Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växelriktare till el-aggregatet  (läst 1459 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Växelriktare till el-aggregatet
« skrivet: 22 aug-08 kl 12:42 »
Morsning.
jag tycker att det är smidigt att ha ett nätanslutet el-aggregat till de hagarna som är nämst ladugården och nu funderrar jag på om man skulle kunna slippa köpa batteridrivna el-aggregat till hagarna i "utmarkerna" genom att använda en växelriktare..? Förlorar man för mkt i konverteringen så att batteriet behöver laddas betydligt oftare?

torbjorn

• Medelpad
SV: Växelriktare till el-aggregatet
« Svar #1 skrivet: 07 sep-08 kl 22:14 »
Framför allt är en batteridriven elstängselapparat från början konstruerad med tanke på bra verkningsgrad och låg strömförbrukning. Nätanslutna brukar man istället bygga så att de har rejält med förlusteffekt så att de håller sig varma och fria från kondens och sånt invändigt.
En genomsnittlig bilbatteridriven stängselapparat drar kanske mellan 1 och 5 W från batteriet, medan man inte hittar någon nätansluten som drar mindre än omkring 10 W. De växelriktare som finns på marknaden har också en tomgångsförbrukning på några W.

Alltså: en liten nätansluten stängselapparat + växelriktare drar ur ett bilbatteri/fritidsbatteri på kanske 2 dygn, medan en stängselapparat som är byggd för batteridrift klarar sig minst en vecka, i bästa fall en månad mellan batteriladdningarna.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 11 sep-08 kl 12:24 »
Det är billigare att köpa en 14V-transformator och strömförsörja din batteridriven stängselapparat med.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 11 sep-08 kl 23:20 »
Men högst olämpligt.

Batteridrivna stängselapparater uppfyller nämligen inte de krav på isolation mellan stängslet och resten av apparaten som gäller för nätdrivna stängselapparater.
Om man matar en stängselapparat som är avsedd för batteridrift via t ex en batteriladdare eller nätadapter och får ett åsknedslag i stängslet, så är risken stor att åskan slår igenom isolationen i både stängselapparat och nätadapter, och så får man ut åsköverspänningen i gårdens elnät så att den ställer till med onödig skada där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser