Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trångt för foder  (läst 884 gånger)

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
Trångt för foder
« skrivet: 28 aug-08 kl 20:02 »
Just nu står mina två avläggare med varsin biforhink som foder. Vardera har 10 LN-ramar. Det mindre samhället hade efter fyra dagar nästan dragit ner hela hinkinnehållet (eller blivit rövad på det...) och jag ger den snart en halv till. Det starkare samhället hade dragit ner knappt en halv hink.

Det starka samhället hade vid utfodringens början sju ramar fulla med täckt yngel och i övrigt en del honung, så att de drar ner så långsamt beror väl på att det är ont om plats. Ska jag ta bort hinken och ställa tillbaka den när ynglet krupit ut, eller bara låta hinken stå kvar?

Ska det andra samhället, som drar ner så bra få resten på en gång eller pausar man den utfodringen också?
« Senast ändrad: 28 aug-08 kl 20:04 av andcar »

wictor

SV: Trångt för foder
« Svar #1 skrivet: 28 aug-08 kl 23:11 »
Låt hinken stå på det starkare samhället. De tar ner det de behöver, så hinken kan sitta ända in i oktober...

Det svagare kan du direkt fortsätta att ge en halv hink till.

Då kommer ju bägge att ha fri tillgång till foder och ev. röveri undviks.

I det svagare kommer drottningen fortsätta lägga ägg i de utkrypande ynglens celler, så det ordnar sig nog med bimängden. Drottningen lägger ägg långt in i oktober/november så har man bara en bra drottning så brukar antalet bin bli tillräckligt. För den delen så verkar det vara så att drottningen lägger lite ägg även vintertid, dock inte många. Har de bara gott om foder så överlever de vintern.
Det är inte kyla som dödar bina, det är brist på foder.
Det är heller inte en luftig botten som dödar bina, det är i en instängd kupa med dålig ventilation som det bildas såväl mögel som döda bin.

Och så skall man ju givetvis göra en ordentlig Varroa-behandling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser