Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill du ha stevia?  (läst 12097 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Vill du ha stevia?
« Svar #20 skrivet: 03 okt-08 kl 18:32 »
Hoppas att jag inte glömde någon. Hör av er i så fall...

A.

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #21 skrivet: 29 okt-08 kl 12:39 »
Jag tror faktiskt att det var dåliga frön jag fick, då bara ett tog sig.

Det är dålig grobarhet på Steviafrön. Och dyra är de.  Så det är bättre att ta sticklingar som (Anders). Vi köpte frön, det var 10 i påsen. Det var tre som grodde och blev plantor men till säsongen efter var det bara en kvar... Jättegott att blanda i olika örtteblandningar. Lycka till med era sticklingar :)
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 okt-08 kl 12:29 »
Det är dålig grobarhet på Steviafrön. Och dyra är de.  Så det är bättre att ta sticklingar som (Anders). Vi köpte frön, det var 10 i påsen. Det var tre som grodde och blev plantor men till säsongen efter var det bara en kvar... Jättegott att blanda i olika örtteblandningar. Lycka till med era sticklingar :)

Jag har ett blad kvar på min stickling från Anders och jag har en känsla av att den kommer att ta sig.
Ngon som känner till olika sorters Stevia? för so skrivet innan så är plantan från de frö jag själv sådde betydligt mindre och ngt rundare i formen än den som jag fick av Anders, som är större och mer avlångt.

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #23 skrivet: 04 nov-08 kl 14:34 »
Min Stevia dog tyvärr. :(
Tänker försöka hitta frön och till våren pröva igen. ::)
Mona
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Marie Söderberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 nov-08 kl 16:57 »
Min ser också ut att gå till de sälla jaktmarkerna... :'(

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #25 skrivet: 05 nov-08 kl 14:45 »
Hoppas jag klarar av att övervintra ett par moderplantor. Så får jag försöka skicka ut igen till våren.

A.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 06 nov-08 kl 15:08 »
Hoppas jag klarar av att övervintra ett par moderplantor. Så får jag försöka skicka ut igen till våren.

Skulle kunna vara intresserad av skott i så fall...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Bee

« Svar #27 skrivet: 02 dec-08 kl 22:34 »
Jag med! Har aldrig hört talas om stevia innan jag kikade på denna tråd, men det låter trevligt med något nytt att ha i theblandningar. :) Om de låter sig odlas på dessa breddgrader vill säga. (Södra lappland)

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #28 skrivet: 20 dec-08 kl 04:19 »
Snart kommer frosten, och då stryker stevian, som står ute, med. Är det någon som vill ha en stickling och försöka övervintra den?

Håller på att rota några som jag skall övervintra själv. Blir nog några över.

Jag är öppen för bytesaffärer.... Kanske om du har lite kul fröer. Eller någon annan stickling? Eller tror att du kommer att ha till våren? Eller något helt annat kul? Har tidigare fått allt ifrån en fin sten till sticklingar av doftpelargon och grytlappar.  :P

PM eller e-post.

Det kan ta någon vecka till innan sticklingarna är rotade. Rotar dem i små torv-klumpar. Det passar då bra att skicka dem. Precis innan de skall krukas upp. Med lite tur (om inte frosten slagit till) så kan jag skicka med någon "färsk" stickling också.

A.Hejsan Jag fick en Steviaplanta av dig Tack så mycket jag blev jätteglad men den dog efter en vecka men jag fick uppleva sötman skall skicka något roligt tillbaks lite senare eller du kan komma och hälsa på och rida Islandshäst här hos mig i Järna Ha en riktigt God Jul mvh Inger /Skvattram

H-K

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 maj-09 kl 19:54 »
hej på dej anders!  hur mår dina stevior :)  jag är intreserad av stevia.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 02 maj-09 kl 11:29 »
Har sett i reklamblad att Plantagen säljer Stevia.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nescio

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 05 maj-09 kl 17:40 »
Jag är också intresserad ,använder sötningsmedel annars (aldrig socker) o det låter ju Jätteintressant med stevia.till plantagen kommer jag inte ,man måste ha bil då.

Neiklot

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 06 maj-09 kl 09:32 »
Om man hittar en hylla med Weibulls fröer, så säljer dom steviafrön, kostar runt 20kr för 12-15 frön.

:)

Nescio

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 06 maj-09 kl 19:05 »
Om man hittar en hylla med Weibulls fröer, så säljer dom steviafrön, kostar runt 20kr för 12-15 frön.

Tack för tipset ska kolla efter Weibulls fröer

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #34 skrivet: 06 maj-09 kl 20:39 »
Även Lord Nelson har (finns på "fröer med posten") Men ska enl beskrivning planteras mars-april så egentligen är det väl sent ute... Men jag prövar nog ändå, spännande!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Neiklot

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 maj-09 kl 12:54 »
Även Lord Nelson har (finns på "fröer med posten") Men ska enl beskrivning planteras mars-april så egentligen är det väl sent ute... Men jag prövar nog ändå, spännande!

Jag tror inte att fröerna har kalender.. :)
Det går nog bra nu också.. :D

Speciellt i växthus?  :o :)

Lillis.

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 maj-09 kl 12:56 »
Jag tror inte att fröerna har kalender.. :)
Det går nog bra nu också.. :D

Speciellt i växthus?  :o :)

det är mycke man inte vet............

Nescio

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 09 maj-09 kl 09:57 »
var inne på hälsokost o frågade om dom hade ,men backade ut igen när jag hörde priserna ,ska köpa o känna skillnaden när jag för lön

awifos

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 09 maj-09 kl 17:53 »
satte frön i år men så tog jag en sväng till vackra österlen ....
o min dom blev ihjäl vattnade..
finna det någon liten stickling någonstanns

hoppas hoppas ...

S KVATTRAM

• Skvattram
« Svar #39 skrivet: 28 aug-09 kl 00:11 »
Jag gillar överraskningar. Och är inte så knusslig.

Kommer nog att skicka i veckan. Om du inte har lämnat adress, så gör det i ett PM eller via e-post. Så kommer ett kuvert med stickling(ar) i brevlådan på torsdag/fredag, om allt klaffar.

Jag skickar med en lapp med min adress.

Först till kvarn.

Hejsan! Tack för Steviaplantan du skickade till mig i Nov/Dec förra året. Den klarade sig inte utan vissnade ner efter ett Par dgr.s bekantskap. Köpte senare Stevia som vitt pulver på Bio-Food. Den smakar lite lustigt åt sockerhållet men med någon konstig eftersmak. Mvh Inger i Järna 08-55174426

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser