Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackspettar i huset  (läst 4662 gånger)

Tant_T

Hackspettar i huset
« skrivet: 10 sep-08 kl 11:46 »
Osäker på om detta är rätt ställe för min fråga men jag ställer den ändå  ;D

Vad gör man då hackspettarna tycker att det är helt OK att bo i huset och hacka hål i både väggar och vindskivor? Några tips?

Panelen som sitter är minst 80 år gammal så den är säkert torr och fin tycker hackspettarna men varför vill de bo inne i huset och vad gör jag åt saken? De har även varit på pumphuset där panelen är kanske 25 år gammal men bara på knuten. Alla hål är åt samma håll (norr?) och vi har påbörjat projekt "byta panel" men i år blev det bara framsidan. Känns inte bra att byta på (norra?) gaveln dock om de tänker hacka även på den nya panelen.

Mina arbetskamrater förfäras över allt djurliv vi har nu när vi flyttat ut på landet - förrförra veckan hittade jag en död fladdermus i tvättkorgen i pannrummet - själv är jag mest fascinerad av allt från de små bokskorpionerna i bla köksskåpet till älgarna som klampar över åkern. ::)

Tacksam över tips och råd även om jag loggar in sällan.

Tant T -smygsurfandes på arbetstid
Tant T - "lantbrukare" sedan november 2007

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Hackspettar i huset
« Svar #1 skrivet: 11 sep-08 kl 09:48 »
Hagelbössan kan funka "som uppfostringsmetod"  ;)
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 15:11 »
Bor de (häckar) i huset eller hackar de bara väldigt mycket på väggarna? Om de hackar mycket har ni kanske insektsangrepp i huset? Bra att åtgärda så snart som möjligt..
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 22:04 »
Halaj!

Hackspettar hackar efter larver.
Jag tror att larver trivs bäst i murken ved.
Hackspettarna är ett litet problem jämfört med det ni har. Om det nu är så?

Förresten så är hackspettar fridlysta. Man får inte skjuta dem.

Men jag känner igen ert problem.
Ett dj-la hackande på min timmerstuga utan fasad, då när jag var nyinflyttad.
Jag köpte en luftbössa. Fridlysta eller inte, går de på mitt hus skall de DÖ!

Men så när jag kom vidare i detta insåg jag att det var inte alls hackspettar som hackade på mitt hus, utan småfåglar!
De hackar och gräver efter lindrevet mellan stockarna och gullfibern i tillbyggnaden!
Till bomaterial.

Det är värt att kolla detta först innan man börjar att skjuta vilt omkring sig.

Själv hittade jag ställena där fåglarna hackade på timret och penslade in dom med äckelpäckel.

Det skall vara något som kletar fast i näbben på fågeln. Då kommer den inte tillbaka.
Tjära är bäst.
Men om du inte får tag på det så funkar även vax som man sprutar in i balkar på bilar.

//T

Tant_T

« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 13:56 »
Tack för svar.

Tror inte det är massa kryp i huset faktiskt och där hacke varit framme hamnar man på kallvinden på insidan vilket är den enda delen av huset som inte "används" - bortsett från viss förvaring så rör vi oss sällan där.

Det blir inget pangande av även om grannarna har bössor, inte för att jag månar om fåglarna utan mer att jag inte gillar skjutande.

Bilvax (underredsmassa?) är nog lättare att få tag på än tjära då sambon jobbar på bilverkstad :)

Måste försöka ta mig upp och studera hålen närmare men stegen är bara 6 meter och det räcker inte. Att det är hacke råder det dock inga tvivel om då jag dels hört hans idoga hackande och dels "ertappat" honom. Vet inte vad det är för slags hackspett dock, en liten en men i min naturbok så finns det flera liknande arter. Jag får väl fixa ett buffébord åt honom i något av de äldre träden på gården och fylla maggot o grejor i ett hål  ::) Då kanske han ger sjutton i kåken.

Återkommer om jag lyckas klättra närmare.

T
Tant T - "lantbrukare" sedan november 2007

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 2 användare
BeaMack606, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser