Du missförstod mig! 
Det gamla päronträdet ska givetvis stå kvar. Jag menar att jag vill bevara de två sorter som finns i det. Alltså ta några ympar från det stora och sätta i ett yngre träd som har framtiden framför sig.
Det lät på dig som trädet är friskt och starkt. Det är då rimligt att döma ingen brådska att ympa över på nya stammar. Jag är dock långt ifrån någon päronexpert. Vet du förresten vilka sorter det är?
Mistel:
Med normalt menar jag ett yngre träd som med hjälp av beskärning hålls till rätt storlek och form. Ett päronträd som blivit så stort är enligt mig ett misskött päronträd. I övrigt tackar jag för informationen. Du vet inte någon sida där det står lite mer ingående om läggympning? Vad betyder förresten kallstratifieras?
Trädet har tydligen fått anta sin naturliga form. Detta sagt med reservation för att trädet troligen är en artificiell sammanfogning av två sorter. Men jag antar att det har en naturlig form för päronträd. Att det fått anta sin naturliga form gör det starkare och friskare. (Undantag kan kanske finnas. En del träd, i alla fall vissa äppelsorter, vill t ex få väldigt långa grenar, som kan bli lite klena. Men ingen regel utan undantag.)
Det värsta man kan göra är nog att toppa trädet (kapa stammen) när det väl vuxit till sig.