Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???  (läst 1382 gånger)

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
Fick ett brev ifrån Avelsförbundet  för svensk ridponny... där stod att jag måste komplettera min ponnys handlingar med chippnummer & mätintyg

Det var mer än 3 år sedan jag skickade in papperen & har sedan stått ovetande om när hästpasset skulle dimpa ner .
När jag skickade in papperen behövdes inte chippmärkning på korsningsponnyer. Och inte heller mätintyg. Kan dom ändra detta så att jag måste chippa honom trots att det är dom som varit sega i sitt pappersarbete och ligger 3 år efter ??
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #1 skrivet: 31 aug-08 kl 20:01 »
Men ser du någon nackdel med att ha honom chippad?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #2 skrivet: 31 aug-08 kl 21:56 »
Nej egentligen inte, men jag tycker att om jag inte var tvungen att göra det när jag skickade in papperen.
Så borde dom inte kunna ändra reglerna i efterhand det är allt.
Gillar inte när dom kan ändra efter sina egna nycker...sen är det ju en merkostnad också, kan vara nog så dyrt att ta ut någon som ska göra det.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #3 skrivet: 01 sep-08 kl 14:54 »
Alltså, jag är lite skeptisk till det där med chipp... Eftersom att det faktiskt är elektricitet... Om än mkt svag sådan... Nerverna fungerar ju med svaga elektriska impulser... Läste nånstans nån åsikt om att det ännu inte är nog kartlagt hur chippet påverkar nervfunktionerna hos hästen, så jag skulle inte  vilja chippmärka om man kan slippa undan det... Vad är det för fel på frysmärkning??? Om man nu absolut måste märka hästen???
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #4 skrivet: 01 sep-08 kl 15:06 »
Jag fattar inte heller vad det är för fel på det, dessutom kan varenda kotte läsa av den utan en massa aparater  :)

På travhästar kan man kolla frysmärkningen o sen sätta sig vid datorn och få veta allt väsentligt om hästen om man vill. Vem som  helst.
Prova så får ni se, titta under manen på närmaste travhäst och slå in siffrorna på "sportinfo" på travsport.se.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #5 skrivet: 02 sep-08 kl 12:22 »
Jag fattar inte heller vad det är för fel på det, dessutom kan varenda kotte läsa av den utan en massa aparater  :)

På travhästar kan man kolla frysmärkningen o sen sätta sig vid datorn och få veta allt väsentligt om hästen om man vill. Vem som  helst.
Prova så får ni se, titta under manen på närmaste travhäst och slå in siffrorna på "sportinfo" på travsport.se.

Alltså... just det! Jag tror att det är (ursäkta uttrycket nu) "derssyrkärringarnas" högfärd som står ivägen för mycket.... Det duger väl knappast att frysmärka det svindyra halvblodet, för tänk vilken katastrof!!! Nån jäkel kanske kan få för sig att pållen är en travare.... ::) Sarkastisk? Jo, jag vet!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Vildjäntan

  • Inlägg: 310
    • Värmland
    • StallSylvas hästgård
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #6 skrivet: 02 sep-08 kl 21:23 »
Ja det vore ju en skam!!!   ;D
Travare är ju verkligen inga riktiga hästar ...*sarkasm* ;)
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #7 skrivet: 03 sep-08 kl 15:08 »
Frances ,tack för den infon  :D! Jag har försökt att hitta just den sidan länge men inte lyckats så tack igen!
Nu har jag kollat på vår travare som vi har övertagit en äldre herre på 27 år, det var inte så mkt att läsa men kul ändå ,men det finns ju andra att läsa om .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Ändra regler i efterhand om chipp märkning av häst...???
« Svar #8 skrivet: 05 sep-08 kl 13:48 »
Beträffande elektricitetsfrågan, så innehåller chipet endast elektronik, ingen strömförsörjning finns.
När man för avläsaren över pälsen, skickar avläsaren ut en magnetisk puls som genererar elektricitet i chipet.
Först då börjar chipet sända ut sin unika kod, som sedan uppfattas av avläsaren.
Tekniken kallas för passiva RFID-taggar, och används också i pass, kontaktlösa passerkort, m.m.

Här kan man läsa mer om hur det fungerar rent allmänt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/RFID

När det gäller chipets närvaro, så är elektroniken inkapslad i glas, vilket i de flesta fall accepteras av kroppen.

Jag är ingen förespråkare för RFID-märkning, men det är mer av principiella och demokratiska orsaker.
Hälsomässigt är jag inte orolig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser