Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tillfällig isolering  (läst 3385 gånger)

Heureka

• Småland
tillfällig isolering
« skrivet: 10 sep-08 kl 11:45 »
Vi har rivit ut isoleringen i taket på övervåningen/vinden eftersom det var alldeles för dåligt och vi skulle helrenovera. Men nu har planerna ändrats så vi ska ta oss an övervåningen först i vår och då höja taket. Därför skulle vi behöva en tillfällig isolering över vintern. Funderade på halm om vi lyckas få tag på det. Funkar det? Annars vanligt miljöovänlig stenull. Kan man ha det utan plast en vinter?  Finns det något annat smidigt man kan använda? Vi ska som sagt bara ha det under vintern. /H

ingvar2

• Gäst
SV: tillfällig isolering
« Svar #1 skrivet: 10 sep-08 kl 12:59 »
Hur menar du med utan plast? Yttertaket är väl kvar? För då kan du ju lägga vad som helst egentligen..Risken med halm kan ju vara att det drar dit möss.. Alternativt kan ni ju lägga dit den isolering som ni sen ska använda, och bara rulla undan den när ni bygger nästa år.
Annars är ju en möjlighet att lägga dit sågspån eller kutterspån, kutterspån finns ju i balar så det går ju lätt att få upp, men det beror ju på hur stor yta det är, det är ju lite onödigt att lägga mängder med pengar på en tillfällig lösning, det var därför jag tänkte på detta att använda den ni sen ska ha..Eller sätter ekonomin stopp för det kanske...
Vill ni täcka över isoleringen så den inte blåser bort så finns det ju billiga presseningar som man kunde lägga över och spika fast..

Heureka

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-08 kl 10:19 »
Yttertaket är kvar. Det jag tänkte på är att stenull och dylikt egentligen ska kombineras med noggrann fuktspärr. Frågan är om det spelar någon roll för en vinter? Vi har tänkt att isolera med ekofiber sedan och det blåser man ju in så det kan vi inte använda nu. Spån känns lite jobbigt att få ner igen eftersom jag angtar att man måste öppna förpackningarna?
Vi får väl fortsätta försöka få tag på halm. Balarna borde man väl kunna lägga in i minst dubbelt lager som dom är - som man gör på en höskulle? Borde iaf ge mer isolering än den 10 cm råttätna glasfiberull som var där innan tycker jag./H

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 sep-08 kl 12:36 »
Dum fråga: är det inte väldigt mycket enklare att isolera med ekofiber redan nu och låta det ligga kvar, än att först isolera med ett material som sedan skall bytas mot ekofiber?

Heureka

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 16:19 »
Det kanske vore enklare...men jag tror inte det går. I vår ska vi plocka ner taket och åsarna samt gaveltimret och sedan varva på med några rader timmer till för att få full ståhöjd uppe. Då ska vi dessutom byta till lertegeltak istället för plåten som är idag och har fått höra att som plåten ligger idag blir det för liten luftspalt ovanför om man ska ha ekofiber.
Men jag är väldigt dåligt insatt i hur man gör med höjning av timmerhus och vid isolering med ekofiber. Det kanske finns ett sätt så att det går att isolera nu och sedan höja i vår? Nån som vet?/H

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 17:56 »
Kommer det inte in väta så funkar precis vad som helst. Med tanke på inköp och arbete så är ju frågan om inte det lönar sig att elda mer. Låter eländigt att lägga ut spån/mineralull/halm för att sen ta bort det.

Ska du gjuta platta någonstans i framtiden så kan du ju köpa frigolit som du lägger över de rummen som ni utnyttjar mest. Torde ju vara det enklaste materialet att ta bort igen. Lägg mineralull närmast murstock bara.

Sen är det väl bara att dra på sig långkalsonger och kofta och banna sig själv att man var så snabb att riva ur isoleringen.   ;)

ES

Alces alces

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 dec-08 kl 18:10 »
Det där med fuktspärr tycker jag du ska skippa om det bara är för en säsong. Tänk på att ju längre ut mot uteluft du kommer i konstruktionen med en fuktspärr, desto större är risken att du får kondens. I vägg placeras den vanligen bakom ytskiktet, likaså i tak. Alltså torde det bli ganska svårt att lägga in den nu, då måste du ju in under bjälkar eller åsar.

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
« Svar #7 skrivet: 08 dec-08 kl 18:24 »
Lägger du upp ekofiber behöver du inte lägga fuktspärr alls. EPS tycker jag inte att man ska använda alls, det är ett vidrigt material. gjuter man platta lägger man Hasopor under. (www.hasgroup.no). Min takkonstruktion består av 40 cm ekofiber med diffusionsbromsande hampduk under. Över det förenklat undertak, 7 cm luftning, råspont, tjärpapp, stenläkt, sten.
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 08 dec-08 kl 23:13 »
Lägger du upp ekofiber behöver du inte lägga fuktspärr alls.

Håller med dig om cellplasten i sak men här handlade det om att lätt få bort isoleringen igen. De firmor jag sett som arbetar med ekofiber blåser in det. Tycker det verkar väldigt omständligt och dyrt att göra på det sättet.

Kanske trådstartaren kan meddela hur det går?

ES

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
« Svar #9 skrivet: 09 dec-08 kl 00:00 »
Jag säger som nån annan sa: elda extra i vinter.
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 09 dec-08 kl 20:04 »
Jag var helt utan isolering på vindsbjälklaget vintern 2001-2002. Det var inga större problem, tack vare att jag hade tätat en massa läckor i bjälklaget (runt skorstenen, i övergång mellan det ursprungliga huset och tillbyggnad osv), så var det faktiskt varmare än med den gamla isoleringen (10 cm sågspån på halva bjälklaget och 5-10 cm mineralull på andra halvan).

Heureka

• Småland
« Svar #11 skrivet: 10 dec-08 kl 20:03 »
Rapport om hur det gick: Vi har isolerat tillfälligt genom att lägga upp halmbalar på övervåningen. Ingen större ansträngning eftersom det är så litet. Kostade några hundra för halm och bensinpengar. I vår kan vi kasta ut balarna genom fönstret och börja odla svamp eller nåt idom. Hade tänkt ha dom som hästströ, men mössen lever loppan där uppe så vi får väl se vilket skick halmen är i om några månader....
Är glad att vi inte har helt oisolerat, det är ca 15 grader på morgonen ändå nu när det är några minus ute. Kallare behöver det inte vara med en liten i huset. /H

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 12 dec-08 kl 10:06 »
Bra val! Du skriver "vi" - varning för påökning i familjen om det är kallt inne!  ;)

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser