Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tidsbank  (läst 6719 gånger)

francescka

• Gäst
tidsbank
« skrivet: 02 aug-05 kl 12:31 »
Efter att ha sökt reda på olika typer av bytesringar under en tid så har jag nu hittat en väldigt intressant form. Det går ut på att man nyter tid med varandra, och som jag har förstått det fungerar den alltså bäst på tjänster (kan kanske kombineras med bytesring för varor). Det hela går ut på att man byter timmar med varandra. På detta sätt kringgår man alltså gradering av tjänster - en timme är lika mycket värd oavsett om du passar barn, lagar en dator, hjälper någon med deklarationen eller går handlar år någon. Jag tänker mig att det skulle finnas en bytesring i varje stadsdel, på detta sätt skulle man även lära känna dem i sitt närområde och nya gemenskaper skulle kunna formas. Som samhället ser ut idag så har vi en massa kunskap som ligger i träda eftersom arbetslösheten är så pass hög som den är. Detta blir alltså en paralell struktur som både fungerar integrerande och vardagsekonomiskt. För att hålla reda på timantalet har man ett antal tidsmäklare som för in antal timmar i en personlig loggbok. Dessa typer av tidsbanker finns redan i bland annat London, så vitt jag förstår. Mer att läsa finns i Ordfront, kommer ej ihåg vilket nummer men det var något som kom ut för ca. ett år sedan.

småland

• Gäst
Re:tidsbank
« Svar #1 skrivet: 09 aug-05 kl 06:15 »
men måste man inte betala skatt för tjänsten om det sker i organiserad form? utöver att ni byter tjänst, eller tid, med varandra så betalar ni även skatt på till exempel 200kr/timme? är inte detta en av anledningarna till att det inte är så vanligt med organiserade arbets/tjänst-bytesringar i sverige?

jag känner dock inte till vilka lagar som gäller för privatpersoner, men är tveksam till att det är lagligt att byta tjänster med varandra utan att betala skatt

celia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 aug-05 kl 10:42 »
Jag vet inte om du gått in på http://www.lets.nu för där hittar du massor med intressant information om Göteborgs LETS system och om Lets Europe och också om Ithaca som haft bytes verksamhet länge.  Det verkar nog kunna fungera i Sverige och du kan ju höra av dig till dem som finns som kontaktpersoner på hemsidan.

Intressant på den europeiska hemsidan är att det verkar finnas system för stöd från etablissemanget/staten i flera länder så vi kan ju hoppas att Sverige tar modell av andra länder i Europa.

Lycka till!
« Senast ändrad: 10 aug-05 kl 10:49 av celia »

stevehinton

• Oljeoberoende
Re:tidsbank finns i Sverige
« Svar #3 skrivet: 24 nov-05 kl 00:03 »
jag har lanserat en tidsbank COGS (circle of gifts) eller gåvåring. Eftersom det begränsas till den social, voluntär, ekonomi går den utanför beskattning.
Ni kan skapa konto, och börja lägga upp tjänster mm, eller skriva in i en tidsbank den tiden ni lägger ned på föreningen, eller annan gemensam resurs.
Just nu endast på engelska vi söker en bra översättare ....
http://avbp.net/ocp
« Senast ändrad: 24 nov-05 kl 00:04 av stevehinton »
läs min bok: http://www.avbp.net/html/porena.html  lNVENTING FOR THE SUSTAINABLE PLANET och http://porena.blogspot.com

adbusters sverige

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-07 kl 10:20 »
hej.
ny i forumet. hittade det för att jag sitter på tåget och är på väg till malmö för att hålla tre föreläsningar om adbusters. min plan med föreläsningarna är att peppa studenterna att hjälpa mig med att starta en tidsbank. undrar lite om skatteregler som du/ni skriver om.
tänker att man kan kalla det att man byter "timmar" med varandra. det kan väl knappast finnas regler för hur man byter timmar med varandra. eller?? eller så har man en fast timlön på 1 öre och skattar därefter.. vet inte riktigt, måste kolla upp detta mer.. tänker att det skulle kunna vara ett ganska kul lingvisitiskt prank att byta timmar "utan definition/ innehåll" och skriva det till skatteverket..
jag vill jättegärna komma i kontakt med människor som vill vara med och jobba med detta.
jag har startat och driver svenska adbusters sen 2004 och kommer att, efter att idén lanserats och prövats på studenterna i malmö, försöka få med mig nätverket att lägga fokus på arbetet med att bygga detta system under året som kommer...

hör gärna av er!!

//christoph
info@adbusters.se

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: tidsbank
« Svar #5 skrivet: 21 nov-09 kl 15:39 »
Tidsbanker verkar genialiska!

Här finns några svenska pionjärer: http://tidsnatverket.se/?id=25&lid=1

Engelsk tidsbank:

Hur man startar: http://www.timebanks.org/

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bo

« Svar #6 skrivet: 21 nov-09 kl 18:13 »
En mera utvecklad variant heter marknadsekonomi.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 nov-09 kl 00:38 »
Ja, men sådant är det knappt om.

Pionjärer i Götet: www.tidsnatverket.se
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Bo

« Svar #8 skrivet: 22 nov-09 kl 07:30 »
Det är ju skatten på arbetsbyte som är problemet som man försöker smita runt.

Ett skattesystem som inte straffar arbetsbyte är tidsrelaterad beskattning. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=5359.0

Om vi hade ett sådant, skulle man köpa varor och tjänster av varandra fritt utan bokföring eller skattekonsekvenser.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 nov-09 kl 11:33 »
Det är ju skatten på arbetsbyte som är problemet som man försöker smita runt.

Ett skattesystem som inte straffar arbetsbyte är tidsrelaterad beskattning. http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=5359.0

Om vi hade ett sådant, skulle man köpa varor och tjänster av varandra fritt utan bokföring eller skattekonsekvenser.

Man försöker framförallt komma förbi vårt systems strukturella brist på pengar och byter därför sitt arbete (och därmed även sina olika unika kompetenser) med varandra och använder tiden som en form av valuta. Smart!  :D

Bo

« Svar #10 skrivet: 22 nov-09 kl 11:55 »
Det kan inte vara penningbrist som är problemet. Att folk inte har råd att byta tjänster med varandra, beror enbart på  att beskattningen av produktiv verksamhet gör det mesta av sådan olönsam om man skall följa lagen.

Skattesystemet är lika galet och perverst som folkblandningspolitiken.
« Senast ändrad: 22 nov-09 kl 11:57 av Bo »

Suresh

• -
« Svar #11 skrivet: 22 nov-09 kl 14:05 »
Det kan inte vara penningbrist som är problemet. Att folk inte har råd att byta tjänster med varandra, beror enbart på  att beskattningen av produktiv verksamhet gör det mesta av sådan olönsam om man skall följa lagen.

Bo fjärtar vidare.

Bo

« Svar #12 skrivet: 22 nov-09 kl 15:46 »
Skattesystemet är en del av rättsordningen och en rättsordning värd att respektera, straffar inte den som gör rätt och belönar inte den som gör fel.

Arbetsbyte och varuutbyte bör gynnas och inte stävjas och skall det förekomma några folkomflyttningar, skall det vara de efterblivna släktena som skall få maka på sig till förmån för de avancerade.

- Lukta på den!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 22 nov-09 kl 15:55 »
Citera

Citera
Skattesystemet är en del av rättsordningen och en rättsordning värd att respektera

Hur ska du ha det?

Bo

« Svar #14 skrivet: 22 nov-09 kl 16:19 »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 22 nov-09 kl 19:30 »
Skattesystemet i välfärdsstaten är ett försök till symtomatisk behandling av ett grundläggande problem som inte adresseras i vårt samhälle; den konstanta bristen på pengar i vårt ekonomiska system. Smärtstillande medel hjälper dock ej mot cancer i längden även om det gör mindre ont. En mer holistisk grundsyn skulle hjälpa bättre i botandet av vårt samhälles sjukdomstillstånd.

Tidsbanker kan vara ett sätt att hålla näsan över ytan i sammanhanget liksom sociala företag, kompletterande lokala valutor osv.  Grundproblemet står dock kvar även med dessa åtgärder.

Bo

« Svar #16 skrivet: 22 nov-09 kl 20:27 »
Det behövs snart inte pengar alls mer. Många lever redan i en kontantlös ekonomi där skulder och tillgångar bara är registrerade och alla transaktioner är via nätet.

Det somliga har brist på, är tillgodohavande på sitt konto och det bättras på genom att producera någon vara eller tjänst som andra är beredda att betala för. - Alltså att öka sin produktion i relation till sin konsumtion.

Suresh

• -
« Svar #17 skrivet: 22 nov-09 kl 23:59 »
Det behövs snart inte pengar alls mer. Många lever redan i en kontantlös ekonomi där skulder och tillgångar bara är registrerade och alla transaktioner är via nätet.

Det somliga har brist på, är tillgodohavande på sitt konto och det bättras på genom att producera någon vara eller tjänst som andra är beredda att betala för. - Alltså att öka sin produktion i relation till sin konsumtion.

Pengar är inte samma sak som kontanter.

Kontanter = M1

Pengar är vad du lägger i begreppet.

Ett annat sätt att förbättra sin betalningsbalans är för 90 % av samhällsmedborgarna att sluta betala räntor. Ett sådant avstående skulle kunna göras allmänt möjligt genom att skapa en valuta som var icke-räntebärande. Tekniken för detta har jag beskrivit på andra ställen.

Bo

« Svar #18 skrivet: 23 nov-09 kl 06:48 »
Om man begrundar en ekonomi, där man handlar med varandras skuldsedlar/tillgodohavandebevis, inser man att stävjandet av missbruk kräver att utställaren måste bli skyldig mer, ju längre hans papper varit i omlopp.

Annars skulle somliga bara skjuta återbetalningen allt längre på framtiden.

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 23 nov-09 kl 11:33 »
Om man begrundar en ekonomi, där man handlar med varandras skuldsedlar/tillgodohavandebevis, inser man att stävjandet av missbruk kräver att utställaren måste bli skyldig mer, ju längre hans papper varit i omlopp.

Annars skulle somliga bara skjuta återbetalningen allt längre på framtiden.

Hur menar du då? Det ankommer väl inte gäldenärern att återbetala sin skuld, det åligger borgenären att inkräva den. OM så inte sker, händer ingenting.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser