Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fönsterputs!  (läst 43546 gånger)

Sanna

• Gäst
Fönsterputs!
« skrivet: 11 aug-05 kl 18:42 »
Någon som har ett recept på fönsterputs?

Vet att man kan använda t-sprit, men i så fall i vilka proportioner? Finns det några alternativ till t-röd?

Spikklubba

• -
Re:Fönsterputs!
« Svar #1 skrivet: 13 aug-05 kl 12:53 »
har en kompis som är fönsterputsare dom använder yes diskmedel . . . det  funkar för dom
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Grumphy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 aug-05 kl 13:58 »
Amoniak, vet dock inte proppotionerna för detta.

Använder mig själv av något låglöddrande tvättmedel som jag har tillhands när fönsterruterna knappt går att se igenom  ;)

Funkar för mig  ;D

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-05 kl 20:16 »
När jag var städare så använde vi också diskmedel. Jag tror att det går med vilket som, men man tar rätt mycket. T-spriten använder man väl när det är väldigt kallt ... eller. Om man inte har nån fönsterskrapa att skrapa med sen så kan man använda tidningspapper som man knölat i hop lite. Funkar uuutmärkt!! Men det kan trycksvärta ner det målade på fönsterramen om man inte ser upp.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 okt-05 kl 21:42 »
Sprit används om det är frost. Proffsen brukar ha endast vatten, får du inte rent med det, putsa oftare eller ta lite såpa.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Häxan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-05 kl 05:39 »
Yes är ingrediensen! Vid ingrodda fläckar hjälper rakblad. (då du använder rakblad måste det finnas vätska, då repar du inte det fina glaset).

Då jag har svårbortagliga fläckar (det som Yes inte får bort) använder jag Balsamterpentin, detta brukar lösa det mesta. Balsamterpentin är fett, Jag efter-tvättar med Yes. (såpa är oxå fett).

Proffset Häx

Angel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 okt-05 kl 19:01 »
Hepp!

De sista 15 åren har jag inte köpt en droppe fönsterputs  ;D
Jag tar hett vatten, diskmedel (Yes är utmärkt så jag håller med föregående) och som kronan på verket en skvätt ättika.
Mått si och så ... njä ... tar på måfå  ;)
"Receptet" kommer från en fönsterputsarfirma som jag knäckte lite extra åt för mååååånga år sen  ;D

Nu är det säkert de som höjer ett ögonbryn för ättikan men den gör att fönsterna blir riktigt blanka och fina (precis som trycksvärtan bidrar med). Sen kan jag säga att flugorna inte är så värst glada för fönsterna efter en puts  ;) Doften av ättika sitter väl kvar kan jag tro ...

Mot de ingrodda prickarna räcker det att gnida med en svamp med den blandningen ...

Denna blandning är också provad en kall vinterdag .. sent på det med julstädningen ett år  :-[ ... hade inga som helst problem...

Lycka till nu

Angel

Ekub

SV: Fönsterputs!
« Svar #7 skrivet: 08 feb-10 kl 11:29 »
Toppen! Letade efter något att putsa fönsterna med, håller nämligen på att flyttstäda. Funderade över yes, såpa och ättika faktiskt, kanske inte går att blanda alla men det var det jag hade hemma  ;D Har ättika samma funktion som t-röd när det gäller frost? Är ju snö och minus ute nu. Har en flaska rödsprit i skåpet såg jag nu med, vad man nu har det till ??? Kan ju inte hålla reda på alla spritsorter o:)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 feb-10 kl 11:40 »
rödsprit har man till stormkök som bränsle tex...
Fjäderfän och kaniner

Johannes

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 feb-10 kl 12:02 »
Ja man behöver inte köpa några dyra fönsterputsmedel och så kan man ta gamla Dagens Nyheter och sprida runt smutsen med.
Flyttstädning är ju ända tillfället då det överhuvudtaget finns anledning att putsa fönstren!

Ekub

« Svar #10 skrivet: 08 feb-10 kl 21:17 »
Dem blev jäkligt fina, missade på något ställe men annars är dem så gott som nya  8) yes, ättika och hett vatten blanda ja, inte i den ordningen bara   :-[

mig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 mar-10 kl 19:20 »
Microfibertrasa och ljummet  vatten= inga ränder och inte heller flammigt. Vi använder ingen skrapa heller utan torkar torrt med gamla tygblöjor, de suger bra.

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 mar-10 kl 19:04 »
Använder bara vatten och ättika, torkar med trasa och putsar (om jag känner mig mycket energisk  o:)) sedan med hopknycklat tidningspapper. Men inte alls ofta........

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 29 apr-10 kl 19:29 »
Amoniak, vet dock inte proppotionerna för detta.

Åtminstone lut kan göra att fönstren blir etsade och förstörda. Skulle även vara försiktig med ammoniak.

corona

• -
    • Årbo Gård
SV: Re:Fönsterputs!
« Svar #14 skrivet: 02 jul-10 kl 15:19 »
Jag tar hett vatten, diskmedel (Yes är utmärkt så jag håller med föregående)

(...)

Mått si och så ... njä ... tar på måfå  ;)

Kan bara hålla med!!!  :)
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

mitzy123

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 02 jul-10 kl 16:40 »
 o:) Hej ! Enligt den äldre generationen får man de blankaste fönstren genom att efterputsa med vanligt tidningspapper .
Ett par droppar Yes i ljummet vatten och därefter fönsterskrapa plus efterputs med tidningspapper . T - sprit lär vara bra att använda på vintern .

SOL-hälsning Anita

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 02 jul-10 kl 21:49 »
Tänk på att det inte är någon mening att blanda alkaliska och sura rengöringsmedel (t ex såpa + ättika), det slutar bara med att de neutraliserar varandra.

Vad för slags fönsterputsmedel man ska ta till beror naturligtvis på vilken slags smuts man vill få bort från fönstren. Om det rör sig om flottigt matos, sot, trafiksmuts och sånt, så fungerar alkaliska rengöringsmedel (såpa, handdiskmedel, allrengöring, tvål osv) utmärkt. Sura medel som ättika kan vara bra på rost, kalk mm (kan förekomma t ex i närheten av dammande cementfabriker, gruskrossar, järnväg). Och om det bara är torr dammig smuts går det bra med rent vatten.

Mata

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 26 jul-10 kl 12:43 »
How To Make Non Toxic Cleaners

Bland annat fönsterputs, men också annat.

Crent

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 07 okt-14 kl 10:39 »
Jobbar själv som fönsterputsare och har gjort så i många år. Det finns många "husmorsknep" som cirkulerar och som många är snabba på att haka på. Själv brukade jag skoja med mina kunder och säga att jag hade äggula i mitt vatten för att det gav en mycket glansigare yta, mer lyster till rutan. Man blev förvånad av hur många som faktiskt gick på det och hur svårt det var att sedan övertyga dom om att jag bara skojade :)

Men det som dom allra flesta fönsterputsare använder i sitt vatten (den särklass vanligaste frågan man får när man är hos kund) är Diskmedel, och då framförallt YES, vilket har visat sig vara drygast. Det finns dock en del fönsterputsare som nördar er sig och tar fram egna blandningar för att det känns bättre, men resultatet brukar det inte vara någon skillnad på. Diskmedlet har två funktioner kan man säga, det ena är ju givetvis att lösa upp smutts, och det andra är att det binder vattnet så att det ligger kvar på rutan, och det är viktigt, för har man för lite diskmedel i sitt vatten (för mycket är inte heller bra, då det skummar för mycket) så kommer vattnet att rinna av för snabbt och då blir det gärna torrstreck, och torrstreck ser aldrig bra ut.

Om det är kallt, använd spolarvätska i vattnet så att det inte fryser. Undvik allt för varmt vatten, det kan nämligen frysa snabbare än kallt. Va? det låter ju konstigt tänker du. Ja, vid första tanken, men om vattnet är för varmt så dunstar det bort snabbt och det i sin tur gör att det blir mindre vatten kvar på rutan och mindre vatten fryser snabbare än mycket vatten...men det är dock skönare att för händerna att arbeta med varmt vatten..så det är en avvägning.

MEN, allt handlar inte om vad man har i vattnet. Har man dåliga verktyg så kvittar det om man har rätt "blandning" i vattnet. När man putsar fönster så använder man sig av en Skviss eller fönsterputsskrapa, om gummit är dåligt, så blir resultatet dåligt. Gummi är en färskvara. Tänk på vad som händer med osten om du låter den stå framme för länge hemma på bordet. Den blir torr och hård. Samma sak med Gummi. 3-4 månader i ett städskåp gör inga underverk för er fönsterputsar gummi. Det slits också, så man kan inte använda samma gummi i all oändlighet. Så köp en skviss som du kan byta gummi på, så att du alltid har ett färskt oslitet gummi. Det tillsammans med  diskmedel i vattnet är allt man behöver 90 % av gångerna. Det finns ingen anledning att polera av fönsterna efteråt med tidningspapper eller dylikt om man inte känner att man har något bättre för sig och vill krångla till det...Sen kan det vara bra att ha en trasa av något slag som är torr och inte fäller som man kan  torka av kanterna med! Klart och betalt :) Sen är det inte direkt dyrt heller att anlita en fönsterputsare som mig tex http://crent.se och utnyttja RUT-avdraget som ger 50%

jr:son

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 okt-14 kl 22:16 »
Diskmedlet har två funktioner kan man säga, det ena är ju givetvis att lösa upp smutts, och det andra är att det binder vattnet så att det ligger kvar på rutan, och det är viktigt, för har man för lite diskmedel i sitt vatten (för mycket är inte heller bra, då det skummar för mycket) så kommer vattnet att rinna av för snabbt och då blir det gärna torrstreck, och torrstreck ser aldrig bra ut.

Diskmedel binder inte vattnet,
diskmedlet sänker däremot vattnets ytspänning - så helt tvärtom rinner en vatten-diskmedel blandning snabbare ner rutan än bara vatten.
Men det har andra fördelar, som du får läsa om här -
det kan ju alltid vara bra att lära sig något nytt trots många år i branschen  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser