Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gengas i microturbin  (läst 9106 gånger)

patrik__88

  • Inlägg: 43
gengas i microturbin
« skrivet: 10 sep-08 kl 18:19 »
någon som vet hur man kan bygga en enkel maskin för att komprimera gengas till ca 5 bar för att spruta in i en microturbin kör med diesel för tillfället men vill byta... någon som vet någon vettig men billig lösning??

daniel.h

  • Inlägg: 127
SV: gengas i microturbin
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 21:16 »
En helt vanlig luft kompressor borde väl fungera om där inte är massa tjära och sånt.
Men kan man köra en bil på det så borde det funka.

Vargerik

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #2 skrivet: 10 sep-08 kl 21:25 »
Man kan inte förvara gengas under tryck då det faller isär, ostabilt. Det är därför man hade gengasaggregatet på bilen istället för att göra den hemma & tanka upp bilen! Bland annat.. Ditt projekt verkar vara lite väl i den övre skolan, det fanns en bioförgasningsanläggning med gasturbin i Växsjö, där gick det åt högtemperaturfilter och en massa elände innan gasen var nog ren för att inte orsaka beläggningar i gasturbinen.. Jag har jobbat med just gasturbiner och förbränning i en massa år så har du några funderingar är det bara att pma. Projekt är skoj!

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 18:01 »
hur kan ja göra för att tillföra gasen i brännkamaren??
de kör ju bilas som sagt på de och så har de bara en tunna tylld med lite finare flis son rening och de verkar funka fint så...
ja har fundreingar på om ja kan mata in gasen i insuget och ha tändningen i bränkameren eller tror ni de bak tänder eller snarare "fram tänder".
 på youtube tänder de ju gasen på sina gengas verk direkt efter fläkten när de gasen blandas med syre och kan brinna och i insuget borde de bli sånt luft drag att de int kan brinna mer än inne i brännkamaren där de är lite mer lungn... om ni förstår?!

hur ska ja göra för att driva generatorerna då??

ni kan kolla på www.maskinisten.net och säka på gengas eldad microturbin och se mer

 

torbjorn

  • Inlägg: 14048
    • Medelpad
SV: gengas i microturbin
« Svar #4 skrivet: 11 sep-08 kl 23:26 »
Du måste se till att gas och luft går var för sig, och komprimeras var för sig, hela vägen in till brännkammaren. Det är ju frågan om ungefär lika stora flöden för både gas och luft, så lämpligtvis förser du turbinen med dubbla kompressorer men har var och en dimensionerad för ungefär halva flödet jämfört med vad man har på turbiner för flytande bränsle.

Tänk på att det kan bli problem för kompressorn att suga genom det ganska stora strömningsmotståndet i gengasaggregatet. Av säkerhetsskäl bör man ju aldrig arbeta med gengas under tryck, men en möjlighet kanske ändå kan vara att skilja av mellan det första kompressorsteget och resten av kompressorn, då får det första steget blåsa in primärluft i gasgeneratorn så att man förhoppningsvis har ungefär atmosfärstryck efter den sista gasrenaren, och sedan använder man återstående steg för att komprimera den färdiga gasen.

En turbokompressor tycker inte alls om kondensutfällning, vilket kan bli ett problem eftersom gengasen, hur torrt bränsle man än använder, innehåller en hel del vattenånga och organiska syror. Det behövs en mycket bra anordning för att fälla ut kondens (kraftig gaskylning, kondensbehållare och därefter uppvärmning så att man säkert håller gasens temperatur över daggpunkten vid aktuellt tryck hela vägen genom kompressorn.

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 16:32 »
va händer om ja suger in gasen igenom insuget, sätter en flamspärr mellan brännkamaren och insuget sen då?? fick tips om en flamspärr från volvo som ser ut som ett finmaskigt nät så de borde funka... eller?!

torbjorn

  • Inlägg: 14048
    • Medelpad
SV: gengas i microturbin
« Svar #6 skrivet: 13 sep-08 kl 00:04 »
Ett finmaskigt nät gör nog varken till eller från i det här fallet. En annan möjlighet är förstås om du kan säkerställa att gasblandningens hastighet är större än gasens förbränningshastighet.

Tänk på hur det ser ut vid startfläkten på en gengasdriven bil, ofta går det inte att tända på gasen direkt vid utblåset men det går bra att tända en decimeter utanför där hastigheten är lägre.

Vargerik

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 00:16 »
Man kan tända längre ut därför att gas/luft blandningen är inte för fet. Gasblandningar har ett intervall, ett "Blandningfönster" där det kan antändas. Utanför detta är blandningen för fet eller för mager. Vad hade du tänkt dig med turbinen? Ett experiment eller en anläggning för kontinuerlig elproduktion? Är det den senaste så finns det 1000 enklare sätt att göra el, dessutom är verkningsgraden på småturbiner löjligt låg. Om det är så, så lyd mitt råd och satsa på något annat då gasturbiner är känsliga, dyra och svårskötta. Är det ett skojexperiment så läs in grunderna och lycka till!

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #8 skrivet: 19 sep-08 kl 09:38 »
kom att tänka på att man skulle kunna bygga en generator direkt på turbin axeln... har ingen koll på hur man ska linda en generator eller hur man räknar ut de eller så... men då får ja ju trefas och ingen "j*vla"växelning som ska krångal heller...
någon som kan räkna lite??

Vargerik

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #9 skrivet: 19 sep-08 kl 11:51 »
Direkt på axeln säger du, en liten turbin varvar ofta långt över 100 000 RPM i gasgeneratorn, man måste ha en kraftturbin och en växellåda för att komma ner till de 3000 RPM där de vanligaste generatorerna har sitt synkrona varvtal. Mitt tips är att du läser in grunderna för gasturbiner!

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #10 skrivet: 19 sep-08 kl 16:50 »
jo så långt vet ja med...
men uppmätt varv är i denna 16000- 20000 rpm
och ja vet med att de finns höghastighets generatorer och de är dyrt vet ja med och svårt att skarva ihop med... men eftersom ja har en lagrad axel så skulle ja ju lika gärna kunna bygga en direkt på den utan att göra de allt för komplicerat med remmar och så...

torbjorn

  • Inlägg: 14048
    • Medelpad
SV: gengas i microturbin
« Svar #11 skrivet: 19 sep-08 kl 20:56 »
En bilgenerator är som regel användbar upp till omkring 10000 varv/min, men man bör kolla upp siffran för den enskilda generatortyp man planerar att använda. Ju mindre diameter, desto högre varvtal kan man anta att den tål. Men man ska ha klart för sig att verkningsgraden sjunker kraftigt vid högre varvtal pga virvelströmsförluster i statorplåten.

Men ska man bygga ett gengaskraftverk är det bättre att satsa på en vanlig kolvmotor.

Bo

  • Inlägg: 4238
Varför det?
« Svar #12 skrivet: 20 sep-08 kl 09:10 »
Direkt på axeln säger du, en liten turbin varvar ofta långt över 100 000 RPM i gasgeneratorn, man måste ha en kraftturbin och en växellåda för att komma ner till de 3000 RPM där de vanligaste generatorerna har sitt synkrona varvtal. Mitt tips är att du läser in grunderna för gasturbiner!

Numera kan man väl ha permanentmagneter på axeln, spolar i statorn och likrikta strömmen. Sedan gör man den sortens ström man vill med smarta regulatorer. - Då behövs ingen nedväxling.

Fast då har man istället problemet med permanentmagneter som tål 100 000 varv/min



patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #13 skrivet: 20 sep-08 kl 10:38 »
kaqn du mer om detta ämnet så får du gärna förklara?! ;D
och här är de int 100 000 rpm utan 15 000 rpm spm tur är så de borde gå...
har funderat på att ta tre fas i 12 V och transformera de till 220 i tre faser om de nu kan gå...?!

Vargerik

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #14 skrivet: 20 sep-08 kl 11:04 »
Har du en länk till den turbin du tänkt använda? Jag leker en del med radiostyrda plan med gasturbin, dessa körs på diesel. Trots det rena bränslet skall de in på service var 20 drifttimme. Härhttp://wrenturbines.co.uk/product.php?pid=3 är ett exempel på en turbin med kraftturbin som ger 6Kw, en fin grej men inget man kan ha i kontinuerlig drift. Gasgenratorn alstrar ett gasflöde som bringar kraftturbinen i rotation där man utvinner ett mekaniskt arbete, tex på ett turbopropflygplan. På reaflygplan, dvs reaktionsdrivna, har man ju ingen kraftturbin.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: gengas i microturbin
« Svar #15 skrivet: 20 sep-08 kl 11:12 »
Du får antingen växla ner varvtalet till 3000varv/minut, eller göra likström och använda en växelriktare för att få 50Hz. Om man har fler poler så kan man använda en lägre varvtal, men jag tror inte man kan ha färre än två för att kunna få 50hz vid ett högre varvtal... :-\

50Hz*60s=3000

Sen undrar jag vad du ska göra med 10kW, skulle du inte kunna köra turbinen långsammare och ta ut typ 2kW? Då skulle den även gå fler timmar innan service.
« Senast ändrad: 20 sep-08 kl 11:22 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

torbjorn

  • Inlägg: 14048
    • Medelpad
SV: gengas i microturbin
« Svar #16 skrivet: 20 sep-08 kl 11:20 »
En möjlighet till - fast då börjar vi komma in på hårklyverier inom kraftelektronikbranschen - är att bygga en s k cycloconverter för att ta ner frekvensen från vad nu den högvarviga generatorn lämnar till 50 Hz. Då slipper man om inte annat likströmsmellanledet, men det är svårt att få en cycloconverter att arbeta parallellt med ett elnät eller en annan energikälla.
Under alla förhållanden så bör man läsa ett antal högskolepoäng elmaskinlära och kraftelektronik innan man sätter igång med såna här projekt på allvar...

Vargerik

  • Gäst
SV: gengas i microturbin
« Svar #17 skrivet: 20 sep-08 kl 15:46 »
Sen är själva turbinregleringen avancerad. Vid lastfrånslag måste bränsleservot rampa ner efter en sk livhållningskurva för att inte slockna, vid lastökning enligt en rampkurva så att man inte eldar upp turbinen... Det här projektet är en otroligt massa skrik för lite ull och dömt att misslyckas om man inte är väldigt påläst och tekniskt händig. Jag har jobbat med gasturbiner i 10 år och skulle inte ens komma på idén att gå på det här spåret.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: gengas i microturbin
« Svar #18 skrivet: 20 sep-08 kl 16:14 »
Jovisst gör man det svårt för sig med en turbin. Det finns ju bensin-elverk som man skulle kunna köra med gengas.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: gengas i microturbin
« Svar #19 skrivet: 22 sep-08 kl 12:28 »
allt bygger ju på en vanlig bil turbo.... de är ju byggda för minimalt underhåll... du byter olja på motorn efter en vis tid och där med även för turbon skulle man bara köra turbon skulle de int gå åt många lite olja per år mot en stör motor på 10 lite olja som ska bytas var 300 hdessutom kan ja motera flera turbiner i rad utan att behöva dubbelt så mkt bränsla utan bara en mindra mängd extra för att bibehålla samma varav på första tubinen. belsatar ja den int isidled eller matar in skräp i insuget skulle den kunna gå felfrit i långt över 10 000 timmar utan krångel...
de ja undrar är o de går att koppla tre vanliga 12 V faser till att bli 400V i trefas?? hur gör ja för att linga en 12 V generator på 10 kW med magneterna på turbin axel??

anledningen till att ja helt väljer bort vanliga motorn är att den kräver mkt underhåll med tanke på att de är ett par hundra olika saker slits på olika sätt...
sen är de ju bara ett projekt som är kul så de är väl delvis därför med
lite sport ska de väl vara ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser