Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny gård och EU bidrag?  (läst 3211 gånger)

Englagården

Ny gård och EU bidrag?
« skrivet: 04 sep-08 kl 22:39 »
Eu stöd.
Vad ligger eu stödet på.
Om som vi köpt gård?
4 hektar åker/bete
12.8 hektar skog 81% bok resten gran
och lite byggnadet.
vad kan man söka för och ungefär hur mycket. e det skatte fritt om man lägger det på gården?
måste man ha f skattesedel om man ska få det???
Alla svar e välkommna..
tusen tack på förhand mvh jimi

ingvar2

• Gäst
SV: Ny gård och EU bidrag?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 08:39 »
Ja,du.... Det blir nog inga enorma summor..Skogen får du ju inget för från EU. Åkern och betet blir ju ca 1700 per hektar, kanske lite mer om du bor i Skåne..
Men för att du ska kunna söka måste du ha stödrätter, alltså en rätt per hektar som ger dig rätt att söka stöd. Följde dom med gården? Annars måste man köpa såna först, LRF-konsult har en lista med såna som är till salu. Du får räkna med runt 2-2500 kr styck för dom.
Det är en skattepliktig inkomst, men såvitt jag vet så behöver du ingen F-skattsedel, jag har iaf fått utan att ha det..

Birgit

« Svar #2 skrivet: 12 sep-08 kl 08:06 »
Berors ju lite på om betet är naturbeten också, där man kan söka miljöstöd. Bokskogen är också med stor sannolikhet igenvuxna betesmarker. Kanske är det större värde i att avverka den(delar av) och ta upp den som betesmark sedan?
Prata med SJVs direktstödsenhet, så får du lite mer konkreta besked om vad som gäller just din gård osv.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #3 skrivet: 12 sep-08 kl 23:31 »
Knäppt att det första man ska tänka på vid köp av gård ska vara bidrag! Ännu sjukare är att stödrätterna följer brukaren och inte markägaren. Har fått skriva avtal med min arrendator att han får skriva över dessa när han ej arrenderar längre. Alla bidragen skulle slopas så alla fick vara lönsamma själva. EU-bidragen har gått för långt. Jag får säkert skit för det här men det struntar jag i 8)
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 sep-08 kl 23:36 »
Låt dom behålla allmosorna, jag började fylla i papprena på min mark i samma storlek som din men kom fram till att obehaget att fylla i skräpet vida översteg dom småslantar man får om man lyckats trixa sig rätt genom eländet. Dessutom innebär det en massa förpliktelser som man inte vet säkert att man kan uppfylla. Jag väljer att strunta i det och om jag känner för det kan jag låta hela rasket växa igen utan att någon lägger sig i...

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 12 sep-08 kl 23:44 »
Knäppt att det första man ska tänka på vid köp av gård ska vara bidrag! Ännu sjukare är att stödrätterna följer brukaren och inte markägaren. Har fått skriva avtal med min arrendator att han får skriva över dessa när han ej arrenderar längre. Alla bidragen skulle slopas så alla fick vara lönsamma själva. EU-bidragen har gått för långt. Jag får säkert skit för det här men det struntar jag i 8)

Jag fattar inte varför det skulle vara fel att den som brukar jorden får bidraget? Det är en ersättning för utfört arbete, ingen allmosa :)
 Genom att ÄGA mark håller man den inte öppen då måste man BRUKA den. Däremot är det knepigt att en arrendator kan ta med stödrätten även om han slutar bruka marken om man inte skriver kontrakt. Men det är två skillda saker.
                                                 Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #6 skrivet: 12 sep-08 kl 23:58 »
Det var det jag menade med stödrätterna. Undertiden han arrenderar har han ju stödrätterna. Men om han slutar bruka hos mej så ska ju inte han ha stödrätterna han fick tack vare min mark. Om stödrätterna är så viktiga får väl arrendatorerna köpa egna gårdar.
Tror vi menade samma sak. eller?
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 10:29 »
Jag fattar inte varför det skulle vara fel att den som brukar jorden får bidraget? Det är en ersättning för utfört arbete, ingen allmosa :)
 Genom att ÄGA mark håller man den inte öppen då måste man BRUKA den. Däremot är det knepigt att en arrendator kan ta med stödrätten även om han slutar bruka marken om man inte skriver kontrakt. Men det är två skillda saker.

Jag tror att ni menar samma sak!

Oftast fungerar det bra med att brukaren/arrendatorn får stöden och lämnar tillbaka dem när han/hon slutar att bruka marken. Men när detta inte fungerar så är det ju helt galet! Då känner man sig nog som markägare sig ganska livegen! Jag tror att det finns många olyckliga fall ute i landet som berör detta ämne. Egentligen så är det ju ganska lätt att komma tillrätta med problemet med att sätta arrendepriset i förhållande till stödrätterna på marken?!

Håller med dig Dalagård att det har gått troll i det här med EU-bidragen! Och ännu värre lär det vara i vissa andra delar av Europa (fastän det ska vara lika för oss alla!)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare
Daniel-S, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser