Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gasolspis  (läst 5850 gånger)

ullhund

gasolspis
« skrivet: 05 sep-08 kl 16:37 »
Vad gäller vi instalation av gasol spis i privat bostd ?

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: gasolspis
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 16:57 »
Ingen aning.. men jag har min gashäll installerad.. vanligt normalt vett och följa regler (om det finns nåra?)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Winnie

« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 19:47 »
Saxat från räddningsverkets hemsida:

1.Flaskorna ställs helst utanför huset, men får stå inne om man vill.
2.På flaskan sätter man en manometer som man kontrollerar tätheten i systemet med var gång man byter flaska. MYCKET billig liv- och brandförsäkring, överlägsen alla gasvarnare som förebyggande skydd.
3.Efter manometern sätter man en reducerventil.
4.Efter reducerventilen sätter man en gasolslang som vanligen är orange. Slangen ska klara -30°C vilket syns på slangen genom att den är märkt med "-30 °" eller "kaltbeständig".
5.Slangen ska med slangnippel fästas på rörledningen som leder till gasapparaten. Rörledningen kan man köpa på rulle och dras helst i ett stycke hela vägen till gasapparaten. Om man måste skarva den ska skarvarna vara synliga utan hjälp av verktyg. De får inte vara dolda bakom paneler eller i väggar eller golvsocklar. De ska ligga fritt i rummet eller i till exemepl köksskåp som man öppnar. Detta för att lätt kunna hitta läckor i systemet. Om du vill lägga rörledningen i väggar eller golv måste du ha skyddsrör, till exempel av plast, som hindrar ett läckage att sprida sig till okända platser i huset.
6.Mellan rörledningen och gasapparaten får man ha slang. Samma krav ställs då på den slangen som i punkt 4. Har man en spis kopplad med slang ska spisen ha vajer som hindrar att man drar av slangen då spisen dras ut. 
7.Gasapparaten ska vara CE-märkt med fyra siffror efter. CE-märkning utan siffror är bluff. Dessutom ska det stå B/P och 30 mbar på märkplåten. 
8.Gasapparaten ska vara installerad enligt tillverkarens anvisningar.
Klart

golodhir

« Svar #3 skrivet: 29 sep-08 kl 20:52 »
Hej jag monterade en gasolhäll i vårt kök i somras och var då i kontakt med denna firma: http://www.fogas.se/  . De var väldigt hjälpsamma och tipsade bland annat om att man, om man har möjlighet, inte skall ha en slang vid själva hällen då slangen skall bytas senast vart tionde år. Det ville jag helst slippa fundera på så nu har jag en kopparledning hela vägen från hällen ut till gasolskåpet där det sitter en slang till flaskan. Enda skarven är vid gasolkranen som man måste ha i närheten av spisen.

Har ingen bild på det färdiga bygget men här är det bara en del putsning och kaklingen kvar att göra.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 29 sep-08 kl 23:18 »
Snyggt som fan!!!  :o Vad är det för ugn? Gas oxå eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

golodhir

« Svar #5 skrivet: 30 sep-08 kl 06:31 »
Snyggt som fan!!!  :o Vad är det för ugn? Gas oxå eller?

/Sara

Tack!
Det är en elektrisk varmluftsugn. Jag tycker det är knepigt att baka och laga mat i gasugn.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 30 sep-08 kl 11:37 »
Var är den ifrån...? Vill oxå ha...  ;) Kostnad? Går det att välja varmluft/inte varmluft?

/Sara

golodhir

« Svar #7 skrivet: 30 sep-08 kl 12:43 »
Var är den ifrån...? Vill oxå ha...  ;) Kostnad? Går det att välja varmluft/inte varmluft?

/Sara

Hej!
Här är ugnen:
http://www.smeg.se/Katalog/Product/SI800MFA5.aspx?Req=11921848

och här är hällen:
http://www.smeg.se/Katalog/Product/SR876AGH5.aspx?Req=11921882

Vedspisen stod redan där. Det jag gjorde var att mura ihop den med den nya spiskonstruktionen. Hela bygget inklusive två P-11:or och annat installationsmaterial gick löst på ca 17.000:- Beställde allt på Fogas i Älvsjö.

Idag är det vitmålad puts på framsidan och vitt kakel ovanpå. Framför ligger det svart sjösten som vi hittade på rea. Kan fixa aktuell bild om du vill.

davidB

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 30 sep-08 kl 13:55 »
Citera
Kan fixa aktuell bild om du vill.
Självklart vill vi ha bilder! :)
Är själv inne på att mura in en inbyggnads häll/ugn tillsammans med vedspisen.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

golodhir

« Svar #9 skrivet: 30 sep-08 kl 16:17 »
Här kommer ett par bilder på underverket! Nu har jag inte hunnit kakla bakom spisen ännu och det ska även upp en kopparkåpa som räcker över båda spisarna.

Här ser man den svarta sjöstenen framför.

Lite närmare.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 30 sep-08 kl 18:29 »
Herre jäklar vad snyggt. Det där fick ni allt till!

Ser att ni har en Cornish Rex också, trevligt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 sep-08 kl 18:31 »
Är man bara det minsta tekniskt lagd (och sunt förnuft!) så klarar man det själv.

Vi har gasolspis och gasolkylskåp.

Ugnen går också på gasol.

M8e

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 30 sep-08 kl 18:37 »
Vad alternativa ni är, använda fossil energi på det där viset. ::)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 sep-08 kl 18:40 »

Tja.. jag skäms inte.

Och vad använder DU för spis, då?

;D

golodhir

« Svar #14 skrivet: 30 sep-08 kl 20:42 »

Jo, alla har vi våra svagheter. En av mina är att jag älskar att laga mat på gasspis.. Det fanns liksom inget alternativ när jag planerade köket. Till vårt försvar kan jag säga att vi efter ombyggnaden har mycket större möjligheter att använda vedspisen.
Fast vi försöker vara miljömedvetna på andra sätt.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 01 okt-08 kl 00:31 »
Guuuuuud, va snyggt!!!  :o Blir skapligt avis...  ;)
Ska absolut kolla in ugnen, en sån vill jag ha! Ser så härligt analog ut...  ;D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser