Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisen bet mig!  (läst 3690 gånger)

tessiem

Grisen bet mig!
« skrivet: 03 sep-08 kl 09:13 »
Vår kära (idag desto mindre) Alice bet mig idag!
ONT gjorde det  >:( och rädd blev jag..
Jag tror nog att det hade att göra med att hon var hungrig och jag inte hällde i maten fort nog..

Är det vanligt att de bits? Hur hanterar man det?

Jag är INTE van vid grisar, Mårten är dock vilket inte hjälper mig ett jävla dugg när jag är ensam hemma och ska fodra dem.. Så upplys mig om hur jag hanterar detta tack!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Grisen bet mig!
« Svar #1 skrivet: 03 sep-08 kl 09:24 »
Du har säkert rätt i att det var maten hon ville åt..

Vi har ett gäng Linderödare och jag har aldrig blivit biten av nån..
när vi häller i maten (står utanför staketet för att inte bli omkull sprungen) har jag en hand i överkant på hinken och en under botten o häller från ganska hög höjd..de står alltid flera stycken i matskålen, försöker hälla mellan dom:-\

En del av maten hamnar tyvärr på dom men men.. :-[

Vi ska bygga om lite till vintern så mathoarna kommer att sticka ut under staketet.. inte för att jag inte vill stoppa in händerna utan för att slippa lyfta över staketet..

Alice är säkert inte elak utan bara hungrig.. :)

Hoppas du inte blir rädd för grisarna nu.. dom är jätterara djur..

Läst nånstans..

Katter ser sig som flockledare
Hundar ser dig som flockledare
Grisar ser dig som en jämlike
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

tessiem

« Svar #2 skrivet: 03 sep-08 kl 09:38 »
Vårat system består ju för tillfället av att vi går in i hagen, släpper ut dem ur "sovrummet" och fodrar dem medans vi är i hagen.
Alice har dock en förmåga att vara skithungrig jämt & springer runt, runt tills maten hamnat i mathon.

Nu tog det väl för lång tid för damen..  ::)

Jag är inte direkt rädd för dem men tycker att de är lite svåra att förstå sig på.. hästarna är mk lättare ;) och fåren är mkt lugnare och menlösare..  ;D

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 03 sep-08 kl 09:45 »
Kan du inte hälla i maten innan du släpper ut dom.. för dom äter väl ute?

Våra har inga stängda dörrar annars skulle jag göra så..skönt att kunna hälla i maten i lugn o ro ;D

Har både hästar o får o grisar o andra djur.. grisarna är väl kanhända lite burdusa när det gäller mat.. men annars väldigt lugna o sociala..
Klia dom lite o dom lägger sig som en hund.. :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-08 kl 20:49 »
jag står också utanför staketet och häller från hög höjd för att slippa bråka med dem. Ingen idé att vara vän med dem vid fodring och de slåss bra med varandra redan då maten kommer;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 05 sep-08 kl 09:10 »
Man måste ha stor respekt för grisar...
och visst kan de bitas... de har olika lynne precis som vi människor...

men jag skulle nog hälla av lite mat först o sen kliva in ihagen... o ge dem...

jag har blivt biten flera gånger av griasr.. både linderödare o "vanliga " grisar..

en del är bitiga av sig helt enkelt... köpe en galt... som vi sedan slakatde.. han nafsade en i hasorna mer elle mindre varje dag... o gjorde ibland ut fall mot en...
sånt tolererar inte jag.. då måste man säga ifrån... grtisar o helst gamla galtar har vassa tänder o galtens betar är sylvassa..

är suggan tex nu grisar så kan hon iblsand vara MYCKET vaktande...  o kommer de någon okänd in ihagen som inte förstår hennes signaler så kan hon hugga... om denna person skulle röra smågrisarna.. tex..

egentligen är de ju ett bra betende... hon skyddar sina små.. där lär de inte komma någon räv eller dyligt..

men man måste vara medveten om detta..

Har man ett helt gäng med slaktgrisar tex... som vi hade för några årsen... så är de enkonst att kliva in i hagen o lyckas ge dem mat i sina hoar utan att bli omkullsprungen...
jgen gång satte en gris sitt tryne under min stävel presic då jag klev äver tråden med två hinkar i händerna... grisen lyfteuppmig o kastade mig iväg en bit o jag ramlade naturligtvis på huvdet i leran.. o hunkarna med o alla 15 grisar rusae fram o åt ur hinkarna..... ;D

var nog en syn för gudar..... man kände sig lite maktlös då man låg där i leran.. de var bara att gå in o duscha.... ;)

sen började jag att ge dem hälften av maten innan jag klev in ihagen...
 :D

Men när man har många grisar så funbkade de inte att ge dem mat för nära staketet... de kastade ut varandra genomstänglset då de bråkade om maten...

så jag gav dem alltid på många olika platser... är de gräs så hälde jag ofta maten direkt på marken...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 sep-08 kl 00:23 »
Hej!

Det är alltid bra att gå in till djuren så dom får förtroende för skötaren.  Ett tips är att ha några äpplen eller annat mums som man slänger ut i hagen innan går in och häller maten i hoarna.

Själv gjorde jag misstaget för en del år sen, när jag inte hade så stor vana vid linderödare som utegångssvin, att jag hade kvar några äppelbitar i byxfickan när jag gick in. Att jag fortfarande är fertil kan jag nog tacka högre makter för.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

saint206

• Småland
« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 21:34 »
min ena bet mig i fingret det första den gjorde... AJ! va ont det gjorde... jag måste nog tillstå att jag inte tycker de är så sällskapliga av sig, har pluttat och (försökt) kliat sen dom kom, men dom bara skriker och springer undan ändå..suck..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser