Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaccumslang!  (läst 1193 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Vaccumslang!
« skrivet: 31 aug-08 kl 23:45 »
Hej! Jag har en hög med vaccumrör och kopplingar men jag får inte ihop det med inner- och yttergängor. Vet att man kan göra nya gängor på ett avsågat rör men det verkar krångligt. Alldeles vid pumpen sitter en snutt slang av något slag som verkar hålla emot vaccumet.

Var kan man köpa en sådan slang? Tänkte jag skulle sätta med slangklämmor på var sida som förstärkning. Är det en rörmokare man ska prata med eller? Det gäller alltså inte den smala slangen till maskinen/spannen utan armerad slang av samma dimension som rören.

Dessutom får jag inte upp kopplingarna. Suttit fast i många år... Provat med 556-spray och coca cola men det funkar inte. Förslag?

undrar Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vaccumslang!
« Svar #1 skrivet: 01 sep-08 kl 00:00 »
Sitter slangstumpen mellan stosen på maskinen och den fortsatta lednngen? På min passade en bit grov PEM-slang. Har för mig att det funkar med genomskinlig armerad slang också.

En annan variant är en muff som passar mellan avloppsröret i ett handfat och ner i röret som går ner i golvet, om man ska bygga vidare med t.ex. Biltemas 50 mm's avloppsrör. Mkt. billigare än DeLavals blåa rör.

Har du provat att doppa kopplingarna i varmt vatten? Kan vara gammalt mjölkäckel som har beggat ihop.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vaccumslang!
« Svar #2 skrivet: 01 sep-08 kl 22:02 »
Tack för svar!
Ja, om "stosen" är gaveln på maskinen. Pem låter intressant, jag har snuttar liggande. Hur långa sträckor kan man ha, tror du, utan att slangen kalvar? Jag behöver bara ett par meter.
Grannen ska prova att värma kopplingarna med gasol, få se om de släpper. Har ingen lust att köpa nya.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser