Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårskinn - kvalité, beredning, försäljning, kostnader mm  (läst 3527 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Nyfiken samt försöker peppa en kompis som funderar på att skaffa får så om ni vill berätta alla hemligheter om fårskinn!

1. Vilka får ger fina skinn och vilka är direkt olämpliga?
2. Hur resonerar de olika slakterierna när det gäller skinnen? Vilka köper skinnen, vilka ratar allt som har med skinn att göra, etc?
3. Skickar slakterierna iväg skinnen åt er eller måste ni göra det själva (fraktkostnad)?
4. Vilka företag använder ni för att bereda era skinn?
5. Vad kostar det att bereda skinn?
6. Hur/var säljer ni era skinn och hur mycket får ni för dem?
7. Om ni slaktar hemma, hur gör ni med skinnen då (salta - hur länge osv)?

Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Birgit

SV: Fårskinn - kvalité, beredning, försäljning, kostnader mm
« Svar #1 skrivet: 01 sep-08 kl 15:22 »
1. De flesta lantrasskinn blir bra beredda. Undvik köttras eller korsning (Leicister funkar).
2. De större slakterierna har en rationell hantering av skinn, medan små slakterier har sämre rutin. Där får man oftast noggrant poängtera att skinnen måste dras av. Har råkat ut för en hel del skador på skinnen :-\ Slakterierna köper inte skinnen. Däremot köps de flesta gotlandsskinnen upp av berederierna + lite andra skinn av hög kvalité - fast de får de gratis >:(
3. De större slakterierna skickar i vart fall till Tranås. Tror KLS skickar till Flygsfors också, eller så har de någon typ av kommunikation. Hos de små får man fixa skinnen själv.
4. AB Tranås Skinnberederi, Garveriet i Flygsfors sedan finns Delsbo också för de som bor längre norrut.
5. Beror på typ av beredning och antal. Från 300 - 375 hos Tranås styck upp till 9 skinn. Det lägsta är pälsberedning, det dyraste är eko-pläd.
6. Beror mycket på var du bor. Exempelvis Stockholms området och Öland, Gotland är ställen där det är hyfsat lättsålt. Där kan priserna ligga runt 1200 - 1500. Runt Jönköping där jag bor är det svårt att få ut mer än 800. Ska man ut på något jippo brukar jag ha med skinn. Annars är det vänner o arbetskamrater.
7. Kolla Tranås Skinnb. hemsida. Där står hur man gör med skinnen vid hemslakt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 19:17 »
Man kan också skicka skinnen till Donnia Skinn AB i Tranås. De är billigare än Tranås Skinn och bereder lika bra.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 01 sep-08 kl 20:52 »
Kanske det, men de bereds inte i Sverige utan i Bosnien! Vilket jag tycker man ska upplysa om. Där gäller andra utsläppsregler som kan påverka kostnaden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser