Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur föryngra en speciell päronsort?  (läst 4018 gånger)

Osis

  • Inlägg: 50
Hur föryngra en speciell päronsort?
« skrivet: 13 sep-08 kl 22:50 »
Hej.
Det är som så att jag har ett riktigt mastodontträd på gräsmattan. Det är ett päronträd i en storlek jämförbar med en fullvuxen ek!  :o Stammen är nog 70-80cm i diameter vid roten. Det finns två sorters päron i trädet varav bägge är mycket små men väldigt goda. Ungefär halva trädet är "fruktträd", resten är antagligen bara grundstammen. Jag vet inte hur gammalt det är men förmodligen har det planterats / ympats när huset byggdes i början på 1900-talet. Det kan gå 10 år mellan varje gång det bär frukt men när det väl bär frukt så gör det detta med besked. År 1990 vet jag att farmors bror bokförde all frukt mycket noga och det blev ungefär 3 ton päron på det.  :o :o
Som sagt är det väldigt gammalt och jag vet inte hur många stormar i klass med gudrun och per som det står emot. Jag skulle vilja föryngra dessa sorter till ett "normalt" fruktträd. Antar att ympning är det bästa (enda) sättet men mycket mer än så vet jag inte. Hur tycker ni jag ska gå till väga?

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Hur föryngra en speciell päronsort?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-08 kl 09:26 »
Jag vet inte vad du menar med normalt fruktträd väldigt många päronsorter blir enorma och det är normalt, och just på päron har man inte så mycket svagväxande  grundstammar. Det är fortfarande vanligt med frögrundstam på päron = du tar en kärna och sår den (måste kallstratifieras). Av kärnan får du up ett skott låt detta spö växa til sig så att det blir något grövre än ympkvisten. Vid ympning klipps spöet av ca 1dm ovanför marken och där sätter man fast ympkvisten som ska vara i vila med ex. läggymp. Ympningen utförs under våren så ympriset brukar behöva kylförvaras för att vara i vila.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur föryngra en speciell päronsort?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-08 kl 13:30 »
Hej.
Det är som så att jag har ett riktigt mastodontträd på gräsmattan. Det är ett päronträd i en storlek jämförbar med en fullvuxen ek!  :o Stammen är nog 70-80cm i diameter vid roten. Det finns två sorters päron i trädet varav bägge är mycket små men väldigt goda. Ungefär halva trädet är "fruktträd", resten är antagligen bara grundstammen. Jag vet inte hur gammalt det är men förmodligen har det planterats / ympats när huset byggdes i början på 1900-talet. Det kan gå 10 år mellan varje gång det bär frukt men när det väl bär frukt så gör det detta med besked. År 1990 vet jag att farmors bror bokförde all frukt mycket noga och det blev ungefär 3 ton päron på det.  :o :o
Som sagt är det väldigt gammalt och jag vet inte hur många stormar i klass med gudrun och per som det står emot. Jag skulle vilja föryngra dessa sorter till ett "normalt" fruktträd. Antar att ympning är det bästa (enda) sättet men mycket mer än så vet jag inte. Hur tycker ni jag ska gå till väga?

Du är alltså begåvad med ett stort gammalt friskt träd, som iofs ger frukt mycket oregelbundet och sällan. "Föryngring" av trädet lär såvitt jag vet innebära stympning, förfulning och förtidig död. Jag tycker det låter som du bör låta trädet vara som det är. Sätt nya träd om du vill ha andra päron.

Osis

  • Inlägg: 50
SV: Hur föryngra en speciell päronsort?
« Svar #3 skrivet: 14 sep-08 kl 21:17 »
Du är alltså begåvad med ett stort gammalt friskt träd, som iofs ger frukt mycket oregelbundet och sällan. "Föryngring" av trädet lär såvitt jag vet innebära stympning, förfulning och förtidig död. Jag tycker det låter som du bör låta trädet vara som det är. Sätt nya träd om du vill ha andra päron.

Du missförstod mig!  :P
Det gamla päronträdet ska givetvis stå kvar. Jag menar att jag vill bevara de två sorter som finns i det. Alltså ta några ympar från det stora och sätta i ett yngre träd som har framtiden framför sig.

Mistel:
Med normalt menar jag ett yngre träd som med hjälp av beskärning hålls till rätt storlek och form. Ett päronträd som blivit så stort är enligt mig ett misskött päronträd. I övrigt tackar jag för informationen. Du vet inte någon sida där det står lite mer ingående om läggympning? Vad betyder förresten kallstratifieras?

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur föryngra en speciell päronsort?
« Svar #4 skrivet: 14 sep-08 kl 21:22 »
Kallstratifiera betyder att man ger fröna en konstgjord vinter i frysen. Många frön behöver detta för att veta att de gror på våren och inte tex. hösten.

Päronträd blir riktigt vackra träd när de blir stora, men det blir ju svårare att plocka frukten...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur föryngra en speciell päronsort?
« Svar #5 skrivet: 14 sep-08 kl 21:29 »
Du missförstod mig!  :P
Det gamla päronträdet ska givetvis stå kvar. Jag menar att jag vill bevara de två sorter som finns i det. Alltså ta några ympar från det stora och sätta i ett yngre träd som har framtiden framför sig.

Det lät på dig som trädet är friskt och starkt. Det är då rimligt att döma ingen brådska att ympa över på nya stammar. Jag är dock långt ifrån någon päronexpert. Vet du förresten vilka sorter det är?

Citera
Mistel:
Med normalt menar jag ett yngre träd som med hjälp av beskärning hålls till rätt storlek och form. Ett päronträd som blivit så stort är enligt mig ett misskött päronträd. I övrigt tackar jag för informationen. Du vet inte någon sida där det står lite mer ingående om läggympning? Vad betyder förresten kallstratifieras?

Trädet har tydligen fått anta sin naturliga form. Detta sagt med reservation för att trädet troligen är en artificiell sammanfogning av två sorter. Men jag antar att det har en naturlig form för päronträd. Att det fått anta sin naturliga form gör det starkare och friskare. (Undantag kan kanske finnas. En del träd, i alla fall vissa äppelsorter, vill t ex få väldigt långa grenar, som kan bli lite klena. Men ingen regel utan undantag.)

Det värsta man kan göra är nog att toppa trädet (kapa stammen) när det väl vuxit till sig.

Osis

  • Inlägg: 50
SV: Hur föryngra en speciell päronsort?
« Svar #6 skrivet: 15 sep-08 kl 21:50 »
Kallstratifiera betyder att man ger fröna en konstgjord vinter i frysen. Många frön behöver detta för att veta att de gror på våren och inte tex. hösten.

Päronträd blir riktigt vackra träd när de blir stora, men det blir ju svårare att plocka frukten...

Ok då vet man det också...  ;D


Anders Skarlind:
Nej jag har absolut ingen aning om vilka sorter det är. Aldrig sett något liknande iaf. Det är förmodligen ingen brådska att ympa men med tanke på de senaste vintrarnas väder så kan det ligga längs backen när som helst. När t.o.m släpkärran blåste åt helv... så kan jag inte förstå hur något träd kan stå emot.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser