Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Filbunke i Skåne?  (läst 3575 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Filbunke i Skåne?
« skrivet: 03 sep-08 kl 11:53 »
Hittade under ett par veckor i somras filbunke i en vanlig ICA (tror jag?), men sen har hyllorna gapat tomma. Jag har frågat i varenda affär och fått till svar att ingen köper denna produkt så därför kan de inte ta hem den. Finns det andra skåningar här på alternativ som kan tipsa om ni hittar filbunke i er affär.

Vi gjorde ett fattigt försök att sätta egen filbunke utifrån den köpta, men misslyckades totalt!  :-[ Själv skyller jag på åskvädret som låg i luften, för det har man ju hört talas om! Ge mig gärna utförliga tips på hur jag kan förvalta min filbunke (om jag hittar någon!)!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Filbunke i Skåne?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-08 kl 11:31 »
Här finns historik, information och recept/tillvägagångssätt:

http://geocities.com/skroenor/filbunke

detta låter som en maträtt för mig som älskar feta yogurtar osv.  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #2 skrivet: 18 okt-08 kl 18:48 »
Har nu hittat Filbunke på Coop/Konsum/Domus (vet inte vilket det heter numera) vid Mårtenstorget i Lund. Nu gäller det bara att komma fram till hur /om jag kan sätta ny filbunke från min inköpta! Tips tack!

Elina Bromell

« Svar #3 skrivet: 29 okt-08 kl 17:55 »
Hej!

Jag brukar ympa vanlig ekologisk standardmjölk med en burk filbunke.
På kvällen värmer jag mjölken fingervarm och rör ner filbunken sen får det stå över natten i rumstemperatur och sen in i kylen å nåt rent och praktiskt kärl.

Hoppas det funkar för dig med!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 29 okt-08 kl 18:02 »
Efter att ha passerat bäst-för-datum med råge käkade jag upp den sista igår.  :-[Som tur är ska jag till Lund i veckan och då ska jag testa Elinas tips! Tack!

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 29 okt-08 kl 18:10 »
Efter att ha passerat bäst-för-datum med råge

Hur gammal ska man vara för att passera detta datum?

Sorry, kunde inte låta bli (vanligt syftningsfel).

hustigern

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 31 okt-08 kl 16:12 »
När jag har startat från köpefilbunke har jag bara gjort som farmor gjorde, tagit en skvätt (1-2 msk) och lagt i en djup tallrik, fyllt på med kylskåpskall mjölk (1,5% och uppåt beroende på hur man vill ha det), lagt en assiett ovanpå som lock och ställt in det i skafferiet (rumstemperatur) över natten. Då har det stelnat/tjocknat. Sedan in i kylen tills jag ska äta och då har jag gjort likadant igen.

Åska har jag också hört ska göra det omöjligt att "ympa" filbunke, så jag har inte chansat. När det varnas för åska har jag behållt den färdiga i kylen någon extra dag och väntat tills det går över innan jag sätter nästa omgång.

Lycka till!
Annlei
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #7 skrivet: 31 okt-08 kl 20:11 »
har provat och det är gått ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser