Ja du har helt rätt.
Jag provade lite idag och det fungerade inte alls bra med nylonlinan, det fjädrar nog en halvmeter
innan det börjar röra på sig så det får bli vajer.
---
Det beror nog lite på hur mycket kraft som krävs för att driva runt generatorn.
Vill man bara ta ut kraft för att driva en cykelgenerator eller liknande så räcker det med ett kraftigt rep.
Varför jag vill göra detta klart för folk här, är för att folk ska våga prova själva med enkel utrustning man har hemma som med en cykel och lite rep.
Folk ska inte dra sig för att sätta upp detta, för att man ska behöva investera i dyr utrustning som man inte har hemma.
Så om du vänder upponer på en gammal cykel och drar ett rep från ett träd och ser till att du får pedalen att åka fram och tillbaka när pedalen följer trädets rörelser så får du en uppfattning om vilken typ av rep du behöver och det behöver inte vara speciellt grovt.
Naturligtvis funkar det bäst med vajer men har du tex elstängseltråd liggande så blir det ju en billig lösning, men se då till att början och slutet dras med tex nylonrep då rörelsen i fästpunkten mattar ut metalltråden så den brister efter en vecka eller två.
När man sedan får en uppfattning om hur man kan utöka systemet med kraftigare generator och lång axel med fler frihjul för varje trädlina som Daniel gjort, då krävs lite kraftigare saker och förmodligen svetskunskaper för att få till frihjul på axeln.
Fler bilder på ditt system önskas Daniel så folk ser hur enkelt och billigt man kan bygga ett vindkraftssystem och ta kraft från vindfånget i träd som rör sig i vinden.
Men vad jag sett så är jag orolig för att träden kommer att rycka loss taket på huset ditt om det blir storm.

Vindfånget i ett 15 meter högt träd ger kraft nog för det, så jag hoppas du har bristpunkter i vajrarna som går av vid överbelastning.
Det ska bli in i hel**e intressant att få höra hur mycket energi du kan få ut av din anläggning Daniel, kostnad på systemet och arbetstid, så man sedan kan få fram energi per investerad krona och arbetstimme.
Detta borde kunna bli en mycket billig enkel teknik för att generera el hemma från trädens vindfång.