Gengasen sönderdelar sig med tiden oavsett vad hur högt trycket är, men processen sker fortare vid högre tryck och temperatur.
Jag har för mig att jag har sett uppgifter om att "livslängden" är några timmar vid atmosfärstryck och rumstemperatur, men sjunker till något tiotal sekunder vid några bar övertryck.
Som regel är det överkurs att komprimera gasen, bättre då att arbeta med den vanliga "suggasprincipen", dvs att låta motorn suga gas genom hela gengasverket. De pumpförluster man får i motorn när man kör på det sättet får man ju istället i kompressorn/gaspumpen om man ska låta den sköta pumparbetet så det hela går på ett ut. Med en enda kolvmaskin blir hela anläggningen enklare och billigare, även om man kanske måste ta till en lite större motor än annars för en viss given effekt.
Elverk med direktkopplad motor och tvåpolig generator ska gå med 3000 varv/min, inte 3600, om man vill få ut 50 Hz växelström. 3600 varv/min gäller i 60 Hz-länder, t ex USA.
Det varvtalet är inget problem för en gengasdriven motor så länge inte cylindrarna är alltför stora, men man måste komma ihåg att gengasen pga sin långa brinntid har mycket större behov av centrifugaltändförställning än vad bensin har. Många småmotorer arbetar ju med fast tändläge oavsett varvtal, ofta 3-5 ° FÖD . Det tändläget är lagom vid start och tomgångsvarvtal, men vid omkring 3000 varv/min borde tändningen egentligen stå betydligt tidigare. Kanske 20-25 ° FÖD för bensindrift och 40-50 ° för gengas.
Det är också viktigare på gengas än på bensin att förbränningsrummet är vettigt utformat. Man vinner mycket på att välja en toppventilmotor (OHV) för gengas.