Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grunden - är det spritsputs?  (läst 3480 gånger)

Soffy

Grunden - är det spritsputs?
« skrivet: 25 aug-08 kl 17:36 »
Eller vad är det? Måste jag ha samma material vid renovering? Det sitter bra, endast mindre sprickor som jag lagat med husfix (så inte hästmyrorna kan ta sig in/ut...)

trädman

SV: Grunden - är det spritsputs?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-08 kl 22:39 »
Eller vad är det? Måste jag ha samma material vid renovering? Det sitter bra, endast mindre sprickor som jag lagat med husfix (så inte hästmyrorna kan ta sig in/ut...)

Om putsen i stort sett är hel och sitter bra, behöver den verkligen renoveras då?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 aug-08 kl 22:49 »
Om det bara är mindre sprickor (någon mm bred) så räcker det måla i med kalkfärg.. Är det lite störe sprickor så ta en kniv och karva upp sprickan ytterligare lite (så att den blir V-formad) och fyll i med murbruk C, kalkmåla sedan..

Soffy

« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 09:17 »
Ja, det låter kanske konstigt att jag vill fixa till den. Men den har som sagt haft/har  lite sprickor som jag lagat lite akut med vit husfix= inte snyggt! Men det matchar fint till myrret ;)

Murbruk C och sen kalkmålning låter som en god idé - tack!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 aug-08 kl 11:03 »
Här står det lite om spritputsning och reparationera av socklar.. Inte mkt men en del värdefulla tips!
http://www.byggole.se/sortiment/pdf/F_putsa.pdf

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 11:05 »
Spritputs är mycket grovt, man kastar putsen på väggen. Används inte på socklar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 27 aug-08 kl 14:40 »
Spritputs är mycket grovt, man kastar putsen på väggen. Används inte på socklar.
Spritputs kan man säga är motsatsen till slät puts och innehåller stenar. De kan vara små eller stora beroende på vilket uttryckssätt man vill ha. Normalt har man slät puts på grunden och spritputs på fasaden. Spritputs kan även finnas på grunden men inte så ofta. Kanske för att det lättare håller fukt/vatten och man riskerar frostskador - bara egen teori.

Spritputs kommer från tyskans "spritschen" - alltså motsvarande sprutputs [rätta mig om min skoltyska är fel] och har alltså inget med sprit att göra.

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

890 gäster, 1 användare
Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser