Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintring och varroa  (läst 2633 gånger)

Jarno

Invintring och varroa
« skrivet: 05 sep-08 kl 10:25 »
Undrar om någon har erfarenhet med invintring av samhällen som har mycket varroa. Jag har kämpat under sommarn med ett samhälle som har mycket varroa. Jag gjorde 3st myrsyrabehandlingar men antalet kvalster är fortfarande alldeles för mycket. Det har gått ganska långt, det finns bin med missbildade vingar.
Trots allt vill jag inte ge upp kämpandet och ville invintra samhället. Oxalsyrabehandlingen senare på hösten kanske kan få samhället på rätt väg igen. Bytte även drottningen i veckan (kunde få tag på en som blev över efter en hopslagning av några avläggare),så att samhället skulle kunna få en bra start på våren. För att öka bimängden i samhället satte jag in en ram med yngel från ett annat samhälle.
Problemet är nu att bina inte ta ner sockerlösningen som jag har i en foderlåda. Mina förväntningar att samhället överlever vintern är inte så stora men ta de inte ner sockerlösningen är helt kört.

Någon som har tips hur man kan "lura" bina att ta ner sockerlösningen?
Tack!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Invintring och varroa
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 11:09 »
Hejsan!

Vad har du för rammått?
Själv så invintrar jag mina på två lågnormallådor , min tanke är att de har yngel i den nedre lådan så de får plats med sockerlösningen i den övre. När yngelperioden är över sätter sig klotet i den övre lådan.

När det gäller varroan så behandlar jag med Apistan, ska iväg till den sista bigården nu på fredagseftermiddagen.

När varroan kom till mig för några år sedan tog jag beslutet att inte riskera sammhällena med att pröva med syror. (i våras hade jag 100% överlevnad)

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Jarno

« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 12:32 »
Jag har LN och tänkte invintra på 1 låda. Mot vårkanten sätter jag på en extra låda med tidningspapper emellan. Behöver de mer ytrumme knagar de sig genom pappret annars lämnar de andra lådan orörd.

Jag tycker att det viktigt med ekologiska metoder och vill därför inte använda Apistan. Jag slarvade i våras med utskärningen av drönare ynglet och förra året har det kollapsat många samhällen i närheten pga varroa. Jag tror att mitt samhälle har rövat bort honung hos något kollapsat samhälle och fått därför mycket varroa. När jag upptäckte varroan var det redan för sent. Har lärt mig hur viktigt det är med behandlingen.

Troligen mår bina nu så pass dåliga att de inte orkar flytta sockret till ramarna eller vad tror ni? Kan man hjälpa dem på något sätt?

Jarno

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 05 sep-08 kl 21:52 »
Jag tycker att det viktigt med ekologiska metoder och vill därför inte använda Apistan. Jag slarvade i våras med utskärningen av drönare ynglet och förra året har det kollapsat många samhällen i närheten pga varroa. Jag tror att mitt samhälle har rövat bort honung hos något kollapsat samhälle och fått därför mycket varroa. När jag upptäckte varroan var det redan för sent. Har lärt mig hur viktigt det är med behandlingen.

Jag dricker ekologisk mjölk men finns ingen så dricker jag vanlig... Skämt åsido har du bin som är såpass illa däran så skulle jag säga att du behöver se mellan fingrarna och sätta i några remsor om du ska ha några bin kvar. Varför ekologiska metoder om du inte har något att behandla.

Har du fått ner Varroan på rimlig nivå kan du ju alltid starta om från början med ekologiska metoder.

Någon har skrivit innan att du kan "spetsa" sockerlösningen med honung för att de ska fatta vinken.

Rätta mig gärna då jag inte invintrat innan...

ES

wictor

« Svar #4 skrivet: 06 sep-08 kl 13:34 »
Ibland är det så att bina inte fattar vinken med sockerlösning av den enkla anledningen att de svälter. Då orkar de inte ens gå upp i foderlådan och hämta mat.
Man tvingas bli så drastisk att man häller lite Bifor rakt ner i kakgatorna på bina, då blir de pigga och fattar vinken och börjar gå upp i foderlådan.

Mumma

« Svar #5 skrivet: 06 sep-08 kl 15:48 »
Det borde fungera med en blomspruta med tror jag så det blir en fuktig dimma med socker vatten ;)

Jarno

« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 21:21 »
Tack för alla tips!  Jag tittade igår i samhället och drottningen var i alla fall antagen. Tyvärr finns det fortfarande ingen fart på hämtningen av sockerlösningen. Jag droppade en del sockerlösning mellan ramarna och på bina och blandade lite honung i lösningen. När jag kollade idag verkar mängden sockerlösningen inte har minskat nämnvärd.  Det fanns inte mycket mat i ramarna kvar så de måste vara hungriga nu. Är det bara att avvakta tills de fattar vinken eller finns det annat man kan göra?

Jarno

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 08 sep-08 kl 21:37 »
Har du något annat samhälle som dragit ner sockerlösning? Isåfall skulle du kunna ta ett par ramar från det samhället och ge till dem som inte vill dra ner mat. Sedan ger du mer sockerlösning till båda samhällena.

Jag fick det som tips förra året då jag hade två samhällen som inte drog ner foder. Det fungerade bra, på så sätt att alla samhällen fick vinterförråd. Dessvärre var de två svaga samhällen ändå döda när våren kom... :'(
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jarno

« Svar #8 skrivet: 08 sep-08 kl 21:45 »
Jag har 2 samhälle till men de har rätt mycket yngel kvar så jag vill vänta en eller två veckor med deras invintring. Skulle det vid den tiden fortfarande vara problem med invintringen ska jag komma ihåg din tips.

ulat

« Svar #9 skrivet: 22 sep-08 kl 10:20 »
Kanske en dum fråga, men iallafall... det är inte så att bina inte kommer åt fodret? Att vägen dit är spärrad?
Mvh
Ulf

Jarno

« Svar #10 skrivet: 24 sep-08 kl 21:31 »
Det var nog inget problem för de att komma åt. Jag har nu bytt ut foderlådan med sockerlösning mot en hink med bifor. Det går fortfarande mycket långsamt men de tar ner en del i alla fall. Jag ställde foderlådan på ett annat samhälle, som tömde den inom 2 dagar. Som jag redan tidigare skrev är jag inte så optimistisk vad det gäller samhällets framtid men hoppas ska man alltid.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 25 sep-08 kl 08:40 »
Det var nog inget problem för de att komma åt. Jag har nu bytt ut foderlådan med sockerlösning mot en hink med bifor. Det går fortfarande mycket långsamt men de tar ner en del i alla fall. Jag ställde foderlådan på ett annat samhälle, som tömde den inom 2 dagar. Som jag redan tidigare skrev är jag inte så optimistisk vad det gäller samhällets framtid men hoppas ska man alltid.

Har själv erfarenheten att nu ha vinterfodrat två samhällen och kan konstatera att det ena samhället drog ner sockret dubbelt så fort. Det andra samhället arbetar på fast i lugn takt.

Lycka till!
ES

anette i bugared

• -
« Svar #12 skrivet: 25 sep-08 kl 09:33 »
Kanske en dum fråga, men iallafall... det är inte så att bina inte kommer åt fodret? Att vägen dit är spärrad?
Mvh
Ulf
Inte alls nån dum fråga. Jag hade ställt foderlådan i ett av samhällena så, att nerdragningsgången hamnade rakt ovanpå en mellanvägg som satt dels ytterst och dels hade hamnat lite högt, vilket gjorde att bina inte kunde komma åt att dra ner något foder. Genom att vrida lådan 1/4 varv löste sig mitt problem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser