Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt enkelt vindkraftverk  (läst 27585 gånger)

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
SV: Avråder från nylonlina
« Svar #40 skrivet: 27 sep-08 kl 12:12 »
Ja du har helt rätt.
Jag provade lite idag och det fungerade inte alls bra med nylonlinan, det fjädrar nog en halvmeter
innan det börjar röra på sig så det får bli vajer.

---
Det beror nog lite på hur mycket kraft som krävs för att driva runt generatorn.
Vill man bara ta ut kraft för att driva en cykelgenerator eller liknande så räcker det med ett kraftigt rep.
Varför jag vill göra detta klart för folk här, är för att folk ska våga prova själva med enkel utrustning man har hemma som med en cykel och lite rep.
Folk ska inte dra sig för att sätta upp detta, för att man ska behöva investera i dyr utrustning som man inte har hemma.
Så om du vänder upponer på en gammal cykel och drar ett rep från ett träd och ser till att du får pedalen att åka fram och tillbaka när pedalen följer trädets rörelser så får du en uppfattning om vilken typ av rep du behöver och det behöver inte vara speciellt grovt.
Naturligtvis funkar det bäst med vajer men har du tex elstängseltråd liggande så blir det ju en billig lösning, men se då till att början och slutet dras med tex nylonrep då rörelsen i fästpunkten mattar ut metalltråden så den brister efter en vecka eller två.
När man sedan får en uppfattning om hur man kan utöka systemet med kraftigare generator och lång axel med fler frihjul för varje trädlina som Daniel gjort, då krävs lite kraftigare saker och förmodligen svetskunskaper för att få till frihjul på axeln.
Fler bilder på ditt system önskas Daniel så folk ser hur enkelt och billigt man kan bygga ett vindkraftssystem och ta kraft från vindfånget i träd som rör sig i vinden.
Men vad jag sett så är jag orolig för att träden kommer att rycka loss taket på huset ditt om det blir storm.  :)
Vindfånget i ett 15 meter högt träd ger kraft nog för det, så jag hoppas du har bristpunkter i vajrarna som går av vid överbelastning.
Det ska bli in i hel**e intressant  att få höra hur mycket energi du kan få ut av din anläggning Daniel, kostnad på systemet och arbetstid, så man sedan kan få fram energi per investerad krona och arbetstimme.
Detta borde kunna bli en mycket billig enkel teknik för att generera el hemma från trädens vindfång.
« Senast ändrad: 27 sep-08 kl 12:15 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Skytten

• Skåne
SV: Billigt enkelt vindkraftverk
« Svar #41 skrivet: 29 sep-08 kl 23:33 »
Djävligt kul grej, berätta vidare hur det går!

Har för mig att jag såg ett försök (göteborg?) där man hade en mast som skulle svaja i vinden, och ta kraften från detta.  Ett träd verkar billigare.
« Senast ändrad: 29 sep-08 kl 23:37 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

daniel.h

« Svar #42 skrivet: 30 sep-08 kl 20:13 »
Ja man får se det som en kul grej :)
Det blåste rätt bra i söndags men boken som jag använde
rörde sig knappt alls så jag har flyttat det hela till några små
björkar som rör sig mycket men jag tror inte det blir så mycket el
av dom.
Provade med wire istället och det var stor skillnad men wirern var
för stor för spåren jag hade svarvat så det fungerade inte så bra, ska
se om jag kan hitta lite mindre på skroten.

magi

• GameReality
« Svar #43 skrivet: 30 sep-08 kl 22:11 »
----

Jo det gäller nog att hitta träd som står där det är mycket turbulens eller som
bara rör sig mycket och har stort vindfång.

Nåja, kul att du provar iaf.

Det ska du ha mycket tack för.

Foto uppskattas på ditt underverk  :)

-----
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

Bättre då
« Svar #44 skrivet: 01 okt-08 kl 07:05 »

att ha ett kuggdrev och en kedja nederst på vajern.

magi

• GameReality
SV: Bättre då
« Svar #45 skrivet: 01 okt-08 kl 11:40 »
att ha ett kuggdrev och en kedja nederst på vajern.

Mycket bra ide att avsluta vajern med en bit cykelkedja och ett cykeldrev bredvid frihjulmekanismen, så det inte slirar.  :)

Bara det nu inte kuggar över men det går nog att fixa om man har
spännvajern parallellt med vajern en bit.

Magi
--
« Senast ändrad: 01 okt-08 kl 15:59 av magi »

magi

• GameReality
« Svar #46 skrivet: 05 okt-08 kl 13:32 »
Ja man får se det som en kul grej :)
Det blåste rätt bra i söndags men boken som jag använde
rörde sig knappt alls så jag har flyttat det hela till några små
björkar som rör sig mycket men jag tror inte det blir så mycket el
av dom.

Jäklar att man inte fick upp lite rep i träden nu innan stormen.
Mina bokar som är 15 m höga svajar omkring ganska rejält.
Jag köpte ju nylonrep och om man håller dem spända med tyngder är ju repen oelastiska och reagerar direkt.
Klart man kan använda billiga nylonrep om man bara har repen spända.
Då man sätter repen någon meter från toppen så lutar nog inte träden så mycket.  :)

Vilda funderingar:
Mitt hus står på ett berg med stora träd runt om.
Funderade på om man skulle dra billig nylonrep(10mm, 110 m för 150 kr) från de närmaste 20 träden
och dra dessa till skorstenen där man får ha vajer ner till källaren så jag kan fortsätta elda.  :)
I källaren kan jag sedan ha flera parallella axlar med spärrskaftmekanism så att man får kontinuerlig drift av generator.
Skulle vara in i hel**te ballt om man fick upp det. Sedan är det ju enkelt att utöka med att dra fler rep ut i skogen.
Framtidens nätverk o web?  :D

Hur går det för dig daniel?
Blåser det inte hos dig nu?

Magi
« Senast ändrad: 05 okt-08 kl 14:15 av magi »

daniel.h

« Svar #47 skrivet: 05 okt-08 kl 19:18 »
Jo här blåser det bra men jag har inte hittat någon lämplig vajer och
träden har börjar tappa löven också, så det blir nog ingen test i år.
Bra ide och dra ner det i källaren, men det krävs massa hjul för
att vinkla linorna men borde vara rätt lätt att tillverka.
Hehe...det skulle nog se roligt ut med massa linor ner i skorstenen :)

ingvar2

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 05 okt-08 kl 20:47 »
Om inte annat så kan man ju fästa en sotarborste i dom och slippa ta dit sotaren, kanske skulle ge lika mycket pengar som eltillverkningen... :)

magi

• GameReality
« Svar #49 skrivet: 05 okt-08 kl 20:50 »
Om inte annat så kan man ju fästa en sotarborste i dom och slippa ta dit sotaren, kanske skulle ge lika mycket pengar som eltillverkningen... :)

Ähh va nu inte så negativ. 

Det är ju bara en galen kul grej som inte kostar så mycket att prova.

Å om inte annat så retar det väl grannarna till vansinne.   :D

Magi

consona

« Svar #50 skrivet: 02 nov-08 kl 21:32 »
Grenen i tretoppen beveger seg lengst, men grenene som beveger seg lengst er også de tunnaste grenene, så det blir nok svårt å utvinne noe  energi. Når du fester et rep til de tunnaste grenene så vil de slutte å røra på seg.

Repet må nok festes til litt tjockara deler av bjørken, men
de tjockara deler av trädet er dessverre ikke så ofte i rørelse.....

Hva er trädets "starthastighet" ?

Det borde väl ändå kunna vara så att en hel del av den utvinningsbara energein finns att hämta i de små rörelserna längre ner i huvudstammen, d v s per längdenhet rörelse, och att man kanske ska koncentrera sig på  någon enstaka lina per träd.
Jag är fascinerad av den här iden. Hade planer på att fälla träd på en åkerholme för att placera ett vanligt litet vindkraftverk där, men nu vill jag definitivt prova den här idén först. En lina från varje träd till en närbelägen lada kanske.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #51 skrivet: 03 nov-08 kl 23:14 »
En tanke som jag inte riktigt kan släppa är att hela idén motarbetas av trädet... massor av energin måste ju försvinna genom deformation i kvistar/grenar/stammar till värme som inte gör någon nytta... hade varit bättre att ställa trädet på en kulled istället men då hade man behövt en återfjädringsmekanism... och man hade ju velat hissa segel för att öka 'svepytan'... men då har man ju iockförsig kommit rätt långt bort från det enkla som väl var poängen i idén...

Fast en stående vinge som genom liten vinkling fås att röra sig åt ena eller andra hållet hade varit med effektivt...

med vind från skärmens ovankant och sett uppifrån:
 \    ger rörelse åt vänster
 /    ger rörelse åt höger

vänder riktning genom att ändra vinkeln på vingen/seglet...

fast med nackdelarna att det inte är så enkelt längre och måste vinklas in mot vindriktningen...  ;)

Max_K

• Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
« Svar #52 skrivet: 04 nov-08 kl 09:34 »
Jag tror det är beaktansvärt att även fundera på att "hjälpa naturen lite" eller jag menar
att modifiera det som naturen erbjuder gratis.
Inte alls en dum ide att reflektera över hur man enkelt skulle kunna öka effektiviteten
genom att applicera någonting på trädet.
Vinge högt upp, ja absolut en ide ifall någon vill ta ut ett formskydd e.d. så blir det nog
någonting sånt.
Jag har själv en skylift (som mest står oanvänd) men hur många har det..
Eller en gammal stegbil, kanske en granne med helikopeter.
Det är väl där problemet sitter mest.
Signatur: Min mormor hette Signe.

Skytten

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 04 nov-08 kl 22:57 »
En kranbil som kan lyfta en 20 meter upp kan kanske ha en propeller av större diameter än 2 meter, då det väl knappast krävs något tillstånd för att parkera en bil på tomten :D
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

storemanager

« Svar #54 skrivet: 07 nov-08 kl 19:55 »
bara för att vinden är gratis så är int tekniken det.

Ett bra litet verk kostar...

eka

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 07 nov-08 kl 21:00 »
Tittade i denna tråden för första gången  ;D
Samma lösning finns i Hjalmar Larssons häfte "Vind och Vattenkraft" från 1985. Mer som en ide.
Där skissar han på att dra linorna från en och samma plats med trissor runt trädet så att man fick en dragande rörelse från vilket håll som trädet än rörde sig mot.

Ett annat förslag var att använda en konstgjord mast med en vindflöjel i toppen. Den fångade vinden men när masten börjar luta så faller vindflöjeln ur av att toppen lutar och en vikt för den runt.

Snygga experiment  8)

(edit stavfel)

« Senast ändrad: 13 jan-09 kl 08:31 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #56 skrivet: 11 jan-09 kl 22:10 »
Som jag ser det är ett problem att det bara blir effekt av att vinden växlar i styrka. I jämn vind är trädet lika mycket böjt hela tiden. Man bör alltså välja träd som står på ställen med mycket turbulent luft! Kanske en bit bakom byggnader eller så.

« Senast ändrad: 16 jan-09 kl 20:15 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #57 skrivet: 16 jan-09 kl 20:19 »
Så här kommer mitt tilltänkta vindkraftverk att se ut på plats.

« Senast ändrad: 16 jan-09 kl 20:50 av K.A.J »

K.A.J

daniel.h

« Svar #58 skrivet: 16 jan-09 kl 22:00 »
Så här ska mitt se ut :)
Kanske 5st ihopkopplade med cykelkedja och en generator.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #59 skrivet: 17 jan-09 kl 08:21 »
För bästa verkningsgrad skall fathalvorna överlappa varandra med c:a en tredjedel för att undertrycket på baksidan av den halva som går mot vinden skall utjämnas. Luften får då en s-formad rörelse genom fathalvorna. Byggde själv en mindre testmodell av ett kvartsfat för många herrans år sedan. Gjorde ett centrifugalregleringssystem också för att den inte skulle kunna övervarva. Den var klamrad på en elstolpe i många år fungerade i alla stormar. Regleringen fungerade som så att fathalvorna var rörligt upphängda på varsin axel och två gummiamortisörer (gummiringar till avloppsrörstätning) efterhand som varvtalet ökade vred centrifugalkraften halvorna mer och mer ur vind. Försökte driva en bilgenerator med den men det var för liten effekt. Den svepta ytan blev mindre än en kvadratmeter, så det blev väl inte mer än 25-30W.
Problemet med Savoniusrotorerna är att det blir relativt liten effekt i förhållande till materialåtgången.

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser