VETERINÄRER SLÅR LARMVaccination mot Blåtunga verkningslös – slöseri med skattepengar!- Stoppa omedelbart den pågående vaccinationskampanjen mot Blåtunga. Den är onödig, stressar djuren, fördyrande för djurägarna – och är ett stort slöseri med skattebetalarnas pengar!
Jag tycker bara det är synd nu att sjv inte ska vaccinera på ställen som har 10 djur eller mindre. Jag har 3 getter som jag vill ha vaccinerade.
Jag tycker det är bra att alla har tagit blåtunga på allvar och har vaccinerat så mycket som dom har gjort.
Ska de inte? När bestämdes det? Jag fick ju brev i september om att de skulle hit och vaccinera...
Kommer inte ihåg när. Men läser ju på deras hemsida varje dag, det var inte så längesen det stod. Dom har alldeles för många att vaccinera. Sen vet jag inte om det var inom zonen eller om det var utanför. Dom ville ju vaccinera i utkanterna för att se hur mycket det har spridit sig. Men jag hittade sidan där det står:http://www.sjv.se/nyhetsarkiv/nyheter/blatungaijonkopingslanpaverkaromradenochvaccinationsstrategi.5.694182f211c99670d3c80002415.html
SÅ HÄR STÅR DET PÅ JORDBRUKSVERKETS SIDA IDAG: För att påskynda vaccineringen kommer inte besättningar med tio djur eller färre att omfattas av vaccinationskampanjen fortsättningsvis.
Jag tycker det är bra att alla har tagit blåtunga på allvar och har vaccinerat så mycket som dom har gjort. Dom har gjort samma sak i Tyskland. Sjv har skrivit på sin hemsida såhär "Exempelvis hade Tyskland under september månad förra året 10 000 fall av blåtunga. I september i år har de haft endast 700 konstaterade fall. Landet har en tvåårig sjukdomshistoria och den sjunkande siffran beror på en kombination av årets vaccinationsarbete och den naturliga immunitet som många djur har efter genomgången sjukdom."