Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodra min åsna rätt??  (läst 5501 gånger)

åsnemamma

Utfodra min åsna rätt??
« skrivet: 12 sep-08 kl 09:57 »
Hejsan alla! Jag är ny här på forumet och jag tänkte jag skulle se om jag hittar någon/några här som har åsnor eller på annat sätt har erfarenhet av åsnor?
Det ligger nämligen till så här.
Jag har köpt 3 stycken hästar till min gård och på köpet så fick jag en åsna.
De blir hemkörda i slutet an månaden.
Då jag var ung och jobbade i olika stall så hade de en åsna i det ena stallet som jag tog hand om på samma gång som jag skötte hästarna.
Men annars har jag inte så stor erfarenhet av åsnor.
Jag har alltid varit intresserad av att ha en åsna, då jag tycker de är fantastiska djur, väldigt sällskapliga och snälla, så då jag fick erbjudandet om den lilla så tänkte jag "varför inte, alla har vi varit nybörjare"
Nu undrar jag hur jag skall sätta ihop foderstaten till den här lilla åsnan (det är ett föl) för att den ska få alla viktiga vitaminer och mineraler den behöver för att växa ordentligt?
Hur mycket hö ska jag ge den per dag osv.
Jag har försökt leta runt lite på internet men det enda jag har hittat så är en rad där det står: "ett par kilo hö om dagen + havre, vitaminer och mineraler"
Någon som har lite tips?

Tacksam för alla svar!

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Utfodra min åsna rätt??
« Svar #1 skrivet: 12 sep-08 kl 11:41 »
Min sista åsna, Lill-Adolf (hingst), som numera lever lyxliv utomlands, gick fritt ute året om. Där hade han fri tillgång till hösilage tillsammans med de andra djuren och sen bara mineraler. Inget kraftfoder alls, men så var han ju också en fullvuxen hingst. Kanske andra kan svara dig på hur du ska göra med ett föl, men mig veterligen så är det inte många här på alternativ som svarar på åsnetrådarna. Tyvärr blir åsnor lätt feta, så försök hålla efter din åsna då det inte är så lätt att banta ner den sen. Övriga tips jag har är att åsnor kan vara ganska känsliga för att få fång så var försiktig med foderbyten, för kraftigt bete och grovfoder. Det är viktigt att ha en hovslagare som kan verka just åsnor då detta skiljer sig från häst. Om det blir aktuellt med kastrering (vilket jag absolut tycker att du ska göra om det är en hingst då åsnehingstar kan bli väldigt elaka mot både människor och djur) så ska veterinären vara uppmärksam på att det skiljer sig åt att kastrera en åsna jmf med en häst. En hel del åsnor har dött pga av detta misstag. Tänk på att avmaska åsnan (och hästarna) innan du släpper ut dem på dina marker. Gå med i åsneföreningen så får du bra back-up av kunnigt folk. Har hört att "Åsne handboken" är slut, men du kan kanske hitta en begagnad?! Om du inte har något emot att läsa på engelska så har jag hittat följande böcker (från min Lama-katalog): Defenitive Donkey 21.95 dollar, The Donkey Breeders Handbook 12.95, Professional Handbook of the Donkey 24.95, Looking after a Donkey 21.95

Här är en bra sida där du kan läsa mer;
http://www.wikihow.com/Care-for-a-Donkey
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

åsnemamma

« Svar #2 skrivet: 12 sep-08 kl 13:32 »
Tackar för ditt svar!
På vilket sätt skiljer sig åsnor från hästar då det gäller just verkningen?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 12 sep-08 kl 17:12 »
Vinkeln på hoven skiljer sig mellan åsnor och hästar. Verkar du en åsna som en häst så får den fel vinkel och det blir ju inte bra! Åsnans hovar är skapta för hårda underlag så det är bra om det är stenigt där åsnan går så att den sliter dem naturligt. Annars bör de ofta verkas oftare än en häst.

Kolla här:
http://longearsmall.com/mt/articles/guestcontributor/archives/2006/12/donkey_hoof_ang.html
http://www.naturalhoof.co.nz/donkeys.html

åsnemamma

« Svar #4 skrivet: 13 sep-08 kl 12:29 »
Tack för sidorna! Måste genast söka efter mera information.
Det är nämligen så att jag skor hästar själv (är utbildad hovslagare) och tänkte även verka åsnan själv också.
Måste läsa på nu och försöka hitta en hovslagare som har verkat åsnor förut så man får höra lite av någon erfaren.

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 21 sep-08 kl 14:59 »
Jag har åsnor. ett ministo och en minihingst.
De får endast hö i vanliga fall men nu när stoet är dräktigt så får hon hippo.
Jag använder sent skördat fjolårshö för att det inte ska vara för mycket energi i det så jag kan ge dem lite mer istället.
Sedan får de vitaminer, mineraler, biotin och morötter.

Verkningen av hovarna kan du göra själv. Tänk bara på att hålla ner dem ordentligt i trakterna för där är oftast där problemen är.
Åsnornas hovar kräver torrt och hårt underlag. Då det ofta är lerigt i våra svenska hagar så har jag löst det med att jag bara har en tredjedel av boxen uppströdd.

Mina är uppstallade. och går ofta täckta för de är klippta.
Något att tänka på när man har åsnor är att de vill ha lite och göra. Inte bara gå i hagen.

Ett tips är att gå med i svenska åsneföreningen. De har en jättefin tidning som kommer ut fyra gånger per år och man kan köpa deras åsnehandbok som är bra för nyblivna åsneägare. Ordförande i föreningen är också mycket duktig på åsnor och svarar gärna på frågor.

Att tänka på också är att åsnor preci som hästar SKA ha pass.
« Senast ändrad: 21 sep-08 kl 15:01 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 22 sep-08 kl 17:07 »
Så roligt att få en åsna på "köpet"
Men jag måste få dela med mig av mina erfarenheter kring
svar på åsnetrådar här på alternativ.nu, Exotica.
Då åsneforumet på sidan tre (som jag startat) har 179 svar och över 10.000 visningar!  :D
Vilket jag tycker tyder på ganska stort engagemang.

Mvh / Sofie

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 22 sep-08 kl 17:17 »
Då åsneforumet på sidan tre (som jag startat) har 179 svar och över 10.000 visningar!  :D
Vilket jag tycker tyder på ganska stort engagemang.

Inte jmf med höns och får!  ;D 

Har nu plöjt igenom sidorna på Åsnetråden du hänvisar till (där senaste inlägget skrevs 4 juli)! Vill ju inte påstå att det är speciellt många som skrivit i tråden (3-4 st aktiva) och det har ju faktiskt mest handlat om "gulligt, söt, vill också ha, till salu på blocket". Inget ont om det, men själva kunskapsbiten är det ju inte så mycket av. Hade jag velat ha specifika kunskaper hade jag tyckt att det var jobbigt att plöja igenom 12 sidor och därför är det ju bra att åsnemamma har startat denna tråd då den handlar om något specifikt!

« Senast ändrad: 22 sep-08 kl 17:44 av Exotica »

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-08 kl 18:12 »
Inte jmf med höns och får!  ;D 

Har nu plöjt igenom sidorna på Åsnetråden du hänvisar till (där senaste inlägget skrevs 4 juli)! Vill ju inte påstå att det är speciellt många som skrivit i tråden (3-4 st aktiva) och det har ju faktiskt mest handlat om "gulligt, söt, vill också ha, till salu på blocket". Inget ont om det, men själva kunskapsbiten är det ju inte så mycket av. Hade jag velat ha specifika kunskaper hade jag tyckt att det var jobbigt att plöja igenom 12 sidor och därför är det ju bra att åsnemamma har startat denna tråd då den handlar om något specifikt!

Håller inte med. Dom som har skrivit och undrat något om åsnans skötsel har
fått svar på sina inlägg av erfarna åsneägare.
Att någon startat en mer "seriös tråd" nej, det är samma forum båda två.

Mvh /Sofie

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #9 skrivet: 24 sep-08 kl 17:20 »
Håller inte med. Dom som har skrivit och undrat något om åsnans skötsel har
fått svar på sina inlägg av erfarna åsneägare.
Att någon startat en mer "seriös tråd" nej, det är samma forum båda två.

Menar absolut inte att detta är en mer seriös tråd, men det är en tråd med en specifik frågeställning, vilket den andra tråden inte har! Man kan inte plöja in allt om åsnor i en tråd, men man kan precis som "din tråd" ha en tråd som handlar om åsnor i allmänhet.

Nora_

• Sofie
    • Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 27 sep-08 kl 19:57 »
Japp =)

/Sofie

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser