Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåtunga i Sverige  (läst 12086 gånger)

Goatgirl 1

• -
SV: Blåtunga i Sverige
« Svar #60 skrivet: 24 sep-08 kl 14:46 »
nu har blåtunga kommit till skåne också :( vi ringde jordbruksverket idag, dom ska komma o vaccinera om nån vecka..inte denna veckan men kan bli redan nästa vecka..bara det blir så fort som möjligt så jag får behålla mina älskade getter!

Solstrålen

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 24 sep-08 kl 18:26 »
Hej
Gäller det i hela Skåne?
Du kanske finns inom spärrområdet Hörby?

Goatgirl 1

• -
« Svar #62 skrivet: 24 sep-08 kl 19:42 »
Jag vet inte hur långt det gäller, men jag bor iallafall utanför malmö. Så det är rätt långt ifrån hörby.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #63 skrivet: 24 sep-08 kl 20:00 »
Det finns karta på sjv.se med tydlig markering var i skåne området är.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Alore

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 25 sep-08 kl 23:15 »
Får man någon ersättning för de djur som SJV avlivar?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #65 skrivet: 26 sep-08 kl 00:38 »
Ersättning betalas ut sedan djuren värderas av värderingsman.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #66 skrivet: 12 okt-08 kl 15:19 »
Citera
VETERINÄRER SLÅR LARM

Vaccination mot Blåtunga verkningslös – slöseri med skattepengar!

- Stoppa omedelbart den pågående vaccinationskampanjen mot Blåtunga. Den är onödig, stressar djuren, fördyrande för djurägarna – och är ett stort slöseri med skattebetalarnas pengar!

Mer på http://www.veterinarer.se/

Goatgirl 1

• -
« Svar #67 skrivet: 12 okt-08 kl 18:35 »
Jag tycker det är bra att alla har tagit blåtunga på allvar och har vaccinerat så mycket som dom har gjort. Dom har gjort samma sak i Tyskland. Sjv har skrivit på sin hemsida såhär
"Exempelvis hade Tyskland under september månad förra året 10 000 fall av blåtunga. I september i år har de haft endast 700 konstaterade fall. Landet har en tvåårig sjukdomshistoria och den sjunkande siffran beror på en kombination av årets vaccinationsarbete och den naturliga immunitet som många djur har efter genomgången sjukdom."

Jag tycker bara det är synd nu att sjv inte ska vaccinera på ställen som har 10 djur eller mindre. Jag har 3 getter som jag vill ha vaccinerade.

Alore

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 12 okt-08 kl 21:20 »

Jag tycker bara det är synd nu att sjv inte ska vaccinera på ställen som har 10 djur eller mindre. Jag har 3 getter som jag vill ha vaccinerade.

Ska de inte? När bestämdes det? Jag fick ju brev i september om att de skulle hit och vaccinera...

Mmmm

• Övriga världen

Goatgirl 1

• -
« Svar #70 skrivet: 13 okt-08 kl 02:37 »
Ska de inte? När bestämdes det? Jag fick ju brev i september om att de skulle hit och vaccinera...

Kommer inte ihåg när. Men läser ju på deras hemsida varje dag, det var inte så längesen det stod. Dom har alldeles för många att vaccinera. Sen vet jag inte om det var inom zonen eller om det var utanför. Dom ville ju vaccinera i utkanterna för att se hur mycket det har spridit sig. Men jag hittade sidan där det står:
http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/blatungaijonkopingslanpaverkaromradenochvaccinationsstrategi.5.694182f211c99670d3c80002415.html

Alore

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 13 okt-08 kl 10:10 »
Kommer inte ihåg när. Men läser ju på deras hemsida varje dag, det var inte så längesen det stod. Dom har alldeles för många att vaccinera. Sen vet jag inte om det var inom zonen eller om det var utanför. Dom ville ju vaccinera i utkanterna för att se hur mycket det har spridit sig. Men jag hittade sidan där det står:
http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/blatungaijonkopingslanpaverkaromradenochvaccinationsstrategi.5.694182f211c99670d3c80002415.html

Vi bor bara en mil från spärrområdet, så vi får väl se om de kommer hit...

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #72 skrivet: 13 okt-08 kl 13:07 »
Vi ligger oxå i en smittzon nu (Jkp län) men i vår dagstidning så har jordbruksverket skrivit att man måste ha minst 10 djur för att de ska vaccinera. ???
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #73 skrivet: 13 okt-08 kl 13:12 »
     SÅ HÄR STÅR DET PÅ JORDBRUKSVERKETS SIDA IDAG: För att påskynda vaccineringen kommer inte besättningar med tio djur eller färre att omfattas av vaccinationskampanjen fortsättningsvis.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Goatgirl 1

• -
« Svar #74 skrivet: 13 okt-08 kl 17:16 »
     SÅ HÄR STÅR DET PÅ JORDBRUKSVERKETS SIDA IDAG: För att påskynda vaccineringen kommer inte besättningar med tio djur eller färre att omfattas av vaccinationskampanjen fortsättningsvis.

Vi fick hem en lapp idag där det stod samma sak, den blev skickad den 7:e. Så det bestämdes då att dom inte skulle vaccinera om man inte har fler än 10 djur. Det du skrev var förresten med i den länken jag skickade, den informationen kom in på sjv den 9:e tror jag.

Mmmm

• Övriga världen
« Senast ändrad: 14 okt-08 kl 16:48 av Mmmm »

Zeb

« Svar #76 skrivet: 14 okt-08 kl 22:17 »
Mmmm så skall det låta
Det enda vi har att vara rädda för är rädslan själv, äntligen börjar någon ifrågasätta denna idiotiska kampanj.
Bara en massa onödiga kostnader, och stress för djuren.
Man måste kritiskt granska varför vi varje höst råkar ut för en ny hemsk sjukdom ???

ninna b

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 15 okt-08 kl 22:38 »
Ja, Jesus, vilket ståhej och så flata vi är som villigt låter våra djur vaccineras med ett medel som man egentligen vet väldigt lite om.

Gladast är väl läkemedelstillverkaren som tjänar storkovan.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #78 skrivet: 16 okt-08 kl 07:01 »
Jag tycker det är bra att alla har tagit blåtunga på allvar och har vaccinerat så mycket som dom har gjort. Dom har gjort samma sak i Tyskland. Sjv har skrivit på sin hemsida såhär
"Exempelvis hade Tyskland under september månad förra året 10 000 fall av blåtunga. I september i år har de haft endast 700 konstaterade fall. Landet har en tvåårig sjukdomshistoria och den sjunkande siffran beror på en kombination av årets vaccinationsarbete och den naturliga immunitet som många djur har efter genomgången sjukdom."

Att de har gjort samma sak i Tyskland betyder ju inte bara därför att det skulle vara bra, eller hur?!

Vaccinationsarbete eller naturlig immunitet! Ja, då är frågan varför vi ska vaccinera! Allt handlar om pengar och politik! Jag är i alla fall väldigt glad att jag inte är tvingad till att vaccinera då jag sållar mig till dem som är skeptiska till denna vaccineringshysteri!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

annica

« Svar #79 skrivet: 16 okt-08 kl 12:28 »
Jag håller med dig Exotica!
Tyvärr blir det sådan hysteri i sådana här fall. Jag uppmanar alla att läsa "jag skäms över min yrkeskår" se tidigare inlägg. 
Vi måste lita mer på naturen och på vår egen kunskap.   ;)
Hälsningar Annica
"bondmora" söder om enköping som har katter,åsbohöns och jämtgetter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser