Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt enkelt vindkraftverk  (läst 27602 gånger)

daniel.h

SV: Billigt enkelt vindkraftverk
« Svar #60 skrivet: 17 jan-09 kl 10:09 »

Ja, det har jag också läst att dom ska överlappa varandra med en tredjedel, fast diametern ökar ju rätt
mycket om dom inte överlappar varandra så det blir kanske samma effekt per oljefat.
Men man vill ju ha högt varvtal så överlappning är nog bäst. 

Jag vet inte vad man kan förvänta sig för effekt, men tror jag sett någonstans
att verkningsgraden är runt 15%, och Kina snurrorna ger väl 200W/m2 vid 10m/s.
Så kanske en tredjedel av 200W är rimligt att förvänta sig per oljefat.

Så hundra oljefat ger 6.6kw vid 10m/s, Och hundra fat får man ju lätt plats med ;D
Kanske man kan bygga det som ett staket/insynsskydd runt huset.

För att hålla nere materialkostnaden får man nog ha en balk/planka ovanpå så
räcker det med små kullager.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #61 skrivet: 17 jan-09 kl 14:44 »
Ja det var ju en kul idé med ett vindkraftsstaket! :) :) :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

M8e

• Västerbotten
« Svar #62 skrivet: 17 jan-09 kl 20:32 »
kul ide med staket. :)
Angående varvtal så vår man ett högre om man har en mindre diameter. Då blir staketet inte heller lika djupt och lite mer likt ett staket. Det kanske även är billigare med flera små kullager än några stora?
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

daniel.h

« Svar #63 skrivet: 17 jan-09 kl 23:50 »
Ja det skulle bli snyggare med mindre diameter, men vad ska man
använda till rotor?, oljefat kan man ju få eller köpa billigt.
Kanske dela ett 100mm avloppsrör i två delar, blir ju lite dyrare men snyggare och
högre varv.
Med så liten diameter skulle dom kunna kopplas ihop med plastkugghjul.

Vindkraftsstaket är nog lösningen på världens energiproblem :)

« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 00:18 av daniel.h »

daniel.h

« Svar #64 skrivet: 18 jan-09 kl 20:05 »
Jag funderade lite på konstruktionen och en S-form är nog lämpligast om man ska bygga
många.
För hemma bygge så är nog ett delat rör som skruvas ihop enklast att göra.
För massproduktion så pressar man en galvad plåt till s-form.
Gör man lite större så är kanske en generator till var är att föredra.
Tror jag ska ut och leta rör imorgon 8)

johole

« Svar #65 skrivet: 19 jan-09 kl 10:49 »

ollebolle

« Svar #66 skrivet: 19 jan-09 kl 15:00 »
Ingen dum idé med vindkraftstängs-el.

Inom kriminalvården kunde man kanske vara intresserade då dom ju har mycket höga stängsel och därmed effektiva. Inte heller så kul att försöka klättra över då internen kan räkna med att bli skinnflådd av det rörliga stängslet.

daniel.h

« Svar #67 skrivet: 19 jan-09 kl 19:43 »
Intressanta länkar, där står lite om hur mycket effekt man kan få ut, borde bli lite bättre när man har
många sidan om varandra för vinden kan inte gå sidan om snurran.

Världens första vindkrafts staket börjar ta form :)
Jag hittade bara 4st bitar 160mm rör, men ska väl räcka till en prototyp.

Lagret där uppe tänkte jag prova med ett enkelt stål/trä glidlager.

Lagret där nere behövs nog kullager, dels för att hålla upp tyngden från snurran och dels för
sidokrafter från kraftöverföring, tänkte prova med stora O-ringar för att koppla ihop dom fyra
till en generator.

Får hoppas Magi inte har något emot mina vilda upptåg i hans tråd :-[

ollebolle

« Svar #68 skrivet: 20 jan-09 kl 13:34 »
Vilken kille!
Här behöver vi bara snacka så fixas prototypen på några timmar.
Här gäller att spåna fram revolutionerande utopiska fantasiprodukter. Hur hinner du med Daniel?

Vindkraftstängselverket är ju faktiskt en så kul produkt att den borde uppmärksammas i media!
Kan en stängselfabrik, t.ex Gunnebo fås intresserad? Här har de möjligheter att få in tredubbla pengen då stängselverket kräver stängsel som skydd på båda sidor så man inte fastnar om man lutar sig mot det eller än värre stannar och pinkar. Kan bli värre än att pinka mot ett elstängsel.

Jag skulle tro att en elektrisk sammankoppling skulle passa bättre än en mekanisk. Speciellt om man bygger många meter stängs-el. Man behöver då en billig permanentmagnetgenerator på varje "staketspjäla" (eller var fjärde) och koppla ihop med kabel.

Applåder från datorsoffan.
Ollebolle.

PeterS

« Svar #69 skrivet: 20 jan-09 kl 14:00 »
Kul idé. Hur blir det rent effektmässigt om man har varannan mottroterande?
Otroligt vad vissa hinner med, bra jobbat Daniel.

Peter

Skytten

• Skåne
« Svar #70 skrivet: 20 jan-09 kl 15:08 »
Jag skulle gissa att de står för tätt, för att få bäst utbyte.  Jag skulle ha en meter mellan, och då tror jag att effekten blir densamma med samma längd, och mycket mer vid samma antal.

Man skulle kunna ha styrning med statiska blad, som koncentrerade vinden, om det finns en starkt förhärskande vindriktning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

« Svar #71 skrivet: 20 jan-09 kl 16:39 »
Jag kan tänka mig att om varannan är motroterande försvinner lite förluster om de står för tätt. Den delen som går uppvind kommer ju att föra med sig vind åt fel håll och bromsa den som har medvind om alla roterar åt samma håll. Då kan du också ha kugghjulsöverföring av krafterna. Kugghjulen skulle kunna vara som stora roterande glesa borstar där stråna går i varandra eller likn. som går så friktionsfritt som möjligt. Det är inga stora krafter men ganska höga varvtal (får vi hoppas).

daniel.h

« Svar #72 skrivet: 20 jan-09 kl 20:23 »
Tackar, ja hur hinner jag med...tror jag har alldeles för mycket fritid ;D

Ja vindkraftstängselverk är verkligen en kul produkt, borde bli ett open source projekt så det kan
utvecklas till en färdig produkt, själv är jag bara bra på att leka i verkstaden så om nån kan och
vill sätta igång något sådant hade det varit kul.

Frågan är vilket som är bäst, varannan motroterande eller alla på samma håll.
Med kugghjul blir det ju varannan och med remmar eller kedja blir det på samma håll.
Går alla på samma håll så kommer den nog att stå still när det blåser snett från ena hållet för
då skymmer dom varandra.
Kanske jag har bladen för tätt för bäst utbyte,  iallafall när det blåser snett mot dom, men det får man nog testa sig fram till.

Blev inte så mycket gjort idag men jag provade med O-ringar som kraftöverföring och det
fungerade inte så bra, bromsade rätt mycket.
Så det får nog bli en liten generator till var eller kugghjul.

eka

• Värmland
« Svar #73 skrivet: 20 jan-09 kl 20:45 »
Att man föredrar en överlappning av ca 1/3 mellan halvorna är att vinden går in i andra halvan
och gången blir mycket mer stabil.

Konstruktionen är sådan att perferihastigheten aldrig uppgår till mer än halva vindhastigheten. Det är då effektutbytet är som störst. Ju smalare snurra desto högre varvtal.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

daniel.h

« Svar #74 skrivet: 21 jan-09 kl 19:28 »
Ja det verkar vara rätt mycket bättre med överlappning, den snurrade nog dubbelt så fort med
överlappning.
Dom verkade inte störa varandra så mycket men det var med en stor fläkt som blåste rakt emot dom.
Hittade två bitar 200mm rör också, blir väl för stort för staket men borde passa bra på taket.

Satte lagren i gaveln istället

Test med ca 4.5m/s och en 5w lampa, verkar faktiskt lovande med tanke på den stora likströmsmotorn
och att fläkten blåste nog inte på hela.
Återstår att bygga en lämplig generator, ska beställa lite små magneter så man kan testa.
Borde bli bra och skruva magneterna i gaveln och dit med en spole.

ollebolle

« Svar #75 skrivet: 21 jan-09 kl 21:00 »
Ja du är bara helt underbar!

Fart och fläkt i verkstan! Det är bara såå kul att gå in och kolla vad du åstadkommer. Tack Daniel för nöjet du förmedlar.

daniel.h

« Svar #76 skrivet: 21 jan-09 kl 22:23 »
Tackar :-[
Bara kul att visa upp mina galna projekt, kanske det börjar ploppa upp lite avloppsrörs snurror
lite varstans om mina fungerar :)

Beställde 25st magneter från Tyskland, vet inte hur många som behövs per snurra eller om det
ens fungerar.

daniel.h

« Svar #77 skrivet: 02 feb-09 kl 19:46 »
Lite uppdatering på stolle projektet
Provade att sätta magneterna i gaveln och monterade en spole, men det
blev inte många watt av det så jag testar att bygga om en bilgenerator istället.
Plockade bort lindningen i rotorn och monterade magneter.

Lindade om statorn med den gamla tråden, rätt lätt att linda om den, lindade tråden först på en
spann med lagom diameter och sen stoppade i den i zick-zack mönster,30 varv blev det på denna, tror det var 12 från början.

Y-kopplade den för att få hög spänning.
Testkörning i svarven gav följande vid laddning av 12v batteri.
468v/min 2.3A
595v/min 4.6A
742v/min 6.9A
944v/min 9.7A
Gav 43V obelastad på högsta varvet, nog lämpligare att D-koppla lindningen på höga varv.

Testning med 10watt lampa, gick inte tillräckligt fort så det behövs fler varv på lindningen eller större
magneter.

Tror jag ska prova med större bilgenerator, den jag byggde om var på 35A.
Den högra är 75A, där borde vara plats till mer lindningstråd.

Trasiga bilgeneratorer kan man köpa på skroten för 6-7kr/kg men magneter är dyrt så
att ha en generator till var vindsnurra blir för dyrt så någon form av sammankoppling av
snurrorna behövs.

eka

• Värmland
« Svar #78 skrivet: 02 feb-09 kl 22:09 »
Följ bland annat denna tråden http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=18635.msg130471#msg130471
så får du kul tipps om hemmabyggd generator.

Ta och leta bakåt här i eltillverkning  och läs trådar startade av Tompaiuppsala http://www.alternativ.nu/smf/index.php?action=profile;u=6877 runt 2007

Han har ställde många frågor och gjorde en hel del tester vad det gällde konstruktion av generatorer.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

daniel.h

« Svar #79 skrivet: 02 feb-09 kl 22:41 »
Tack för tipset, det ska jag kolla.
Lätt att missa sånt som ligger längre bak.

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser