Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FÖL 2009  (läst 13949 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: FÖL 2009
« Svar #20 skrivet: 20 okt-08 kl 20:18 »
Skulle oxå vilja ha en Yrja. Tror ni att det kan bli en sån av min shettiskorsning ::) :o
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Gräbban

• -
« Svar #21 skrivet: 20 okt-08 kl 20:44 »
Jag har ett ardennersto som är konstaterat dräktigt i tredje månaden, så jag hoppas det ska bli ett föl. Ett stoföl, den här gången ::)
Pappan till det blivande fölet heter Akron.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

tessiem

« Svar #22 skrivet: 21 okt-08 kl 08:42 »
Jag har ett ardennersto som är konstaterat dräktigt i tredje månaden, så jag hoppas det ska bli ett föl. Ett stoföl, den här gången ::)
Pappan till det blivande fölet heter Akron.

Ingen bild på underverket?

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #23 skrivet: 21 okt-08 kl 12:00 »
Hej.
Vet inte om jag vågar skriva att jag har två dräktiga ston, för jag är så rädd att något ska gå snett.  :-\
Det är första gången för mig och det ska bli jätte roligt.  :D
Jag har två varmblod som har frieserföl i magen!  :-* :D
De beräknas föla i slutet av april.
Åh jag e sååå nervööööös........ 
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

fluffagget

• Anna på Toften
« Svar #24 skrivet: 05 nov-08 kl 18:25 »
Vi har två dräktiga!
Ett ardennersto som e  betäckt med Alcazar
och ett nordsvenskt sto som e betäckt med Rekyl
Brains befor Beauty

tessiem

« Svar #25 skrivet: 25 dec-08 kl 20:26 »
Hur går det för era dräktiga märrar??
Här växer magen snabbare än fölet borde växa på min connemarada..tror nog att det är den fria tillgången på hö som orsakar ökningen i omfång  ::)
Annars är damen vid gott mod..lite sur ibland när skakeln slår emot magen men inkörningen går över förväntan!
Har redan börjat planera föe 2009s hingstval även  om det inte är hundra att jag kan behålla skruttan på grund av mårtens nyväckta intresse..

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #26 skrivet: 29 dec-08 kl 13:50 »
Hej.

Mina ston börjar bli lite rundare om magen, de är i 6e månaden.
Jag läste lite om kolik på nätet bla dräktighetskolik. Har någon erfarenhet om detta?
När jag läser om olika hästsjukdomar tycker jag mig se symtom på alla mina hästar och även mig själv ;).. Det är inte lätt att vara en nojjig hönsmamma..

Hoppas det går bra med era dräktiga ston.

Mvh
Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #27 skrivet: 01 apr-09 kl 22:45 »
Här hemma på gården kom det ett litet stoföl inatt. (Dock inte vårat) Inget aprilskämt även om den är född 1 april.

Jättesöt liten krabat och en kanonduktig första föls mamma som är 5 år.

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #28 skrivet: 02 apr-09 kl 00:07 »
Jag föredrar hellre ett dräktigt sto som är för runt än tvärtom! Det man kan vara rädd för är att knäna kan ta stryk men det är försent att fodra upp om de redan börjat tappa.
Så var du glad över extrakilona, då har hon något att ta av under digivningen också! :)

Hur går det för era märrar?
Här har magen vuxit en del..mest beroende på den fria tillgången på hö.
3 hästar är dom i hagen som sätter i sig 250kg hö/vecka. Tyvärr så står nog Bella (ponnyn) för 200kg av det och de två stora för 50kg.. ;)
Hon står jämt i lösdriftskjulet och hänger vilket ledde till att vi stängslade in vallen istället så de går där på dagtid och betar ner den.
Vill INTE att hon ska bli fet före fölningen!
Har dessutom börjat köra in henne.
Märker ni av någon hormonomställning på era damer? Min är lite tjurigare än vanligt vissa dagar vid ridning/tömkörning..

tolle

• live and let live
« Svar #29 skrivet: 02 apr-09 kl 08:21 »
Mitt stoföl Tess, 3 veckor gammal. En korsning av arab och varmblod.
Hellre mångfald än enfald.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 02 apr-09 kl 08:57 »
Tessiem, hur går det för ditt connemarasto? Jag saknar dej härinne, det var länge sedan du skrev något. (som jag har sett iaf :))
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

tessiem

« Svar #31 skrivet: 03 apr-09 kl 22:33 »
Hej AnetteK!

Kul att vara saknad  :-*
Jodå min Bella mår toppen, hon är stor nu men än är det lååång tid kvar..hon är beräknad till 19e juni..tänkte fota magen imorgon :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 18 apr-09 kl 20:54 »
Nu börjar det dra ihop sig här i stallet. Shettisen var ju hos hingsten andra veckan i juni och nu har hennes juver svullnat och hon börjar dra sig undan och ställa sig inne för sig själv allt mer. Jag har pratat med de som hadde henne vid förra fölningen för att få lite koll på hur det funkade då och allt hade gått jättebra den gången. Hon har nu möjlighet att gå in i en box som de andra inte kommer in i, annars hade jag tänkt låta henne gå ute med de andra. Så länge vädret är ok förstås.  Förra gången uppvisade hon inga klassiska tecken på att fölningen var på gång, så jag räknar med att det blir så denna gången oxå. ::)

Hur gör ni andra runt fölningstider. ???

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #33 skrivet: 22 apr-09 kl 22:00 »
Här på stallargård har det blivit 2 st hingstföl!!!!
Coretta fick i måndags kväll och Yrja fick tidigt iadag på morg......
Coretta+Odar blev en CAISER
Yrja+Moklompen blev en MIDAS..

Tyvärr så är Coretta på Helsingborgs Djursjukhus och mår inte alls bra,,hon fick stora blödningar i livmoder,,har fått blodtransf och vi får se hur det går :'( :'(
Caiser mår alldeles utmärkt bland allt folk och trivs med uppmärksamheten men jag vill att hon skall komma hem min älskade häst....mvh c.

fjäderfän

« Svar #34 skrivet: 22 apr-09 kl 22:08 »
nej vad hemskt hoppas hon klarar sej :-\
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #35 skrivet: 22 apr-09 kl 22:25 »
Håller tummarna för att allt går bra för din Coretta och att hon snart kan komma hem igen.
 Aldrig roligt när det tillstöter komplikationer. :'( :'( :'(

Dina föl Caiser och Midas är super söta.....

Kram
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #36 skrivet: 22 apr-09 kl 22:42 »
Mitt stoföl Tess, 3 veckor gammal. En korsning av arab och varmblod.

Åh så söt!  :-* Grattis!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #37 skrivet: 22 apr-09 kl 22:43 »
Här på stallargård har det blivit 2 st hingstföl!!!!
Coretta fick i måndags kväll och Yrja fick tidigt iadag på morg......
Coretta+Odar blev en CAISER
Yrja+Moklompen blev en MIDAS..

Tyvärr så är Coretta på Helsingborgs Djursjukhus och mår inte alls bra,,hon fick stora blödningar i livmoder,,har fått blodtransf och vi får se hur det går :'( :'(
Caiser mår alldeles utmärkt bland allt folk och trivs med uppmärksamheten men jag vill att hon skall komma hem min älskade häst....mvh c.

Söta som nallebjörnar!  :-*  Vad tror du Midas blir för färg?

JIMMAN

• BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
« Svar #38 skrivet: 23 apr-09 kl 12:24 »
Söta som nallebjörnar!  :-*  Vad tror du Midas blir för färg?
Ja du,,,,skall ha hit min kompis som är expert på färger så fort hon får tid.....Men antingen gulbrun el brun................ :-*

Coretta repar sig fick 4 l blod till igår kväll och pulsen är på 58/min,var 120/min,,normalt är 40,,skulle flytta henne till Sto o föl stallet idag..lite hoppfullt är det+att dom sa att Hon e stark som en Björn din pålla :-* :-*..Det e ju så att det kan gå åt fel håll oxå......
Men men jag säger inget förens hon står på gårdsplan här hemma....HOPPAS HOPPAS HOPPAS..mvh c.

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #39 skrivet: 23 apr-09 kl 13:54 »
Jag håller tummarna för dig och Coretta.  :)

Kram
Maria

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 3 användare (1 dolda)
Carolina, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser