Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning/inavel.  (läst 1275 gånger)

freeky

• Gäst
Betäckning/inavel.
« skrivet: 25 aug-08 kl 17:20 »
En fråga till er: jag har en svag aning om att jag hört att det är ok med "inavel" nån generation eller så, hur är det med det? Vi har en liten bagge, finull/texel, som har ett så underbart temprament så det vore perfekt att ta lamm efter honom. Kruxet är att mamma och syrran finns i flocken. Hur är det, funkar det? Eller blir det helgalet?
Sen undrar jag hur ni med mindre besättningar gör på vintern med strö om ni har fåren gående ut och in som dom vill. Är det bäst med en sån där ströbädd som sköter sej själv eller är det smidigast att ha spån och halm och sen mocka ut vartefter?

Alore

• Gäst
SV: Betäckning/inavel.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-08 kl 17:27 »
Nu är jag inte så haj på får, men rent genetiskt kan jag svara att det inte brukar vara några problem med inavel på en generation. Problem med inavel, för individen eller för rasen, brukar komma först efter ett par-tre generationer, och då först i form av inavelsdepressioner. Så du kommer inte få några fembenta lamm med tre tungor iaf :) Se bara till att slakta ut avkomman, eller para med ett obesläktat får i nästa led.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Betäckning/inavel.
« Svar #2 skrivet: 25 aug-08 kl 17:40 »
Du kan lugnt avla på den baggen, du har ju dessutom två olika raser i dom så en generations inavel gör ingen inverkan på lammen.

Man ska inte mocka i bädden åt fåren utan du fyller på med ny halm eftersom o mockar ut till våren.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser