Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "fryst färdigmat" - bortskämda höns?!  (läst 3159 gånger)

LolloF

"fryst färdigmat" - bortskämda höns?!
« skrivet: 27 aug-08 kl 21:42 »
Ville bara dela med mig av ett litet tips. När vår goja var liten så gjorde vi en matblandning och frös in i portionsförpackningar till henne. Nu kom jag på att jag kan ju göra lika dant med hönorna OBS! vi har bara tre (för tillfället) När vi reser bort så är det enkelt för den som är hönsvakt att mata med matrester. Jag kokar olika sorters ris, pasta, quinoa mm mixar som hastigast lite "amerikansk grönsaksblandning" blandar ev. i en burk majs, lite fröer, kross och annat smått och gott. Sedan fryser jag detta i små plast burkar och den som ska ge behöver inte fundera så mycket utan bara tina och hälla upp! Mamma var nöjd, då hon var vår första och mest ängsliga hönsvakt.
Behöver jag tillägga att vi nog har de mest bortskämda hönorna i Östergötland  :-[

//Lollo

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "fryst färdigmat" - bortskämda höns?!
« Svar #1 skrivet: 27 aug-08 kl 21:50 »
 :o  Mina höns får allt snällt hålla tillgodo med riktiga rester..att "laga" mat åt dom har jag inte råd med................................................
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LolloF

« Svar #2 skrivet: 27 aug-08 kl 21:55 »
kanske ska tillägga att detta är bara lyxmat som de får när vi är borta och ej kan ge själva,  och som sagt vi har ju bara tre så då kostar det inte så mycket att skämma bort dem  :-[

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 27 aug-08 kl 23:51 »
Skönt att höra att fler än jag 'lagar matrester' till hönorna... Det är sällan vi får matrester varje dag, iaf inte så det räcker till vår flock på tjugofem stycken... Så jag står allt som oftast och kokar broccoli och pasta och grejer till dem... har dock inte fryst ner mat åt dem än, men det är ju en bra ide om man vill att hönsvakten ska ha något att ge dem.

Ett annat tips, när vi är inne på fryst hönsmat, är att prata in sig hos barnfamiljer i bekantskapskretsen och be dem att de fryser in det de lämnar på tallrikarna, när det är hönsvänlig mat, småbarn gör ju oftast det, mina tonåringar äter faktiskt upp allt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 28 aug-08 kl 15:34 »
Jag brukar emellanåt köpa på mig lite prisvärd pasta, gryner, grönsaker mm och tillaga. Hönsen ger mig så mycket glädje så visst vill jag kunna bjuda tillbaka ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #5 skrivet: 30 aug-08 kl 21:14 »
Du kan ju passa på när det är 5 dafgårdrätter för en 100:ing på Willys, så blir det ännu enklare att ordna lyxmat åt hönsen  ;)  ;D

Bara för hönsvakten att micra  ;)

chili

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 sep-08 kl 06:32 »
Jag jobbar med kurser/konferenser runtom i landet och när det är catering-mat brukar jag fråga om jag får ta hem rester som de ska slänga. Jag har bara gjort det ett par gånger men det funkar bra. När det är catering, ska de ju aldrig spara något eftersom catering-firman är i ett låne-kök på en konferensanläggning eller motsvarande. Jag har provat att fråga på ett ställe där de lagade maten själva, men det gick inte, de sa att de i så fall skulle vara tvungna att ha separata kärl för matrester, så hanteringen skulle bli så krånglig...

En kasse majs och ett par kassar frallor med och utan pålägg blev det sist. Hönsen blev jätteglada.

/Chili
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

ElinHolm

« Svar #7 skrivet: 03 sep-08 kl 22:31 »
En gång "råkade" jag köpa en 5 kilos säck med ris som jag visste att jag inte tyckte om. Oops! Tur att hönsen älskar kokt ris =)
Jag bor i ett hus på landet tillsamans med min sambo, katt, tupp, höns och kycklingar. Det bästa jag vet är att hälsa på folk med egna höns, vi är liksom ett speciellt folkslag.

Sally

« Svar #8 skrivet: 04 sep-08 kl 23:19 »
Samma här  :-[. Kokar ris och pasta och blandar med det övriga från hushållet. Hönsen tycker det är toppen...och jag blir nöjd när de är det ;).

Sally
Går det...så går det!

LolloF

« Svar #9 skrivet: 05 sep-08 kl 08:17 »
Skönt att jag inte är ensam  :-[
Har pratat med andra hönsägare och de tycker att jag har gått över gränsen, men de har måånga hönor och jag bara tre så då blir det ju lite skillnad.

Ha en härlig helg!
//Lollo

Tindranu

• Småland
« Svar #10 skrivet: 09 sep-08 kl 21:16 »
Så länge husse inte klagar handlar matte en STOR paket fryst majs till oss.... :-X
Det kan nog bli en i veckan...

// Hönsen i Kansjö
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 09 sep-08 kl 23:01 »
Så länge husse inte klagar handlar matte en STOR paket fryst majs till oss.... :-X
Det kan nog bli en i veckan...

// Hönsen i Kansjö

;D Och vi köper hela lådor med majs i trepack när vi storhandlar och själva äter vi inte mycket majs...

Det kan bli som i dag också, när jag ropade till min make att jag skulle koka spagetti till hönorna, ville han kanske också ha... inte tvärtom alltså...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #12 skrivet: 10 sep-08 kl 16:18 »
Jodå, det händer visst att jag koka pasta till mina höns och ankor. det kan jag toppa med lite majs...De får det om jag inet har några rester...
Rätt åt dom tycker jag :D

//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 10 sep-08 kl 17:34 »
;D Och vi köper hela lådor med majs i trepack när vi storhandlar och själva äter vi inte mycket majs...

Det kan bli som i dag också, när jag ropade till min make att jag skulle koka spagetti till hönorna, ville han kanske också ha... inte tvärtom alltså...
;D skäm inte bort maken förmycket bara ;) ;D
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare (1 dolda)
RickardR, jonne70

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser