Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka knäckebröd?  (läst 14234 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Baka knäckebröd?
« skrivet: 22 aug-08 kl 08:21 »
I dagsläget bakar jag allt mjukt bröd men köper knäckebröd. Kanske borde det bli ändring på det.  ;D Tips och recept ang knäckebrödsbak önskas!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Musseron

SV: Baka knäckebröd?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-08 kl 22:43 »
Finns ett utmärkt knäckebrödsrecept i Åter nr 2/03 som nog finns att köpa här under bokklubbsfliken.
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #2 skrivet: 19 sep-08 kl 20:37 »
Vi bakar ofta tunnbröd i mina svärföräldrars sommartorp där bakugn finns. I år testade vi även knäckebröd. Det blev supergott. Receptet tror jag var från buffe å finns alltså på icas hemsida. Extra gott blev det ju pga stenugnsgräddningen. Vi bakar ofta härliga pizzor i den ugnen.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Korphed

« Svar #3 skrivet: 04 okt-08 kl 22:07 »
Här är ett recept som jag tycker att du borde testa.

smula 50g jäst i en bunke och lös den i 5 dl ljummet vatten tillsätt ca 2tsk salt, ½ msk anis, ½ msk fänkål, 9 dl grovt rågmjöl och 4½ dl vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs ca 40 min.
dela i 16 bitar forma bullar som täcks och får jäsa ca 25 min ytterligare.
Kavla ut till ca 20cm diameter gärna med en kruskavel
grädda 4-5 min i 275 grader låt svalna på plåten

Hoppas du tycker om det.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 okt-08 kl 22:12 »
Knäckebröd ska om möjligt bakas i en mycket het ugn, gärna 500 grader, men 400 är OK.
Gräddtiden är nästan ingen.  En hushållsugn med max 275 grader är i kallaste laget för gott knäckebröd. Detta gäller även pizzor, en vanlig ugn är inte varm nog.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #5 skrivet: 16 okt-08 kl 16:19 »
Jag bakade min första sats knäckebröd alldeles här om dagen. Åh vad gott det blev :) Det gick alldeles utmärkt i min vanliga ugn på ca 275 °C så det så :p
Använde ett jätteenkelt recept - bara blandade mjöl, vatten, lite honung, jäst och salt samt kummin, lät jäsa några timmar medan jag var i skolan och sedan kavla tunna kakor och grädda genast.
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 okt-08 kl 21:05 »
Hembakat är alltid gott, men såväl knäckebröd som pizza bakas vid högre temperatur än köksugnar vanligen har. Att "stenugnsbakat" blir bra beror till största delen på att ugnen är mycket varm.  Man bakar i viss ordning, det som kräver hög temp först, och efterhand som det svalnar annat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

äppelpaj

• Småland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-08 kl 12:35 »
Här är ett recept som jag tycker att du borde testa.

smula 50g jäst i en bunke och lös den i 5 dl ljummet vatten tillsätt ca 2tsk salt, ½ msk anis, ½ msk fänkål, 9 dl grovt rågmjöl och 4½ dl vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs ca 40 min.
dela i 16 bitar forma bullar som täcks och får jäsa ca 25 min ytterligare.
Kavla ut till ca 20cm diameter gärna med en kruskavel
grädda 4-5 min i 275 grader låt svalna på plåten

Hoppas du tycker om det.

Håller på att baka knäckebröd för första gången efter detta receptet just nu! (gör dubbel sats så hoppas det blir gott..  :))
Ungefär hur länge håller sig hembakat knäckebröd egentligen, nästan hur länge som helst, som köpt, eller? Och hur förvarar man det bäst? (Har inga bra "kakburkar" i passande form om det nu är det som är det bästa..) Tacksam om nån vet  :)

mosslotta

• En barfota ängskulla springer på myren
« Svar #8 skrivet: 13 dec-08 kl 11:42 »
Hej!
Knäckeböd  kan förvaras länge,men det beror på hur man förvarar det,varmt och torrt ställe,kanske ovanför kylskåpet,
eller i ett pannrum.
Papperspåse eller kartong går jätte bra.
Ska baka ett nytt recept idag om det blir lyckat så sätter jag ut receptet här.
Mvh Mosslotta

äppelpaj

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 dec-08 kl 18:35 »
Hej!
Knäckeböd  kan förvaras länge,men det beror på hur man förvarar det,varmt och torrt ställe,kanske ovanför kylskåpet,
eller i ett pannrum.
Papperspåse eller kartong går jätte bra.
Ska baka ett nytt recept idag om det blir lyckat så sätter jag ut receptet här.
Mvh Mosslotta

Ok, vad bra. Jag hade dom först i ett kallt förråd, där var dom nästan mjuka. Nu har jag flyttat dom till "underugnen" och där verkade dom trivas bättre, så tack för svaret  :)

mosslotta

• En barfota ängskulla springer på myren
« Svar #10 skrivet: 15 dec-08 kl 21:43 »
Här är ett recept på ett fröigt knäckebröd !            UGNSGRADER  225

25g jäst
1 msk fl. honung  -------  6 dl vatten -rör till jästen löst sig
4 tsk salt

8 dl grovt rågmjöl, 2dl grahamsmjöl, 3 dl vetemjöl
1dl solrosfrön, 1/2 dl linfrön , 2 dl sesamfrön (spar 1/2 dl till utbak)

Låt degen vila i 1-4 timmar
Dela degen i 14 delar,rulla till bollar,kavla ut med sesamfrön och lite mjöl ,kavla tunt,grädda 10-12 min,
Borsta bort mjölet från kakan innan den åker in i ugnen (mjöl bränner så lätt)
Och du ät inte för mycket,har ont i magen nu ,Lycka till!!!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 17 dec-08 kl 08:37 »
Låter gott! Ska nog prövas!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #12 skrivet: 17 jan-09 kl 15:54 »
Vi har bakat ett knäckebröd på surdeg här hemma. Mannen har filurat och fixat till ett bra recept som blev bra att baka av och smakade så gudagott efter gräddning i bakugnen.

Utförlig beskrivning finns på bloggen för det som önskar;

http://mimmismat.wordpress.com/2009/01/17/knackande-gott-knacke/

colores

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 22 jan-09 kl 19:41 »
Jag brukar smaksätta mitt hembakta knäcke med kanel, supergott!
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

bluealabama

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 21 maj-09 kl 22:19 »
Hej Mosslotta!

Tack för receptet, jag bakade mina första knäckebröd idag och det blev jättegott. En parentes dock, jag drog ingång brandlarmet på sats nr 2 av brödet då det brände redan efter 9 minuter på 250 grader, så ett tips är att kolla av det och kanske tom vända efter 4 minuter eller så?

Jag slängde i ganska mycket malen kummin och pumpafrön i degen och hade på keso och mina egentorkade coctailtomater som pålägg -mums!

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jul-09 kl 14:23 »
Undrar om det finns någon som har recept på knäckebröd av speltmjöl? Skulle vilja försöka något sånt av mitt hemmaodlade mjöl, för det har inte riktigt så goda jäsegenskaper som "köpemjöl". Knäckebröd är ju tunnare och det skulle kanske fungera ???

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 01 sep-09 kl 22:53 »
Har nu äntligen provat baka eget knäckebröd! Tog ett urklippt recept ur samlingen, men tyckte degen blev väldigt lös och svår att både knåda och kavla. Hursomhelst, nu är de gräddade, men det stod att de skulle eftertorka i ugnen på 75 grader, undrar bara hur länge?

Gissar att när man smakat sitt eget knäckebröd vill man aldrig köpa knäckebröd mer?  :D 
Självhushåll till nytta och nöje

blåkulla

« Svar #17 skrivet: 02 sep-09 kl 23:58 »
Hembakat är alltid gott, men såväl knäckebröd som pizza bakas vid högre temperatur än köksugnar vanligen har. Att "stenugnsbakat" blir bra beror till största delen på att ugnen är mycket varm.  Man bakar i viss ordning, det som kräver hög temp först, och efterhand som det svalnar annat.

vad synd att det inte funkar i våran vanliga 275 ugn

om man vill baka kladdkaka?  ska man ta den före eller efter rågsiktskakorna??

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 4 användare (2 dolda)
Dmslr, _hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser