Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla havtorn?  (läst 47189 gånger)

torpargubbe

• Gäst
SV: odla havtorn?
« Svar #60 skrivet: 08 feb-09 kl 16:32 »
föresten.... jag vill inte vänta till min egen framtida odling ger frukt, eller bär kanske man ska säga....VAR kan jag köpa ekologiskt odlade havtornsprodukter?

Norrland

• Ångermanland
« Svar #61 skrivet: 08 feb-09 kl 17:11 »
Du kan kolla här:
http://www.plantajemtlandica.se/
Köpte havtornsolja därifrån....snabb leverans, inga krångligheter alls....och det fanns också det lilla extra i paketet

:D

torpargubbe

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 08 feb-09 kl 17:23 »
Du kan kolla här:
http://www.plantajemtlandica.se/
Köpte havtornsolja därifrån....snabb leverans, inga krångligheter alls....och det fanns också det lilla extra i paketet

:D

ååååhhh vilka vackra bider,,,, dem 12åriga havtornträdet,,det är rena naturpoesin, jag har denna sida på favoriterna nu tack för länken,,nehej nu dyker jag tillbaks till havtornssidan,,,   ;)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 09 feb-09 kl 09:48 »
jag som bor i zon 1 östra blekinge, vilken sort är bäst lämpad för mig att plantera?

Norrland

• Ångermanland
« Svar #64 skrivet: 09 feb-09 kl 12:03 »
jag som bor i zon 1 östra blekinge, vilken sort är bäst lämpad för mig att plantera?
Ja, eftersom du bara bor på andra sidan östersjön kan jag berätta för dig, att havtorn växer vild på den tyska östersjöstranden. T o m planterar man havtorn där för att hålla sandstranden på plats. Men där växer ju den vilda sorten. Så du kan väl inte bara rå över och hämta plantorna därifrån....det är väl för besvärligt kan jag tänka mig  ;)

Men den vilda sorten är ju iaf så tålig att den växer häruppe vid växtzon 5/6.
Jag kan inte tänka mig att du får det besvärligt med nån av sorterna. Men tar det säkra före det osäkra och vänta på svar av nån som kan sådant tex Jan Lindgren.... :)

Ha en fin dag därnere!!!

Skytten

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 09 feb-09 kl 15:39 »
Kontakta Balsgård det skulle kunna gå att få som försöksperson, man skriver på ett "icke spridningsavtal" och så får man rapportera in resultet.

Då havtorn vindpollinerar, bör man plantera dem så att honplanterna kommer i lä av hanplantorna, man får tänka på den förhärskande vinden.

Det är en strandväxt, men det finns sorter som tom fungerar på lerjord.

Ett kompendium i ekologisk havtornsodling finns här:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/lst_o_lan/utan_serietitel_lst_o_lan/UST05-25/UST05-25.PDF

Det berättigar till en EU-slant om man odlar ca 1200 buskar/ha
« Senast ändrad: 09 feb-09 kl 15:56 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #66 skrivet: 15 feb-09 kl 19:10 »
"Mala kärnor och skal"  hur gör man? Hurdan kvarn? Kärnorna är ju jättehala. Och smala.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bie

• Norrbotten
« Svar #67 skrivet: 15 feb-09 kl 22:00 »
Hej på er alla havtornsälskare!
Blomqvist plantskola som nämnts här går att skicka efter buskar ifrån.
Dom skickar med bil i lämplig tidpunkt
Kolla åxå boken som Leif Blomqvist skrivit som heter Trädgårdens bär, där finns mycket matnyttigt att läsa om havtorn. skickar med en länk dit. http://www.blomqvistplantskola.com/
Boken går även att beställa på nätet bla adlibris.
Jag har själv tänkt åka över dit till våren för att införskaffa bärbuskar och frukträd.
Plantskolan ligger utanför Jakopstad i österbotten så dom pratar svenska.
Var dit för 3 år sen och inhandlade bla. härdiga äppelträd.
Ps. det är billigare än i Sverige.
/Börje i zon 6
En har det som en förtjänar!

balans

« Svar #68 skrivet: 18 feb-09 kl 10:49 »
Sonja,

du får nog prova dig fram... Själv har jag en österrikisk stenkvarn som jag mal på. Egentligen avsedd för att mala säd... men det går.....
då de torkade havtornsresterna innehåller så mycket olja händer det att stenarna tar fast. Då kör jag lite ris i kvarnen och så är den som ny igen.
Har provat med en vanlig mandelkvarn också. Det gick något så när om jag malde kärnorna/skalet två ggr. Huvudsaken är ju att man får sönder kärnorna. Små mängder kan man krossa i mortel, tom.

Ha det bra

Inger

PS hittade just en "superlänk" till info om havtorn. Ifall någon vill verkligen fördjupa sig.

http://www.biomedexperts.com/Concept.bme/397034/Hippophae

torpargubbe

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 20 feb-09 kl 10:42 »
här är en fråga till dig,jan lindgren ser att du är one line ;D ;D  jo vilken sort ska jag satsa på här i zon1 blekinge. för bäst (även mest nyttiga) skörd?

Jan lindgren

« Svar #70 skrivet: 20 feb-09 kl 12:33 »
Hej!
Jag vågar inte svara på så svåra frågor. Jag tror inte att det finns några stora försök gjorda än. Du är naturligtvis välkommen och titta på våra små försök i Broby. De är dock alltför färska för att ge några vettiga besked. När man inte vet så är det bäst att prova så många sorter som möjligt och sedan välja de sorter som passar bäst på platsen. Eftersom det blir många rotskott så är det inte svårt att få massor av plantor av önskad sort. Strunta i att välja någon sort som påstås vara mest nyttig. Skillnaderna är knappast så stora att det inte är skörden som bör vara avgörande. Vad som är nyttigt varierar med tiden. Ingen vet egentligen.
Vi får en del förfrågningar om vi säljer havtorn. Det gör vi inte eftersom det är lite knepigt med vem som äger sorterna.
MVH
Jan

Skytten

• Skåne
« Svar #71 skrivet: 20 feb-09 kl 13:13 »
Ja ska man vara riktigt laglydig, ska man betala licens för nya plantor från "pateneterade" sorter, eller kanske man kan skapa en sajt likt Pirate Bay 8)   (De finns kanske på stranden där).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torpargubbe

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 20 feb-09 kl 14:07 »
Hej!
Jag vågar inte svara på så svåra frågor. Jag tror inte att det finns några stora försök gjorda än. Du är naturligtvis välkommen och titta på våra små försök i Broby. De är dock alltför färska för att ge några vettiga besked. När man inte vet så är det bäst att prova så många sorter som möjligt och sedan välja de sorter som passar bäst på platsen. Eftersom det blir många rotskott så är det inte svårt att få massor av plantor av önskad sort. Strunta i att välja någon sort som påstås vara mest nyttig. Skillnaderna är knappast så stora att det inte är skörden som bör vara avgörande. Vad som är nyttigt varierar med tiden. Ingen vet egentligen.
Vi får en del förfrågningar om vi säljer havtorn. Det gör vi inte eftersom det är lite knepigt med vem som äger sorterna.
MVH
Jan

jag kanske tar dig på orden och fraktar min kroppastolle till broby ;D  det är broby i skåne?  nä vad jag menar är att jag inte vill ha några prydnadsbuskar,har förstått att det finns några havtornvarianter som är mer prydnadsbuskar,,,jag har ca ett hektar som skulle passa fint till en havtornsplantering,, det verkar vara svårt att få fram info allt om havtorn verkar vara dolt i dimma...jag tror personligen att det kommer en explosion ,,,till havtornets favör,,kommer mer och mer detta med funktionalsfood,,och i alla fall jag är övertygad om att detta bär är bland det nyttigaste man kan uppbringa.

Jan lindgren

« Svar #73 skrivet: 20 feb-09 kl 14:23 »
Hej!
Jag tror inte att det blir särskilt lönsamt i Sverige. Havtorn från forna öststaterna är alltför billiga. Det finns dock en liten marknad av lättlurade konsumenter som tror att svenska varor är bättre och är beredda att betala ett överpris.
Kontakta Balsgård om du vill ha mer information om när de släpper sina nya sorter. Jag har provsmakat och blev förtjust.
MVH
Jan

torpargubbe

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 20 feb-09 kl 14:32 »
Hej!
Jag tror inte att det blir särskilt lönsamt i Sverige. Havtorn från forna öststaterna är alltför billiga. Det finns dock en liten marknad av lättlurade konsumenter som tror att svenska varor är bättre och är beredda att betala ett överpris.
Kontakta Balsgård om du vill ha mer information om när de släpper sina nya sorter. Jag har provsmakat och blev förtjust.
MVH
Jan

jag ska kontakta balsgård,,,jag gör inte detta för att tjäna pengar....

finnen

« Svar #75 skrivet: 27 feb-09 kl 11:23 »
Halaj!

Jag tror att när man odlar havtorn professionellt så brukar man ha en hanplanta till tio honplantor.

Och jo, det där med att plocka bären är ett problem.
De sitter fast ganska hårt. Och nära grenen.
När bären är gott mogna så är de lite mjuka.
Man får greppa bäret så hårt för att få den att lossna från grenen att man mosar det.

I Finland, där havtorn verkar mer allmänt känt än här, finns en apparat med vars hjälp man vittjar buskarna. Det är en slags tång som man pressar bären på plats på grenen med. Det sitter en tratt på tången som leder bärsaften via en slang ner i en behållare. Tyvärr kostar den ca 200 €!
Min morbror som bor på finska västkusten hade ett annat tips till mig.
Man tar ett VP-rör och kapar den i 45 gr. Vinkel. Se bilden.
Det funkar sådär.
Jag tycker att det funkar faktiskt bäst att använda en vanlig gaffel.
Man sticker in gaffelns piggar mellan grenen och bäret och drar loss bäret.

//T

vi odlar själv havtornsbär och använder oss av pressen du beskriver när vi gör saft... priset är verkligen inte 200€ utan dom ligger ungefär vid 30-40€ :P av egen erfarenhet så tycker jag det lämnar mycket saft i bären när man pressar dom, så det är bättre att använda en saftkokare! det finns också att hyra liknande dammsugare som man kan suga av bären med, lär funka mycket bra:)

finnen

« Svar #76 skrivet: 27 feb-09 kl 11:24 »
Halaj!

Jag tror att när man odlar havtorn professionellt så brukar man ha en hanplanta till tio honplantor.

Och jo, det där med att plocka bären är ett problem.
De sitter fast ganska hårt. Och nära grenen.
När bären är gott mogna så är de lite mjuka.
Man får greppa bäret så hårt för att få den att lossna från grenen att man mosar det.

I Finland, där havtorn verkar mer allmänt känt än här, finns en apparat med vars hjälp man vittjar buskarna. Det är en slags tång som man pressar bären på plats på grenen med. Det sitter en tratt på tången som leder bärsaften via en slang ner i en behållare. Tyvärr kostar den ca 200 €!
Min morbror som bor på finska västkusten hade ett annat tips till mig.
Man tar ett VP-rör och kapar den i 45 gr. Vinkel. Se bilden.
Det funkar sådär.
Jag tycker att det funkar faktiskt bäst att använda en vanlig gaffel.
Man sticker in gaffelns piggar mellan grenen och bäret och drar loss bäret.

//T

H-K

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 12 mar-09 kl 15:08 »
hej! vore tacksam om nån kunde svara på detta,jo jag skulle precis lyfta telefonen och beställa havtornsfrön från inpeckta och då slog det mej,de har bara en sort,är det en produktiv bärbuske? jag vet att det finns prydnadssorter och de är inte intresanta för mig.

http://http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H
« Senast ändrad: 12 mar-09 kl 15:11 av H-K »

Jan lindgren

« Svar #78 skrivet: 12 mar-09 kl 15:47 »
Hej!
Du har inte en aning om vad det blir för plantor när du köper och sår frön. Vill du veta vad du får måste du köpa plantor. Vill du använda frön så ska du bara använda frön från utvalda extra bra plantor. Då ökar chansen att det blir produktiva plantor. Kalkylera med en plusvariant på var 10 000e planta. Det finns naturligtvis en liten chans om du sår blandade frön också. Man kan också bli miljonär på trisslotter.
MVH
Jan

H-K

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 12 mar-09 kl 15:53 »
Hej!
Du har inte en aning om vad det blir för plantor när du köper och sår frön. Vill du veta vad du får måste du köpa plantor. Vill du använda frön så ska du bara använda frön från utvalda extra bra plantor. Då ökar chansen att det blir produktiva plantor. Kalkylera med en plusvariant på var 10 000e planta. Det finns naturligtvis en liten chans om du sår blandade frön också. Man kan också bli miljonär på trisslotter.
MVH
Jan

så att beställa de fröna från inpeckta går fetbort?   plantor då? vilken sort ger mest och bäst skörd? ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser