Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite allmänna spannmålsfrågor..  (läst 22380 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Lite allmänna spannmålsfrågor..
« Svar #20 skrivet: 04 sep-08 kl 10:11 »
Nu gör jag en rad grova uppskattningar och antaganden men jag får det till följande kostnader/intäkter:
Summa kostnader: 8100:-
Intäkten på 3.5 hektar:10500:-

kom gärna med synpunkter!  ;D

Vinsten skulle då bli 2400:- för allt jobb och ett dåligt år med regn... -8100:-
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 sep-08 kl 12:16 »
Vinsten skulle då bli 2400:- för allt jobb och ett dåligt år med regn... -8100:-

Vad menar du? :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 04 sep-08 kl 12:52 »
Jag menar att om det t.ex regnar som faen, så du aldrig tar dig ut på fältet med en tröska
utan du får plöja ner hela skiten då är du ju typ -8100:-  back typ ungefär.  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

guba

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 sep-08 kl 13:17 »
När jag köpte min gård för fem år sedan var tanken att odla havren som hästarna äter själv, självbindare och tröskverk införskaffades och har aldrig använts.
När jag nämnde mina planer för grannbonden så skrattade han gott och förklarade att det inte var någoon mening med att odla havre, älgen äter upp allt.
Inte fan kan de äta upp allt tyckte jag, jodå, ett år sådde han trehundra kilo/ha och fick tvåhundra tillbaka!!
Jag var skeptisk så i rent överbevisningssyfte sådde han 1,5 ha för första gången på tio år och visst blev det som han sagt.
När havren började mogna kom älgarna och repade på tills sista kornet var moget och uppätet, det såg onekligen märkligt ut med strån utan korn, jag kunde räkna kornen utan problem på den åkern.

Men det klart, här har vi nästan 15 älgar/ha.

En kompis nere på slätten odlar lite havre varje år som han kör med självbindare och häst, kärvarna säljs till varuhus och mackar till fågelmat, kilopriset för havren hamnar runt 20:-.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 04 sep-08 kl 13:28 »
Jag menar att om det t.ex regnar som faen, så du aldrig tar dig ut på fältet med en tröska
utan du får plöja ner hela skiten då är du ju typ -8100:-  back typ ungefär.  ;D

hehe, jo förvisso.. Men så är det ju med det mest inom jordbruket. Vill man vara 100% säker på att få utgifter så kan man ju köpa in allt, spannmål, halm, hö, någon som sköter djuren o.s.v. Då har man ju en säkerhet i att man vet att det ser ungefär likadant ut varje år med utgifterna, men odlar man själv så KAN det ju iaf gå vägen och att man rent av får en slant över att stoppa i fickan. Plus att det är roligt!  :)

ford-Anders

« Svar #25 skrivet: 05 sep-08 kl 21:14 »
anngående de me tröskorna förut i diskusionen, jag gav 3500 kronor för min tröska (claas matador gigant 14"), visserligen deffekt, men de va ett enkelt fel, har tröska in dom pengarna flera gånger om bara i år! Visst kan dom strula men har man bara 3,5 hektar blir de inte många timmar.
Jag har tröskat ca 20 hektar me min än så länge å den går fin fint, den va bra underhållen å har alltid stått inne.
Men vill man va "säker" så läjjer man ju in tjänsten, då är  de ju lite den man läjjer som har ansvaret för att de blir tröskat...

växthusjonte

« Svar #26 skrivet: 05 sep-08 kl 23:08 »
Låter jättekul tycker jag! Kör på bara! Själv odlar jag säd på tre små gärden i södra närke för att det är roligt och att jag vill se marken brukad. Jag tycker att det är kul att följa grödan genom odlingsåret och se hur den växer och utvecklas, sedan är jag road av plöjning och tycker att det är så fint med ett nysått, vältat fält + att jag alltid drömt om att ha en egen skördetröska.
Jag gödslar med NPK samt något lass hästgödsel ibland eftersom jag driver det hela kreaturslöst. Om det behövs sprutar jag med Express mot ogräset, helst vill man väl slippa kemikalier men samtidigt vill jag inte ha en massa mållor och tistlar överallt. Jag bearbetar dessutom med tallriksharv på hösten.
Eftersom jag har så liten areal och saknar vettiga torkmöjligheter strävar jag efter att tröska när det är som mest lämpligt för att få låg vattenhalt, i havre sjunker dessutom vattenhalten snabbare än andra sädesslag vilket gör det lite enklare. Som stordragare har jag en Buster 320 samt därutöver en Volvo Krabat, lagom traktorer för mig.
Odlingsresultaten har varit högst varierande. Havren har i regel funkat bra, den är anspråkslös och lättodlad, men ett helsike att tröska där det var en massa kvickrot som snodde sig.
En gång odlade jag korn av sorten Otira, på ett gärde blev det jättebra med motsvarande 6 ton/ha, vilket är helt ok i mina trakter, det var i det närmaste ogräsfritt och riktigt torrt och fint så att tröskningen var en ren njutning. På ett annat gärde var det ren katastrof! Det växte jättedåligt, så jag körde på en extra gödselgiva, det växte fortfarande jättedåligt bortsett från ogräset som stortrivdes. I synnerhet svinmållorna, som ju är en kväveälskande växt. När det sedan var dags att tröska den sorgliga grödan var det så mycket ogräsfrön att det blev stopp i elevatorn! Jag fick köra med luckorna öppna så att grödan slogs av men fröna hamnade på backen. En riktig totalflopp alltså. Jag hade vid det laget kommit underfund med att PH-värdet var allderles för lågt på det gärdet. Havren och potatisen hade trivts bra på samma plats (de tolererar lågt PH) men korn och vete kräver lite högre. Så jag kalkade ordentligt och ska prova att ha korn där nästa år.   
När det gäller maskiner går det att hitta bra grejer till låga priser om man har lite tålamod och letar på rätt ställen. Av en bonde fick jag harven och sprutan gratis, av ett par andra såmaskiner. Såmaskiner har jag f.ö. ägt sju st på bara några år och har tre fungerande just nu. Ett par har jag sålt med god vinst, sänker ju maskinkostnadena en del... 
Tröskor är ju ett särskilt intressant område. Jag har en BM Volvo S 280 på 8 fot från ca -69 och den tröskar jättefint även om det inte går så fort, fast det tar lite tid att lära sig hur man ska justera allting. Det är en liten och smidig tröska som inte tar så stor plats och dessutom är det nästan omöjligt att köra fast med den pga sin låga och väl fördelade vikt samt relativt stora hjul. Ett sådant här år blir ju avverkningen större än för en fastkörd 30-fotare.
Tröskan gav jag 1000:- + moms för och transporten gick väl på lika mycket, ca 1:- kilot totalt. Jag har bytt ut några remmar som varit dåliga, men de flesta av dem har varit bättre beg. som gått att få billigt. Annars har den i stort sett varit problemfri, då är det ändå en väl använd maskin som inte var särskilt välservad. Fast jag har ju bara kört några ha med den. Mina enkla köpråd är att kolla så att remmarna är i gott skick, vissa kan vara jättedyra. Samt att hellre leta efter en mindre och äldre maskin i gott skick än att fokusera på storlek och årsmodell. Det finns massor av fina och billiga tröskor därute bara man letar lite, samtidigt finns det många som säljs för fantasipriser. BM/Thermenius serie 256/257/280 (som min) är tröskor som det fortfarande finns gott om och det är lätt att hitta delar. 

Slutligen vill jag framhålla Bengt Weidows bok "Växtodlingens grunder". På lantmännens hemsida kan du gratis beställa olika trycksaker, bl. a, har de en tidning som heter Gårdsmagasinet och brukar innehålla en del intressant.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 sep-08 kl 08:01 »
Hejsan!
Stort tack för ditt svar! Riktigt kul att läsa! "Växtodlingens grunder" har jag för mig att vi hade som lärobok på lantbruksskolan, har faktiskt letat efter en begagnad tidigare..

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #28 skrivet: 06 sep-08 kl 19:44 »
A´contopriserna i mellansverige bör ligga ganska lika, vilket ger 1,05 för havre och sen 1,10 för Korn + moms. Sen har alla spanmålshandlare listor för torkkostnader för olika grödor, det är bara att ringa och fråga. Listor för omräkning av rymdviker och andra avdrag finns också. Detta vet jag för att jag själv jobbar med detta, (dock inte på lantmännen tack och lov).

Vart du än lämnar dina spannmål så tillkommer också SLF avgifter på 0,2%, vilket blir någon hundring per lass.. Avdrag blir det sen för grönskott och renhet så klart...

Avkastningen per hektar är naturligtvis väldigt beroende på jord, men när handlare/jordbruksverket räknar ligger det på ca 4 ton per hektar...

Måste sen lägga till detta om krav certifiering. bra för miljön, nja.. och inte heller för plånboken.. Du får köra mer på åkern, och dieseln är ju inte direkt billig.. Sen får du klart sämre skördar och i dom flesta fall sämre kvalitet = mindre betalt. MYCKET mer pappersarbete ger det ju också att vara Kravcertifierad...

Bara något att tänka på...

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 06 sep-08 kl 20:18 »
 Men visst ska du väl ha vall också Mårten? Så spannmål första året med insådd av vallfrö och använd vallen några år för att sedan
åter plöja och så spannmål osv. Flytta och byt mellan olika åkrar.
 Så har min far gjort i alla år och det har aldrig behövts nån besprutning här. Numera slår vi och tar in spannmålen som grönfoder men det är egentligen inte Så många år sedan vi slutade tröska.
Det är väl om man odlar spannmål år efter år efter år som man behöver bespruta?
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Strajder

• Aspegården
« Svar #30 skrivet: 07 sep-08 kl 08:11 »
Men visst ska du väl ha vall också Mårten? Så spannmål första året med insådd av vallfrö och använd vallen några år för att sedan
åter plöja och så spannmål osv. Flytta och byt mellan olika åkrar.
Håller fullständigt med! Vi odlar havre två år, första året "rent" och andra året med vallisådd. Därefter vall till dess ogräsen (maskrosor) blir besvärande och skördarna minskar. Normalt blir det fyra år med vall. Ingen konstgödning eller andra kemiska ämnen, är bara naturvän - inte certifierad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
Kristoffer Alexandersson, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser