Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Självhushåll  (läst 2984 gånger)

Vickan 74

Självhushåll
« skrivet: 12 sep-08 kl 16:49 »
Hej!
Jag är en tjej runt 30 som nyligen har köpt en gård på landet tillsammans med min familj. Blev glad när jag hittade detta forum eftersom jag alltid har haft en dröm om att vara självhushållande. Men mina kunskaper på området är tyvärr inte så goda, blir därför tacksam för alla tips jag kan få.

Heureka

• Småland
SV: Självhushåll
« Svar #1 skrivet: 13 sep-08 kl 12:17 »
Hej hej! En väldigt stor och bred fråga....  :) Det enklaste är nog att surfa runt här på forumet och läsa trådar som verkar intressanta och att gå till bibilioteket för att låna böcker. Ett hett tips är Anna-Maj Hermansson Wandts bok, och även John Seymours bok. Alla har ju olika intressen och förutsättningar för självhushållning så det gäller att komma på hur just du ska börja och sedan starta igång succesivt.  /H

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 sep-08 kl 16:28 »
Ett tips är att pröva dig fram. Du kan alltid prova bit för bit och fortsätta med det du gillar och avstå från det du inte tycker att det är värt att lägga tid på. En del väljer att vara självhushållande på vissa områden, exempelvis odlingar, medan andra även har djurhållning.
Jag tror att inte fullt så många är helt självhushållande. Man köper kanske kläder istället för att odla bomull och lin. Många köper medicin på apoteket för att inte behöva läsa in hela läkeörtkunskapen. Mycket handlar nog om hur mycket tid du vill lägga på självhushållningen och vad du och din familj trivs med. Du har alla möjligheter att skapa ditt eget sätt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vickan 74

« Svar #3 skrivet: 28 sep-08 kl 17:50 »
Tack för goda råd. Man får nog ta det lite i sänder.

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
« Svar #4 skrivet: 29 sep-08 kl 23:19 »
Föreslår att du surfar in på www.levabilligt.se

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 okt-08 kl 19:08 »
Framförallt: Ta en bit i taget!

Man blir inte självförsörjande (?) till 100% på en natt.

Om det nu går att vara det till 100%..

Man får helt enkelt pröva sig fram och välja det man tycker är lämpligast.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #6 skrivet: 17 nov-08 kl 14:20 »
Jag tror att det viktiga är att ta lite i taget så att det inte blir för stora ambitiösa projekt som aldrig fullföljs. Bättre att börja i liten skala och utvidga efter hand om man inte har tidigare erfarenhet och vet vad man klarar och orkar med.

När man är inne på detta forum blir man lätt inspirerad och sugen att sätta igång med både det ena och det andra, jag försöker att experimentera i liten skala med några saker jag vet att jag tycker om för att så småningom utvidga och testa nytt.

Mitt första års odling blev lite misslyckad ... jag hann ta upp ett stånd potatis och när jag kom till landet nästa gång var det ingen potatis kvar däremot var det uppgrävt i landet :o vildsvinen hade haft kalas ;D och precis som vi människor tyckte de att purjolöken (som endast var något tjockare än gräs) var ett väldigt gott komplement till potatisen :-\ Nu vet jag att om jag ska odla potatis kan det vara lämpligt med ett elstängsel runt odlingen. Hade jag satt några hundra kvadratmeter med potatis hade det blivit en stor missräkning, nu var det bara ett par rader och därför inte så stor förlust.

Kanske har någon tips om hur man kan får vildsvinen att agera jordfräs över ett större område och inte endast det man själv med möda har grävt upp ???

Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 2 användare
gorlan, fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser