Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läsa nedfall  (läst 1281 gånger)

ersam

• -
Läsa nedfall
« skrivet: 21 aug-08 kl 19:34 »
Har lagt en vit plastskiva under nätbottnarna på två av samhällena och undrar nu över nedfallet.

Redan dag 2 fanns ett tunnt lager med något vaxliknande nedfall som lätt gick att "klumpa ihop". Tre små kvalster hittade jag under ena samhället.
Efter dag 5 så finns det en hel del "vaxnedfall" och ett och annat löst ben. Inga kvalster funna.

Är det vax som bina tappar eller skrapas av när de går över nätbotten?

Känns som om det är ganska lite kvalster eller springer dom undan när dom trillar ner?

ES

Marie i Tierp

SV: Läsa nedfall
« Svar #1 skrivet: 22 aug-08 kl 10:11 »
stryk på nå´t fett så kvalstren fastnar annars bär "smådjuren bort kvalstren. Det är normalt med vaxflagor.

Dunderhonung

« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 18:23 »
Hej!

Fett behövs inte om man har nätbotten, bina kommer inte åt att ta bort kvalstren genom nätet...

Vaxflagorna är normalt, det blir alltid vaxnedfall, och är helt som det ska.

Har du gjort någon varroabehandling? Det är vid behandling som det blir mest varroanedfall. Annars är tre kvalster på fem dagar ganska mycket...

Glöm inte att behandla mot varroa efter slutskattningen.

wictor

« Svar #3 skrivet: 23 aug-08 kl 09:23 »
Om du ser tre kvalster, då har du mycket kvalster i kupan.
Att man kan stryka på matolja eller liknande för att förhindra att kvalster försvinner är en god idé. Har man aldrig så lite myror, så bär de iväg kvalstren till föda i sitt samhälle. Då blir statistiken fel.

Har man kvalster så har man. Oavsett nedfall måste man behandla. Ju effektivare behandling, desto mer honung nästa år. Använd effektiva metoder!

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 23 aug-08 kl 15:14 »
Om du ser tre kvalster, då har du mycket kvalster i kupan.
Att man kan stryka på matolja eller liknande för att förhindra att kvalster försvinner är en god idé. Har man aldrig så lite myror, så bär de iväg kvalstren till föda i sitt samhälle. Då blir statistiken fel.

Har man kvalster så har man. Oavsett nedfall måste man behandla. Ju effektivare behandling, desto mer honung nästa år. Använd effektiva metoder!

Detta avlästes snart efter att jag sopat ner hela samhället från gamla ramformatet ner på nätbotten med sarg på. Så alla samhällets bin hade legat i en stor klump där så det är ju kanske en förklaring till det stora nedfallet. Efter detta har jag inte sett några. Myror har jag inte heller sett...

Självklart ska jag behandla effektivt!

ES
« Senast ändrad: 23 aug-08 kl 15:17 av ersam »

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser