 14 maj-09 kl 15:07 »
Här blev ett stoföl idag på morgonen. Thora fölade ute och bara ett par meter ifrån där hon fölade förra året! Och hagen är ganska stor...
Det bidde en liten RUTH!
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Weasel

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 14 maj-09 kl 20:41 »
Jodå, det har gått bra, han är pigg. Men han bockar liksom framhovarna bakåt, som om senan är för kort. Har för mig att vi haft något sånt föl tidigare, och att det rättade sig på ett par dagar. Hoppas på det i alla fall!
Snäll och söt är han! Lite roligt skäckfärgad. Bara svart huvud och svans, resten HELT vit!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #62 skrivet: 14 maj-09 kl 21:16 »
Grattis ;D ;D ;D Va sööööööööt han är. Täckningen ser lite ut som han har pjamasen på sig...... Underbart söt.
Hoppas det löser sig med benen.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

tessiem

« Svar #63 skrivet: 16 maj-09 kl 15:51 »
Lite info om bockhov:

Bockhov är detsamma som en böjsenekontratur. De två vanligaste typerna av bockhov beskrivs nedan:

- Medfödd böjsenekontraktur ses, som namnet indikerar, hos nyfödda föl. Här är carpus/tarsus och/eller falanglederna flexade till följd av
kontraktur i ytliga och djupa böjsenorna. Vanligtvis är det carpus(knäet) och/eller kotan som är böjda. Är bara djupa böjsenan kontraherad ses ibland endast en böjning i hovleden (bockhov). Man har rapporterat ökad incidens (sjukdomsförekomst) efter vissa hingstar samt efter nutritionella och infektiösa problem hos märrar. De senkontrakturer som uppstått på grund av att fölet har haft ett ofördelaktigt läge i
livmodern har ansetts vara de som spontant rättar till sig inom någon vecka. Förutsatt att fölet fått lätt skrittmotion på fast underlag.
Dessa föl hör till gruppen med lindriga symtom.

Föl med lindriga symtom kan också behandlas med stretching flera gånger per dag samt stödbandage. Eventuellt kan man komplettera denna behandling med en sko med förlängd tå. Till föl med måttliga - kraftiga kontrakturer ges oxytetracyklin intravenöst under 30 minuter följt av stretching, bandagering och motion. Behandlingen kan upprepas dagligen i 3 dagar. Effekten sitter sedan i under 3 dagar.
Teoretiskt anses effekten av oxytetracyklinet bestå i en påverkan på musklernas tänjbarhet. Är lederna fortsatt böjda efter behandling med
tetracykliner bör bandaget kompletteras med ett cirkulärgips eller PVC skena (tillverkad av kapat PVC-rör) som får sitta en vecka.
Ytterligare någon veckas gips kan behövas innan man uppnått maximalt resultat. Även i dessa fall är det många gånger skäl att använda en sko med förlängd tå.

Jodå, det har gått bra, han är pigg. Men han bockar liksom framhovarna bakåt, som om senan är för kort. Har för mig att vi haft något sånt föl tidigare, och att det rättade sig på ett par dagar. Hoppas på det i alla fall!
Snäll och söt är han! Lite roligt skäckfärgad. Bara svart huvud och svans, resten HELT vit!

Weasel

• Skåne
« Svar #64 skrivet: 16 maj-09 kl 17:23 »
Tackar för informationen!
Den ena foten är helt bra, och den andra är mycket bättre. Han går ute hela dagarna, galopperar och busar, så jag är inte orolig att det ska vara några problem i framtiden.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 18 maj-09 kl 21:35 »
Nu har jag äntligen lyckats få över lite bilder på underverket ;D Efter lite velande bestämde vi oss för att miss Milli blir ett bra namn. På bilderna är hon bara några timmar gammal och nu har det snart hunnit gå en vecka :o Idag fick jag klappa henne utan att mamma Kimmy var emellan oss för första gången :-* :-* :-* :-*
« Senast ändrad: 18 maj-09 kl 21:38 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #66 skrivet: 20 maj-09 kl 10:51 »
Vår lille Balder.  6 timmar gammal.
Nordsvensk med distriktsmästaren i skogskörning till far.
Han ska säljas när han är sex månader så hör av er om det finns intresse.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #67 skrivet: 28 maj-09 kl 17:01 »
Här är han i lite "torrare" tillstånd
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

tessiem

« Svar #68 skrivet: 11 jun-09 kl 10:13 »
Jihoooo! Bella har fölat under natten! Blev ett vackert välskapt hingstföl! Bilder kommer under dagen!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #69 skrivet: 11 jun-09 kl 13:51 »
Grattis!!! :-*

tessiem

« Svar #70 skrivet: 11 jun-09 kl 14:07 »

Nu måste fölis bara döpas..så förslag på Irländska namn emottages!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #71 skrivet: 11 jun-09 kl 18:20 »
Är inte Shannon ett irlänskt namn? Fint i alla fall!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #72 skrivet: 11 jun-09 kl 19:07 »
Så otroligt jättesöt! Shannon hette en häst i en bok jag läste en gång, fast han var fux iofs... Tänkte föreslagit Seamus annars. Vet inte om det är irländskt men låter så, kanske är skotskt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

tessiem

« Svar #73 skrivet: 12 jun-09 kl 09:11 »
Tror att han får heta Fergus mac Roich
"Fergus framställs som en ung hjälte som verkade tillsammans med Cuchulainn vid kung Conchobars hov. Han kallades "stora hästen" med syftning på hans enorma penis."

Man får väl utelämna penisen om någon frågar ;)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #74 skrivet: 12 jun-09 kl 14:28 »
Weasel: Hur har det gått med benen på ditt föl..... tittade på bilden på honnom och det är det sötaste jag set. (((( förutom vår egen då ;) ;) )))

Vår Aprilia har växt och är 2 1/2 månad nu. Stora tjejen.... skall plocka fram några bilder senare.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Weasel

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 12 jun-09 kl 20:46 »
Weasel: Hur har det gått med benen på ditt föl..... tittade på bilden på honnom och det är det sötaste jag set. (((( förutom vår egen då ;) ;) )))

Det är bara bra! Var helt bra i benen efter en och en halv vecka.

putte95

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 14 jun-09 kl 19:26 »
vårat ardenner föl!. en liten hingst blev det.
far- emir

han är nog till salu sen till hösten så om du är intreserad så hör av dig!.

BellaMia

• Stall Dollarbacken
« Svar #77 skrivet: 01 jul-09 kl 13:06 »
Vårt Tinker/IC sto nedkom i söndags med en fin hingst.

Namntorka!! Kom gärna med förslag ;) Han är till salu oxå :D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #78 skrivet: 01 jul-09 kl 21:18 »
Vilken vacker teckning! Mina namnförslag är Fantasi eller Filoo.  :)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #79 skrivet: 01 jul-09 kl 23:46 »
Jättesöt ponke! Vill du ha ett irländskt namn kankse? Chu chulainn gillar jag, tycker om den gamla keltiska mytologin/hjälteberättelserna. Fast det är lite långt kanske. Det finns ju 'vanliga' irländska namn också, du kanske kan hitta något här: http://www.xerotron.com/Names/IrishBoysNames(924).txt
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser