Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel/nätförvirrad  (läst 3482 gånger)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Stängsel/nätförvirrad
« skrivet: 08 sep-08 kl 14:41 »
Har läst runt hur andra har valt att stänga in sina dvärggetter och så bestämde vi oss för 130 cm högt lammnät, dvs nät med mindre maskor nertill. Ingen el inblandad alltså. Vi har kollat runt bland olika stängselförsäljare och så ringde jag granngårdens kundtjänst för två veckor sedan. Där fick jag uppgiften att de hade ett lammnät, 130cm högt på 50m-rulle för 845:- och ett 100m-rulle för 1595:-. Nu nrä jag ringde igen så kan de inte hitta att de skulle ha nå't sånt när i sitt sortiment ???. De kan iaf inte hitta nå't när de söker på lammnät eller bland fårnäten. Vi har ringt gunnebo, poda och nå'n till och det blir ju rätt så dyrt med frakten om de inte kan säljas genom granngården. Och ingen av dem har nå't som är 130 högt. Vi kan ju såklart ta en annan höjd, men det är bara så skumt.
Min fråga är vart ni som har 130cm lammnät har köpt det nånstans? Annars får det kanske bli ett 160 cm högt viltstängsel från gunnebo för 20:-/m. Är det helt onödigt till dvärggetter? Onödigt dyrt?
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 14:43 »
Poda har visst stängsel över 1 meter. Själv har jag 150cm lammnät runt hela gården, genom Poda.

www.poda.se ladda ner deras katalog, där finns på sidan 74-75 lammnät/ stängsel upp till 200cm dock hittar jag inte mitt 150cm,men det fanns bara i papeprskatalogen den gången också av nån anledning ???
« Senast ändrad: 08 sep-08 kl 14:47 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #2 skrivet: 09 sep-08 kl 13:56 »
Har suttit och ringt runt till en massa återförsäljare nu och ringde sist till Bole. www.bole.nu
De har stängsel som är 122 cm och ett som är 140 cm ssom jag undrar om de skulle funka. (Artnr 8336 och 8349, katalogen finns på hemsidan.) Båda har maskor som är 15x15 upptill och mindre nertill, men jag vet ju inte hur mycket mindre. De hade också ett lammnät för att lammen inte skulle ta sej igenom men då är det bara 100 högt. Då undrar man ju genast om de alltså tar sej igenom de andra näten. Hur små maskor måste det vara för att killingar inte ska kunna ta sej igenom? Räcker ett 122 cm högt nät om man inte har nå'n el till dvärggetter?
Vore ju dumt att beställa hem och sedan visar det sej att maskorna ändå är för stora trots att de var mindre nertill. Fast då kanske man kan lösa det på nå't sätt då. Vore ju bara så bra att få till det rätt på en gång.

Ja, ja. Är det nå'n som kan/ids svara så blir jag väldigt tacksam,
Anna
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #3 skrivet: 09 sep-08 kl 14:34 »
Storleken på de nedersta rutorna brukar vara hälften så stora som de översta, på mitten (ca 70 högt på alla stängsel) har du 2-3 rader med rutor som är ett mellanting mellan de största och de minsta. Så vet du bara hur stora de översta är går det att på ett ungefär räkna ut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #4 skrivet: 09 sep-08 kl 23:34 »
Men ska jag då tro att det kan funka med nå't av de två stängslena jag nämnde som hade 15x15 maskor upptill och mindre nertill? Det var när jag såg att de hade ett speciellt lammnät med ännu mindre maskor nertill som det slog mej att det kanske inte skulle räcka för killingarna. För varför skulle de annars tillverka ett speciellt lammstängsel då det redan var mindre maskor nertill på de vanliga stängslen... Ja, ni ser, kan man bli mer velig än såhär?!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #5 skrivet: 10 sep-08 kl 08:13 »
För att tjäna pengar kanske?


Ring dem och be dem mäta hålen i stängslet, så är problemet löst.
Det gjorde jag, jag fick poda till att ringa tillverkaren och be dem mäta hålen i nätet
medans jag stod brevid. Lägger man över 30 000:- på ett stängsel som ska hålla människor ute och ilskna hundar inne så vill jag vara säker på att jag fått rätt storlek på maskorna!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #6 skrivet: 10 sep-08 kl 19:41 »
Min erfarenhet av getter och stängsel säger att de sällan hoppar utan hellre kravlar under stängslet. 100 cm borde räcka gott och väl till dvärggetter. Jag har nät som är ca 110 cm till mina getter (av "normalstorlek", inga dvärgar). Fast dvärgarna kanske är duktigare på att hoppa?

Men, även mina killingar kryper igenom maskorna. De kröp till och med igenom maskorna i ett sk. "trädgårdsnät" med 5x7,5 cm stora maskor när de var riktigt små. Får de igenom huvudet så får de igenom resten...

Är det jätteviktigt att de håller sig på rätt sida stängslet skulle jag nog satsa på ett vanligt fårnät och komplettera det med hönsnät längst ner för killingarna. Det finns ju hönsnät i ganska smal bredd, sådant man brukar ha innanför villastaket t ex.


Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 20:51 »
Jag har en grupp dvärggetter, och de stannar innanför det galvade lammnätet 100 cm högt som du
funderat på. Vill du ha högre är det ju enkelt att sätta en eltråd över. Detta nät kan inte små killingar ta sig igenom. Funkar jättebra!

Torparmaja

  • Inlägg: 93
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #8 skrivet: 10 sep-08 kl 22:27 »

skulle jag nog satsa på ett vanligt fårnät och komplettera det med hönsnät längst ner för killingarna.


Det funkar bra !
jag har en gubbe, Tack.

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #9 skrivet: 10 sep-08 kl 23:20 »
Klarar sej alltså dvärggetter med 100 högt stängsel?! Eller är dina ovanligt snälla, Sandhult? ;) Vi ville slippa elen i hägnet vi gör inpå tomten så jag vill inte behöva sätta upp eltrådar efteråt omd et inte kulle funka. Men det hade ju varit toppen inte bara ekonomiskt om det skulle räcka med ett 100 högt lammnät. Annars måste man nästan upp på 140-160 för att få nät/stängsel med så små maskor nertill, och det känns ju lite onödigt om det skulle kunna funka med så lågt som 100.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #10 skrivet: 11 sep-08 kl 12:46 »
Mina dvärggetter har ett staket på 2 meter för att hålla dom på plats.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Sandshult

  • Inlägg: 48
    • Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #11 skrivet: 11 sep-08 kl 19:07 »
Det är viktigt att få getterna att trivas i hagen också. Hellst ska inte hagen vara för liten, men även en större hage som de är i länge vill de snart inte beta längre, är min erfarenhet. Man får räkna med lite utfodring av hö, sly eller grenar, om man inte har en jätte hage med varierad vegitation. De vill ha en liten hydda också mot regn, gärna flera eftersom de som står lägst i rang annars inte får komma in. Stenar, klätter-ställningar av trä( som man själv kan snickra ihop) är också populärt för dem att hoppa på eller hålla utkik ifrån! Hellst är det bra om man inte behöver ge dem kraftfoder, eftersom de blir så fixerade av det . ( Skriker och gapar tills man får nrvsammanbrott  ;D) Har man dräktiga getter och mjölkande så ska de givetvis få det de behöver.
Angående lammnätet , en meter högt kanske man ändå kan sätta en tråd med distansisolatorer över så den kommer en bit innanför nätet. Kanske inte ser så inbjudande ut att hoppa då? Du behöver kanske inte ha el  i  tråden? Eller spika dit träslanor över.
Vanligt fårnät går iallafall killingar igenom, men kan funka till vuxna men då måste en eltråd finnas på insidan ca 40cm från marken och ev en över nätet.
De är rätt så krävande de små liven, men fastnar man för dem står man ut med allt extra pyssel för de är ju så oemotståndliga imellanåt!!

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #12 skrivet: 11 sep-08 kl 22:49 »
Vi kommer nog att köra på ett lammnät/skogsplanteringsnät 160 högt med mindre maskor nertill och 1000 trådar (okay, jag överdrev, men kanske 22 st). Känns som att det är lika bra att slå på stora trumman direkt. Ser framför mej hur jag kommer hitta dem på grannens biltak eller nå't värre och ska vi lix köpa allt och sätta upp det så kan vi göra det rejält direkt. Kanske får ag blodad tand och vill skaffa nå'n lantrasget för att kunna mjölka om nå't år och då är det ju bra att det är högt. Körde förbi ett hägn med getter av normal storlek ikväll och saktade in för att kika på dem. De var alla utanför hagen men sprang och seglade över nätet i en fin båge lätt som en plätt när de såg oss. Som om de trodde att de gjorde nå't bus och vi kom på dem.
Ska bli otroligt spännande att få hem de små liven och lära känna dem. Jag har ju tänkt att jag ska kunna ta med dem på promenader i skogen runt oss på gamla vägar och stigar så de får lite ombyte varje dag mot hagen. Förhoppningsvis kommer de nöjt att stanna inne då övrig tid. Ni småler näkert när ni läser det, men låt mej leva i tron att det kommer att fungera fint ett litet tag till...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #13 skrivet: 08 okt-08 kl 01:38 »
skrattar gott. mina getter som jag tog hem i somras lyckades vi ha i hagen ca 30 sek innan dom rymde rakt igenom stängslet ...
vi har renstängsel med maskor nedtill 10*30. gick inte så bra...... Fick en rätt så kraftuttömmande jakt efter 3 små bergsgetter under 10 min innan vi fick tag i dom igen. sen fick jag komplettera med hönsnät på utsidan som var 1.8 m högt. till min fasa så höll dom på att rymma igen genom att ta fart och studsa upp i hörnorna på hagen, löste det rätt snabbt genom att bygga tak i varje hörna. bästa rådet jag kan ge är att inte göra upp ett stenröse eller lekställning i närheten av stängslet(dom hoppar ca 1.5 m rakt upp om dom blir rädda).
en mätt get är en lat get,då rymmer dom inte så gjärna. lycka till
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Vilse

  • Gäst
SV: Stängsel/nätförvirrad
« Svar #14 skrivet: 08 okt-08 kl 02:09 »
att dom trivs aer viktigt!
raett mat i hagen och dom stannar hemma, foerhoppningsvis! :)

haer nere down under saa aer det vanligt att man tjudrar getter och faar laengs vaegkanterna foer at faa vaegrenen ren fraan graes och ograes.
(nej, jag tycker INTE det aer ok at ha getter eller faar tjudrade laengs bilvaeg,,och jag ser mindre o mindre av detta, tack o lov!)
Getter o faar kan studsa raett bra oever staket och det haender at tjudrade djur hoppar oever staket som aer naera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
jbsdk

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser