Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olja in trall  (läst 3210 gånger)

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
Olja in trall
« skrivet: 30 aug-08 kl 04:32 »
Jag har byggt ny alltan i sommar och funderar om jag skall olja in det nu eller vänta till nästa sommar.
Jag har också funderat på grönsåpa och även inte behandla det alls för att det är tryckvirke
Vad tycker ni?
Hur kommer det att se ut efter några år om man använder grönsåpa?

Naturliv

• Södermanland
SV: Olja in trall
« Svar #1 skrivet: 30 aug-08 kl 08:46 »
Jag har byggt ny alltan i sommar och funderar om jag skall olja in det nu eller vänta till nästa sommar.

De som vet brukar säga att man ska vänta med att ollja in tryckimpregnerat, så vänta du till nästa år. Då är det bara att tvätta av och olja in, enkelt och bekvämt. Själv har jag låtit bli att olja in överhuvudtaget, jag gillar åldrat trä. Men det är klart, livslängden blir säkert lite kortare.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Pärm

« Svar #2 skrivet: 25 sep-08 kl 19:36 »
Citera
Själv har jag låtit bli att olja in överhuvudtaget,
Ja just det, samma här, jag begriper inte varför tryckimpregnerat ska behöva oljas, har inte gjort det på 10 år och virket har blivit grått och lent som en gammal brygga. Jag använder bara såpa med lite grus för rengöring.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 25 sep-08 kl 20:45 »
Ja just det, samma här, jag begriper inte varför tryckimpregnerat ska behöva oljas, har inte gjort det på 10 år och virket har blivit grått och lent som en gammal brygga. Jag använder bara såpa med lite grus för rengöring.

Då har du ju indirekt oljat det då det är så såpa fungerar. Delvis återfettande. Därför såpskurade golv blir smutsavvisande.
Största problemet med gammalt tryckimpregnerat är att det torkar och behöver lite "påfyllning". Då förlänger man livslängden.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

845 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser