Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allfoder/värpfoder och ruggning??  (läst 1942 gånger)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
Allfoder/värpfoder och ruggning??
« skrivet: 23 jun-07 kl 11:18 »
jag ger mina allfoder, kankse för att jag blandar ankor och hönor. vad är skillnaden ?? kanske det finns spår av snäcksla i värpfodret så att äggen ska bli hårdare. men jag ger ju snäcksal upptill.
Jag tror jag hört att värpfoder driver hönor till värpning och att de då inte får viloperiod på vintern. Kan det stämma??? ???
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Allfoder/värpfoder och ruggning??
« Svar #1 skrivet: 23 jun-07 kl 11:24 »
Inte hos mig i alla fall  ;D

Mina tar då en viloperiod både vinter som sommar  ::)  trots att de har fri tillgång till Allfoder/Värpfoder hela året....

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jun-07 kl 11:36 »
Tack för svaren! Man lär sig ngt nytt var dag.  ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

johe71

« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 08:06 »
Jag tror jag hört att värpfoder driver hönor till värpning och att de då inte får viloperiod på vintern. Kan det stämma??? ???

de lyckas inte ens ta bort hönsens ruggning (viloperiod) på de stora industriella hönserierna där hönsen trängs i burar... så nej, jag tror inte värpfoder har den påverkan :) (i de stora hönserierna så byter de ut hela besättningen när det är dags för ruggning). Sen så har ju olika raser olika långa viloperioder...

själv använder jag koncentrat (värpex) eftersom jag har tillgång till eget spannmål. Och som någon nämnt ovan så ska koncentrat spädas, och just Värpex serveras 1/3 värpex + 2/3 spannmål

Den största anledningen att använda ett foder speciellt för värphöns är att det tillgodoser hönans Metionin-behov (Metionin är en aminosyra som har stort inflytande på äggproduktionen)
« Senast ändrad: 06 jul-07 kl 08:07 av johe71 »

carmencha

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 23:33 »
Hej!

Jag använder också värpfoder, mina vilar också i två perioder, sommar och vinter. De vilar faktiskt just nu!

mvh Carmen

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser