Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvbetäckt gylta.  (läst 4566 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Tjuvbetäckt gylta.
« skrivet: 06 sep-08 kl 17:58 »
Min lilla Madicken ska betäckas för första gången i November, men den lilla damen vill tydligen inte vänta.  :-[
I går under dagen smet hon in till galten och av geggan runt baken  :P att dömma så har det det har blivit en fullbordad betäckning.
Att hon blev betäck nu i stället är ju inte hela världen, men hon valde fel galt!!
Hon gick in till sin helbror.  :o

Så vad ska jag göra.  ???
* Ska jag låta henne föda kultingarna och iskallt slå ihjäl dom för att betäcka om henne med den rätta galten?
* Ska jag låta henne föda dom och sälja dom billigare eftersom det är en hård inavel?
* Tror ni att en abortspruta för hund kan fungera på en minigris?

Ge mig lite råd om hur jag ska göra.
Det är en mycket värdefull och trevlig liten sugga som jag är väldigt rädd om.

Det bästa vore ju om hon brunstade om.... :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Tjuvbetäckt gylta.
« Svar #1 skrivet: 06 sep-08 kl 18:00 »
Men ring veterinären o fråga istället!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 18:04 »
Men ring veterinären o fråga istället!

Självklart ska jag göra det, men det är ju helg nu.  ;)
Jag ville bara höra era åsikter.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

lialan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 sep-08 kl 20:38 »
Utan att kunna något egentligen om avel, så är min första tanke abort.
hundsprutan borde funka. eller abortpiller för människor?
Vi funkar ju väldigt lika, speciellt i början av en graviditet.

Ska de inte avlas på så funkar ju att sälja dem, men du förlorar i tid..

Alternativ ett har jag svårt att se dig genomföra ;)

hoppas det löser sig!
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 23:56 »
Varför inte vänta och se?
Blir det kultingar så föd upp dom och slakta.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 07 sep-08 kl 00:06 »
Jag säger detsamma, antingen dagen efter piller för människor eller föd upp och sälj som BARF.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ingvar2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 sep-08 kl 09:46 »

Det var ju min första tanke också...men det är väl en minigris?? Det är nog haken misstänker jag.. :)

AnnaPanna_is_back

« Svar #7 skrivet: 07 sep-08 kl 09:49 »
Jag måste nog säga att jag inte röstar för varken alt. 1 el. 2, utan hoppas på alt. 3.
Det finns nog med inavel bland minigrisarna, så jag tycker inte du ska bidra till det!
Även om du säljer dem billigare så vet du inte vad köparen gör med dem sen.. typ avlar vidare eller liknande.
Det finns ju de som absolut inte ska avla, men gör det sen ändå ;).

Hoppas på att abortspruta el. dyl fungerar, men mest hoppas jag på att det "inte tog sig".

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 07 sep-08 kl 10:21 »
Jag måste nog säga att jag inte röstar för varken alt. 1 el. 2, utan hoppas på alt. 3.
Det finns nog med inavel bland minigrisarna, så jag tycker inte du ska bidra till det!
Även om du säljer dem billigare så vet du inte vad köparen gör med dem sen.. typ avlar vidare eller liknande.
Det finns ju de som absolut inte ska avla, men gör det sen ändå ;).

Hoppas på att abortspruta el. dyl fungerar, men mest hoppas jag på att det "inte tog sig".

Ja, det bästa vore ju om hon brunstade om. Vilket jag också hoppas på.
Jag ska ringa och rådgöra med vet. i morgon för att få lite mera info om abortspruta och hur länge man i så fall kan vänta med att ge henne en. (utifall hon brunstar om)

Om det inte går så får vi hoppas att kullen bara består av galtar.  ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 07 sep-08 kl 10:25 »

Att föda upp minigrisar till slakt skulle jag aldrig klara av.
Det finns inte i min värld.  :-[

Dessutom är det livstid karens på narkospreparatet som används vid kastrering.  ;)

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #10 skrivet: 07 sep-08 kl 16:51 »
Missade att det var minigris det handlade om.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 07 sep-08 kl 18:00 »
Missade att det var minigris det handlade om.

Det är ju inte så lätt att veta. Jag borde ju ha skrivit det.  ;)

Men visst kan man föda upp minigrisar till slakt, men JAG skulle inte kunna det.  :-[

jentora

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 07 sep-08 kl 23:41 »
Oj då... hade jag varit du så hade jag nog försökt göra en abort om det går. det är nog snällare än att låta henne föda dom och sen ha ihjäl dom. Sälja dom sen kanske inte blir så bra heller.. Så typiskt att hon tog fel... Hoppas att veterinären kan hjälpa dig i morgon!
Bor på liten gård med sambo, son, dotter, svärfar, Am. Paint, Shettis, två minigrisar, katt, hönor och gärna får i framtiden!!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 08 sep-08 kl 12:32 »
Att det går att sterilisera suggor är jag övertygad om, men är det praktiskt och ekonomiskt genomförbart?!

Ifall att det inte går att abortera och det skulle gå att garantera att det inte avlades vidare på varken galtar eller suggor så ...
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 08 sep-08 kl 12:58 »
Att det går att sterilisera suggor är jag övertygad om, men är det praktiskt och ekonomiskt genomförbart?!

Ifall att det inte går att abortera och det skulle gå att garantera att det inte avlades vidare på varken galtar eller suggor så ...

Visst kan man sterilicera suggor, men det är dyrt. Ca 4-6000 kr.
Madicken är mycket värdefull och är en blivande avelssugga så hon ska inte steriliceras.

OM hon nu måste föda sina kultingar i alla fall så ska de självklart inte avlas vidare på.
Det är därför som jag i sa fall hoppas på att det bara blir galtar......

Jag ska nu ringa till vet. för att få lite råd.
Återkommer när jag vet lite mera.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #15 skrivet: 08 sep-08 kl 13:16 »
Nu har jag pratat med veterinären som skrattade lite åt mig.
I normala fall VILL man ju få sina suggor dräktiga.   ;D

Hon trodde inte att det är omöjligt att ge en abortspruta, men hon ska ta reda på vilket som är lämpligast att använda. För hund eller häst. ::) samt vilken dosering som i så fall skall ges.
"Dagen-efter-piller" fanns inte åt djur.

Det var i alla fall ingen panik att det ska ske just nu. På hund och häst behöver det gå minst 1 vecka så att det hinner bildas gulkroppar (början till foster) som preparatet kan "attackera"
På hund kan man ge en abortspruta ända upp till 35 dagar efter en parning.  :o

Så än finns det hopp!  :D
Jag glömde bara att fråga vad det kostar. Vi har redan kris i våran ekonomi.  :-\

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 08 sep-08 kl 13:20 »
En abortspruta till hund kostar mellan 500 och 1500:- Måste ju blir detsamma för gris tycker man ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #17 skrivet: 08 sep-08 kl 13:28 »
En abortspruta till hund kostar mellan 500 och 1500:- Måste ju blir detsamma för gris tycker man ???

Ja, det borde det bli om det inte jämförs med häst. Vad kan det då kosta ???

Som en parantes kan jag berätta att det kan även kosta lika mycket att kastrera en gris som det gör för en hund. (beroende på vilken vet. man vänder sig till)

Jag skulle hjälpa en person att få tag på en vet. nära henne som kunde kastrera henne 12 veckorsgris. Det skulle kosta 2500 kr  :o
En katt (hane) kostar ca 4-500 kr att kastrera.  :-\

I bland vet man inte riktigt vilket djur grisen är.  :-X

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 08 sep-08 kl 15:20 »
Ja, det borde det bli om det inte jämförs med häst. Vad kan det då kosta ???

Som en parantes kan jag berätta att det kan även kosta lika mycket att kastrera en gris som det gör för en hund. (beroende på vilken vet. man vänder sig till)

Jag skulle hjälpa en person att få tag på en vet. nära henne som kunde kastrera henne 12 veckorsgris. Det skulle kosta 2500 kr  :o
En katt (hane) kostar ca 4-500 kr att kastrera.  :-\

I bland vet man inte riktigt vilket djur grisen är.  :-X

Shit vilka summor, och ändå räknas grisen som det djur som mest liknar människan, borde inte vara så svårt med läkemedel etc då tycker man  ::)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #19 skrivet: 08 sep-08 kl 15:31 »
(beroende på vilken vet. man vänder sig till)

Det finns ju lite trådar här på forumet som handlar just om veterinärer och kostnaden det medför. Ibland tycker jag att det känns som folk sätter en ära i att det är OK att betala ett överpris till veterinärer, att det är synonymt med dyr veterinär = bra veterinär, billig veterinär = dålig veterinär! Jag tror dessutom att många inte vågar fråga vad olika saker kostar (ungefär som ingen vill säga att man hellre tar den billigare likkistan  ;)) för då kommer det att tolkas som om man inte bryr sig om sitt djur eller vill dess bästa.

Hoppas på det bästa och billigaste för dig och din gylta! Annars kan vi ju alltid sälja dem till Finland för där finns det ju inte så många inavlade minigrisar  ;D (OBS! Skämt!)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Septentrial

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser