Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lastpallar under djupströbädd?  (läst 4720 gånger)

Alore

• Gäst
Lastpallar under djupströbädd?
« skrivet: 06 sep-08 kl 10:11 »
Vi håller på att förbereda för vintern och än så länge har vi kommit fram till att vi ska ha djupströbädd. Men längst in i boxen där vi ska ha getterna ligger ett antal lastpallar på golvet. Rent spontant känns det som att det skulle kunna vara bra att ha dem där eftersom de gör att getterna kommer upp en bit från marken och slipper det drag som eventuellt blir genom springorna (det är en gaaammal ladugård som inte är världens tätaste). Vad tror ni om det? Och måste lastpallarna isåfall impregneras med något för att inte ruttna?

I resten av boxen är det jordgolv. Det är en hel del sten i så jag vet inte hur det går att gräva ur boxen till våren. Men det får väl lösa sig... Vi kommer också ha ett flertal hyllor i olika höjd som getterna kan hoppa upp och sova på förresten, så jag tror inte de kommer sova på marken alls. Men lastpallar kanske är bra ändå? Några tankar?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Lastpallar under djupströbädd?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-08 kl 10:51 »
Två saker som inte är bra med att ha lastpallar under ströbädden är

-risken för att getterna trampar igenom bädden och skadar sig i spaltmellanrummen på lastpallarna
-men det sämsta är att pallarna kommer att "kyla ströbädden" så att temperaturen blir för låg och den inte brinner ihop,
då blir bädden kladdig och tråkig hur du är strör den  :-\

Mitt råd är att ta bort lastpallarna.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 sep-08 kl 12:12 »
Ja, det där med att de trampar igenom hade vi isåfall tänkt lösa genom att sätta fler bräder, men du har ju absolut en poäng i att bädden blir kallare... Då plockar vi bort dem :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 12 sep-08 kl 03:29 »
Djupströbäddar fungerar bäst direkt på cementen.  En gång provade jag att bottna med en massa grenar, och det fungerade under vintern, men en hjälpsam medmänniska skulle överraska mig och hivade ut den ensam, så jag såg aldrig hur det såg ut mellan grenarna.  Lastpallar innehåller spik, och blir säkert jobbiga att ta ut i vår.  Jag skulle ta ut dem.

Som komplement till strö av strå :) kan man använda såg- eller kutterspån.  Antingen i botten eller strö i lite i taget ovanifrån.

Getter kissar mindre än många andra djurslag, så man får se upp så inte bädden blir för torr.  Då kan det bli diverse mögel i den.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alore

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 14:24 »
Vi har jordgolv i boxen, inte cement. Kan det bli några problem pga det?

Okj, inte för torr. Och inte för sunkig. Hur ska man veta vad som är lagom? Och ska man lägga in lite ny halm varje dag eller en gång i veckan eller vad är lagom?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 17:48 »
Getter drar ner hö som de själva drar omkring med fötterna.  Oftast behöver man inte göra så mycket mer än att kolla att inte bädden luktar för illa.  Då kan man lägga på något mera.  Runt vattenhinken brukar det bli för blött, resten av bädden för torr.  Så jag brukade flytta vattenhinken ibland!  :)

Jordgolv, tja, då blir det en steglös övergång mellan ströbädd - dynga - jord.  Det märker Du efter ett par utkörningar, att Du kommer att gräva ut mer och mer innan det ser rent ut.  Men jord blandad med urin/pressvatten blir fin kompost, så det är bara att ösa på!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #6 skrivet: 18 feb-10 kl 22:51 »
Om man har jordgolv och ströbädd ovanpå... kan maskar och andra småkryp lockas dit av värmen  från den brinnande bädden så att man kan ha höns inne hos getterna då på vintern som käkar dem?   ;D
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 19 feb-10 kl 03:24 »
Om man har jordgolv och ströbädd ovanpå... kan maskar och andra småkryp lockas dit av värmen  från den brinnande bädden så att man kan ha höns inne hos getterna då på vintern som käkar dem?   ;D
Fiffigt tänkt, men i verkligheten inte så bra.
En djupströbädd ska man helst inte röra alls i eftersom då kan det komma fram otäcka bakterier som tar död på getterna.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #8 skrivet: 19 feb-10 kl 08:55 »
Fiffigt tänkt, men i verkligheten inte så bra.
En djupströbädd ska man helst inte röra alls i eftersom då kan det komma fram otäcka bakterier som tar död på getterna.

Ah, ok. Ärligt talat tänkte jag inte ut det själv. Det finns bönder i USA som skrivit om förfarandet. Fast i varmare nejder än Sverige.  :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 20 feb-10 kl 17:43 »
Om man börjar röra i en välfungerande djupstöbädd men inte avlägsnar hela genast kan man nästa dag finna den aktuella byggnaden i lågor!
En djupsröbädd är och skall vara varm men tar man och gräver i den så kommer mer syre till och sen tar det i värsta fall fyr med en kraft som ärv svår att släcka även med proffs-grejjor!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 20 feb-10 kl 17:51 »
Är ganska övertygad om att det är en skröna att en djupströbädd eller en kompost kan spontanantända, men om någon kan leta fram ett konkret exempel så, gör gärna det.

Däremot riskerar man att sjukdomsalstrare får ett onödigt bra tillväxtklimat när de kommer upp till ytan och får lagom men värme, de dör när det är för varmt, och växer inte när det är för kallt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-10 kl 19:59 »
Är ganska övertygad om att det är en skröna att en djupströbädd eller en kompost kan spontanantända, men om någon kan leta fram ett konkret exempel så, gör gärna det.

Kan inte stå till tjänst med precis en djupströbädd eller kompost, men vid Bobergs valltork brukade det regelbundet ta fyr i böshögarna.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 20 feb-10 kl 20:04 »
De lär ju vara väsentligt torrare. Ju våtare desto mindre risk för brand såklart. Vatten brinner mycket dåligt  ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 20 feb-10 kl 20:08 »
Jag vet en tjej som fick ta hem brandkåren för hästdynghögen som låg mot stallväggen av trä gjorde så det började pyra i väggen.
                                                Mvh
                                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 20 feb-10 kl 20:21 »
Återigen, då var det inte dyngan som brann, utan trät, som var torrt nog för att brinna. En friliggande hög är jag övertygad om att antingen är för våt för att en eld ska startas, eller så pågår ingen nedbrytning som höjer temperaturen om det skulle vara torrt.

Självklart ska man vara försiktig med hur man förvarar sin gödsel, om inte annat så finns det lagar om vad som är tillåtet, men med sunt förnuft borde det vara riskfritt. Jag har varit i närheten av ett flertal gödselstackar och komposthögar i 30 år, och visst har det ångat om dem, men ingen har varit i närheten av att självantändas.

En torr halmgödsel eller spångödsel går säkert att tända på, men brinner sannolikt dåligt. Våt gödsel går garanterat inte att tända utan avsevärda mängder eldfarlig vätska. Om någon vill kan vi göra experiment till sommaren.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 20 feb-10 kl 20:55 »
Men det var ju byggnaden som ströbädden fanns i som Torptomten (tror jag det var) varnade för att den skulle kunna ta eld ;)
                                                                   Mvh
                                                                Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 20 feb-10 kl 21:24 »
Ja, men man bör ju ha betonggolv, och betong i nederkanten av väggen, så att ströbädden inte kommer i kontakt med organiskt material, och då borde det inte vara något problem. Tycker inte att vi ska skrämma upp alla människor så att de inte vågar använda djupströbäddar, eller är rädda för att ha en gödselstack.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 20 feb-10 kl 21:44 »
Ja, men man bör ju ha betonggolv, och betong i nederkanten av väggen, så att ströbädden inte kommer i kontakt med organiskt material, och då borde det inte vara något problem. Tycker inte att vi ska skrämma upp alla människor så att de inte vågar använda djupströbäddar, eller är rädda för att ha en gödselstack.
Jag har djupströbädd i träbyggnader också och är inte så rädd ;), men det var väl att rota i bädden så syre kommer åt som skulle kunna vara farligt? Och det undviker man ju pga Gasbrandsbakterier ändå.
                                                           Mvh
                                                        Charlotte

trädman

« Svar #18 skrivet: 20 feb-10 kl 21:48 »
Jag tycker det fungerat bättre än väntat att inte ha betong under djupströbädden. Det följer med oväntat lite av underliggande mo när man lastar ut gödseln. Däremot behöver väggarnas nedre del vara rötbeständiga och av ett material som också tål påfrestningarna när man lastar ut djupströbädden maskinellt, förslagsvis armerad betong.

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser