Lite uppdatering på stolle projektet
Provade att sätta magneterna i gaveln och monterade en spole, men det
blev inte många watt av det så jag testar att bygga om en bilgenerator istället.
Plockade bort lindningen i rotorn och monterade magneter.

Lindade om statorn med den gamla tråden, rätt lätt att linda om den, lindade tråden först på en
spann med lagom diameter och sen stoppade i den i zick-zack mönster,30 varv blev det på denna, tror det var 12 från början.

Y-kopplade den för att få hög spänning.
Testkörning i svarven gav följande vid laddning av 12v batteri.
468v/min 2.3A
595v/min 4.6A
742v/min 6.9A
944v/min 9.7A
Gav 43V obelastad på högsta varvet, nog lämpligare att D-koppla lindningen på höga varv.

Testning med 10watt lampa, gick inte tillräckligt fort så det behövs fler varv på lindningen eller större
magneter.

Tror jag ska prova med större bilgenerator, den jag byggde om var på 35A.
Den högra är 75A, där borde vara plats till mer lindningstråd.

Trasiga bilgeneratorer kan man köpa på skroten för 6-7kr/kg men magneter är dyrt så
att ha en generator till var vindsnurra blir för dyrt så någon form av sammankoppling av
snurrorna behövs.